Gå til innhold

Valget i Israel - høyresiden seirer

Anbefalte innlegg

Nå som valget i Israel er over og landet ble dratt kraftig mot høyre (i hvertfall i følge norske medier) føler jeg det er på tide å tenke seg om et lite øyeblikk. Når Hamas gikk av med seieren i Palestina var den norske venstresiden svært opptatt med å hevde at vi måtte se på _årsaken_ til at Hamas vant valget. Årsaken var da i følge disse "lokalbefolkningens desperasjon" som tvang de til å stemme et parti som står for terrorisme.

Nå har altså høyresiden i Israel vunnet valget, og mange på den norske venstresiden mener jo bestemt at Israel også står for terrorisme. I den anledning vil jeg gjerne stille spørsmålet: hva er _årsaken_ til at høyresiden gjorde det så sterkt i dette valget? Kan det tenkes at det skyldes at lokalbefolkningen er lei av å bli angrepet daglig? Kan det være en like sterk desperasjon ovenfor situasjonen der nede? Hvordan er dette noe bedre/verre enn når Hamas tok makten i Palestina?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken er nok i stor grad nettopp den onde sirkelen, det er det ingen tvil om. Ellers håper jeg at den norske høyresiden er like konsekvent i sin fordømmelse av ytterliggående ekstremistpartier på israelsk høyreside som de er overfor Hamas.

Ellers vil jeg påpeke at Hamas ikke vant valget med et program om terrorisme, de vant valget med et program om sosiale reformer.

Lenke til kommentar

Er nok ikke utsikter for særlige endringer i noen retninger. Selv om høyresiden nok kommer til å ønske en "hardere linje", må de gjerne moderere seg litt for ikke å miste det lille forspranget de har. Akkurat som om det var mer moderate krefter som vant fram hadde disse måttet gjennomføre "harde tiltak" de kanskje egentlig ikke ville ha, men som de blir nødt til for å "vise handlekraft" og for ikke å irritere krupp på den mer ekstreme del av befolkningen.

Lenke til kommentar
Dersom det skjer er det langt værre enn Jörg Haider noen gang var, og kan sidestilles med Hamas seier i valget i 2006.

Altså. Jeg er ikke noe mer fan av de ytterliggående partiene enn det du er. Men dette er bare svada. Hvis du ser på sentrum/venstre regjeringene i Israel de siste årene, så har de null å vise til når det gjelder forhandlinger med palestinerne, i tillegg til to kriger. Jeg tror at en regjering med Netanyahu faktisk lettere kan overbevise israelere flest om at man bør inngå en avtale, enn det en venstreregjering kan. Det betyr ikke at jeg ønsker at Netanyahu skal styre, men la oss legge vekk de pompøse uttrykkene for en stund. Sharon klarte å presse igjennom tilbaketrekking fra Gaza nettopp fordi han hadde rykte som en skikkelig hauk.

Lenke til kommentar

Du har et relevant poeng, men nå snakker jeg ikke om Likud, jeg snakker om det andre (som jeg i farten ikke klarer å stave).

Poenget mitt er videre at Haider ble boikottet av mange regjeringer, mens dette partiet faktisk står for en politikk som er enda litt værre, og dessuten ønsker å gjennomføre den i praksis.

Et annet element er at jeg tross alt ikke så på Haider som noen katastrofe. Han mente absurde ting, men han gjorde jo heller lite med det.

Skal man ha a, så må man ha b.

Lenke til kommentar
Ellers håper jeg at den norske høyresiden er like konsekvent i sin fordømmelse av ytterliggående ekstremistpartier på israelsk høyreside som de er overfor Hamas.

Mener du alvorlig talt at HAMAS kan sammenlignes med partiene som vant valget i Israel?

At Israel fortsetter å bevege seg mot høyre og mot isolasjonisme er hovedsakelig takket være den uniforme og unyanserte kritikken av Israel. Det finnes ingen "ond syklus". Bare det faktum at nesten hele verden unisont og relativt ukritisk støtter den diktaroriske og militante parten som ønsker vold, død og utryddelsen av jødene og Israel, mot den demokratiske staten Israel. Dette er i aller høyeste fall et svik ifra Europe, mot prinsippene om menneskerettigheter og at alle skal ha lov til å beskytte seg.

Atter engang viste konflikten i midtøsten oss at jødene bare kan stole på ett folk: jødene selv.

Og godtar man argumentet om at det er ytterste høyre fløy som har vunnet valget i Israel finner jeg det mildt agt besynderlig at norsk venstreside skal beskytte og hjelpeabsolutt ytterste høyrefløy i den arabiske verden, samtidig som de til kjedelighet fordømmer relativt moderate israelske høyrekrefter.

14 millioner jøder. 1400 millioner muslimer.

Bygg våpen dere, jøder... dere kommer til å trenge dem.

Lenke til kommentar
Ellers håper jeg at den norske høyresiden er like konsekvent i sin fordømmelse av ytterliggående ekstremistpartier på israelsk høyreside som de er overfor Hamas.

Mener du alvorlig talt at HAMAS kan sammenlignes med partiene som vant valget i Israel?

Nja, ikke dagens Hamas, og ikke Likud. Men det ekstremistpartiet er på mange måter like ille som den moderate fløyen av Hamas i 2006, det vil si den delen av Hamas som reelt sett satt i regjering.

Med tanke på at Hamas gikk til valg på et omfattende program av velferdsordninger, og ingen jødeutryddelser, syns jeg ikke akkurat at sammenligningen er så søkt.

Hamas' charter nevnes ofte, men det er vel mer en teoretisk prinsipperklæring som (i alle fall i 2006) ikke har spesielt stor praktiskpolitisk betydning.

At Israel fortsetter å bevege seg mot høyre og mot isolasjonisme er hovedsakelig takket være den uniforme og unyanserte kritikken av Israel. Det finnes ingen "ond syklus". Bare det faktum at nesten hele verden unisont og relativt ukritisk støtter den diktaroriske og militante parten som ønsker vold, død og utryddelsen av jødene og Israel, mot den demokratiske staten Israel. Dette er i aller høyeste fall et svik ifra Europe, mot prinsippene om menneskerettigheter og at alle skal ha lov til å beskytte seg.

Morsomt nok kan det samme i stor grad sies om de samme tendensene blant palestinere, og til og med i Hamas.

Atter engang viste konflikten i midtøsten oss at jødene bare kan stole på ett folk: jødene selv.

Og godtar man argumentet om at det er ytterste høyre fløy som har vunnet valget i Israel finner jeg det mildt agt besynderlig at norsk venstreside skal beskytte og hjelpeabsolutt ytterste høyrefløy i den arabiske verden, samtidig som de til kjedelighet fordømmer relativt moderate israelske høyrekrefter.

Jeg syns nok at enkelte deler av venstresiden er litt for ukritiske i sin støtte til Hamas. Jeg ser ikke at jeg er det, men så er jeg ganske langt til høyre på venstresiden, da.

Det er jo litt morsomt at høyresiden tydeligvis støtter høyreekstreme i Israel, men ikke høyreekstreme på Gaza. :)

14 millioner jøder. 1400 millioner muslimer.

Bygg våpen dere, jøder... dere kommer til å trenge dem.

Eller finn en fredelig løsning. "Dere" vil aldri tjene på krig, ikke på lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...