Gå til innhold

[Løst]Windows Delayed Write Failed

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig installert Windows XP på nytt på en ny harddisk på datamaskinen min, og begynte ganske straks å få denne feilmeldingen etter hvert som jeg installerte programmer og flyttet filer over på den nye disken (C:\):

Windows Delayed Write Failed

Windows was unable to save all the data from the file C:\$Mft. The data has been lost.

This error may be caused by a failure of your computer hardware or network connection.

Please try to save this file elsewhere.

De endringene som har blitt gjort fra forrige oppsett:

- Satte inn ny IDE disk, Samsung 160GB SP1614N (C:\)

- Satte inn SATA expansion for å få plass til flere SATA-disker

- Satte inn ny SATA disk, Samsung 1TB HD103UJ (H:\)

Jeg har googlet problemet opp og ned i timevis og prøvd en hel bråte med løsninger både på Windows sine sider og andre uten å komme noe nærmere en løsning. De fleste løsningene går på USB-disker og ikke systemdisker. Feilmeldingen gjelder bare når jeg prøver å skrive til C:\ og det skjer bare av og til. Det kan se ut til at selv om jeg får denne meldingen, så greier Windows å hente opp igjen informasjonen i fila som feiler og får lagret denne på et nytt sted, så jeg tror ikke jeg har mistet noe data enda, men regner med at man ikke bare skal la en slik feilmelding ligge heller. Det er jo irriterende at noe ikke fungerer slik det skal og det er jo en grunn til at meldingen kommer opp.

Dette er noe av det jeg har prøvd:

- CHKDSK C:\ /f (fant ingen feil)

- Device Manager -> Properties på disken -> Policies -> Disable write caching on the disk (nå er den grået ut også, og endringene blir ikke lagret, setter seg automatisk til Enabled igjen)

- System properties -> Performance settings -> Advanced -> Flyttet paging files til en annen disk

- Gått inn i registry og endret paging table-størrelsen til FFFFFFFF som anbefalt i en Microsoft help side (HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\SystemPages=FFFFFFFF, før c3000)

- Flashet BIOS til siste versjon

- Prøvd å bytte om på strømledningene

Dette er utstyret på maskinen:

Hovedkort: ASUS P5K/EDU

Skjermkort: Nvidia 7600GT (ikke ATI, som noen har hatt problemer med når det gjelder dette)

RAM: 4GB

Disker:

- 1x Samsung 400GB HD401LJ (SATA)

- 3x Samsung 500GB HD501LJ (SATA)

- 1x Samsung 1TB HD013UJ (SATA)

- 1x Samsung 160GB SP1614N (IDE)

Har prøvd å finne oppdaterte drivere til harddisken, men det ser ikke ut til å finnes. Prøvd å kjøre et SMART diagnostic tool, men fikk beskjed om at det ikke var aktivert for disken. Kjører ikke i RAID, alle diskene kjører for seg selv. Står også tips om å sjekke at det er en 80-pins IDE-kabel, men det er jeg nesten sikker på at den er siden jeg mener de fleste nye IDE-kabler er 80-pins? Den jeg bruker fulgte med hovedkortet som ble kjøpt for et halvår siden.

Noen nye tips? Trenger all den hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror faktisk jeg greide å finne ut av det til slutt!

Av en eller annen grunn kan det virke som om at Windows har greid å installere noen RAID-drivere i stedet for Dual IDE-driverne. Jeg gikk inn på RAID-enheten i Device Manager og valgte Update driver. Windows fant "oppdaterte drivere" og installerte plutselig noen helt andre drivere. Jeg får i hvert fall ikke feilmeldingene lenger. Så tips til andre som skulle støte borti dette problemet: Sjekk alle drivere som har med disker å gjøre og prøv gjerne å oppdatere dem. Det hjalp for min del!

EDIT:

Etter å ha løst problemet overfor, fungerte det greit en liten stund. Jeg tror nok løsningen over var riktig sånn sett, men det løste ikke alle problemene. Etter noen dag med videre installasjon av programmer og bruk av maskinen begynte alt å gå skikkelig sirup. Verken RAM eller CPU var i nærheten av full kapasitet og fant ut etter noe testing at det nok en gang måtte være harddiskproblemer. Spesielt når installasjoner begynte å feile midt i og det tok opptil ti minutter for å starte programmer. Jeg antok derfor at harddisken kanskje hadde sett sine beste dager, tok den ut, byttet til en annen harddisk og startet installasjon av først Vista og deretter Windows 7 når Vistainstallasjonen feilet. Litt mer testing fram og tilbake, byttet tilbake til den første harddisken igjen, samme resultat. Long story short: Byttet DVD-Rom og IDE-kabel, installasjon av Windows 7 beta var unnagjort på 25 minutter og alt fungerer tip-top-shape.

Burde jo sjekket det for lenge siden så klart, men IDE-kabelen var nesten helt ny, så det falt meg ikke inn.

Endret av ivarnyland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...