Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) I går, 10.2.2009, forsvant signalene fra Teletopia. En kort oppsummering av mitt år med dem: I 2001/2002 eller der omkring ble det holdt auksjon over GSM-1800 frekvenser. De etablerte selskapene bød, i tillegg til Teletopia. Surrehuene i Telenor klarte av en eller annen grunn å komme til at 11,7 millioner var et passende bud. NetCom bød 5050 kroner (yesss), dvs nummeret til kundeservice, minus nullen foran. Teletopia bød 1800 kroner (ja, for det var vel en GSM-1800 auksjon?) i kontanter. PT ville nemlig at budgiverne skulle stille sikkerhet for budet, men siden kostnadene for å stille en bankgaranti er ganske høye, valgte Teletopia å legge fram cash. Alle fikk frekvenser. Mitt første møte med Teletopia var på herretoalettet (!) hos Norges Røde Kors. Dvs det var der jeg fikk inn signaler fra et mystisk nett med kallesignal N03. Etter å ha konferert med et styremedlem i et konkurrerende mobilselskap, ble det klart at det var Teletopia som var på lufta. Høsten 2003 var det premiere, og jeg gikk til anskaffelse av et kontantkort. På mange måter var Teletopia ganske avanserte. De hadde NITZ og celleID. NITZ (Network Integrated Time Zone) gjorde at nettet stilte klokka på mobilen din. Dvs, de første ukene stilte de klokka etter lokaltogene til NSB, før jeg gjorde dem oppmerksom på at soluret var passé. Etter dette gikk klokka bedre, og til tider helt riktig. CelleID var morsomt en stund, men sa ingenting om hvor du var. Nettet, ja. Hvis GSM står for Gaustad, Smestad og Makrellbekken så var det et ekte GSM-nett. For det var omtrent bare der det var vegg til vegg dekning. Selv på Majorstua var det dårlig dekning. Teletopia skrøt av at de hadde 50-60 basestasjoner i Oslo, men sannheten var at de hadde ca 20. (I know, I’m the baseman.) NetCom hadde 30 i Oslo i 1994, noe som var alt for lite, for å si det diplomatisk. Da kan dere jo selv tenke dere hvor flekkvis Teletopia dekket. Sannheten var vel at Teletopia telte celler og kalte det basestasjoner. Våren 2004 var jeg på konejakt, og med NetComs daværende priser var det dyrt å ha telefondate utover natta. Teletopia glemte å fakturere moms for samtalene mine, og takket være dette ringte jeg for ca 32 øre i minuttet. Det var ekstremt lite i 2004 og er det fortsatt. Hvis jeg tapet telefonen til stueruta og snakket i handsfree fikk jeg kontakt med damene, og det var mulig å holde timeslange samtaler uten brudd. (Fikk dere den, NetCom?) Hvis noen lurer, så ble jeg gift. Kanskje takket være Teletopia. Etter dettet skjedde det ingenting. Jo, de bygde masse basestasjoner i perioden frem til 2006/2007. Etter at NetCom høsten 2003 tok ned siten i Grenseveien 92 (de ante vel at NetworkNorway skulle flytte inn) hadde jeg ikke lenger sikt til basestasjon fra kontoret mitt. Men et par år senere bygde Teletopia tvers over veien. Igjen kunne jeg se en basestasjon fra kontoret mitt, og etter at NetworkNorway skrudde av nettet sitt 1.2.2007 (slapp av, de gjør det hele tiden) var det faktisk Teletopia som hadde sterkest signal i kontorene til NetworkNorway. Dvs inntil de satte opp egen innendørssender. Og resten er vel historie. Teletopia solgte til MTU, og MTU gikk på hue og ræva ved første veksling. Hva MTU gjorde galt får andre diskutere. Dvs, det tar vel kortest tid å liste opp det de gjorde riktig. Takk, uansett, for at dere subsidierte telefondatene mine og fikk meg ut av ensomheten. Edit: oppdateres løpende utover dagen. Endret 11. februar 2009 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Fantastisk. Et minuts stillhet for Teletopias nett. Jeg har aldri brukt Teletopias nett aktivt, selv om jeg hadde flere SIM-kort liggende, men det var liksom alltid betryggende å vite at det fantes en liten konkurent som talte Telenor midt i mot. Særlig var spekulasjonene rundt hvorfor nettet ble bygget gøyalt. Robert Hercz som gikk Telenor rett i strupen for å sikre billig SMS til folket. Nettet var jo egentlig bare et rent virkemiddel og ble aldri utnyttet komersielt. Og Robert Hercz var en stor helt i 2001. Den mest morsomme episoden jeg opplevde med Teletopia var da jeg porterte inn ett nummer til deres nett (Husker ikke hvorfor. Jeg hadde allerede et kontaktkort som jeg så og si ikke brukte, så jeg er litt usikker på hva jeg skulle med en til). Uansett. Jeg fikk satt porteringsdato et par uker frem i tid, og fikk SIM-kortet i posten dagen etter (raskt ja). Når SIM-kortet kom måtte jeg bare putte det i en telefon så det lå klar til når det ble portert. Merkelig nok så oppgav telefonen at jeg hadde dekning, og bare for morro skyld prøvde jeg å ringe ut, noe som fungerte. Jeg sjekket CID ved å ringe til et annet kontaktkort, og joda, det var mitt nummer som ble vist. Prøvde å ringe ut fra det originale SIM-kortet, og det fungerte også. Ringte jeg inn ble jeg routet til det gamle SIM-kortet. Til slutt måtte jeg jo prøve å ringe mitt eget nummer, og joda, ringte jeg fra det nye SIM-kortet kom samtalen inn på det gamle, og viste mitt eget nummer Tydeligvis lå nummeret fortsatt i HLR-en til originaloperatøren, men jeg fikk likevell lov å ringe ut fra den nye operatøren. Det kunne være morsomt å ha fått testet hva som skjedde om jeg roamet. Ser for meg store problemer med billing, og også muligens store routing problemer. Ikke det at man kunne roame noe særlig med et Teletopia kontaktkort. Uansett. Den dagen nettet ble solgt til MTU visste jeg at det ikke kom til å vare. Teletopias nett var en kuriositet, og burde forblitt det. Lenke til kommentar
hsds Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Alltid bra historier du kommer med mia_tuk. Gledende lesning dette. Da jeg ikke holder til i Oslo selv har jeg aldri fått erfare hvordan hele nettet har fungert, men har derimot lest en hel om det. Har dog vært tilkoblet nettet ved flere annledninger her i Bergen og da fungerte det helt fint. Beveget meg nok ikke så mye at jeg fikk testet roaming fullt ut. Nå står altså Norges tredje nett avslått i Oslo og vel på vei utbygget i flere andre byer. Kanskje det kommer opp igjen snart? Tiden vil vise. GSM = Gaustad, Smestad og Makrellbekken - hahaha Lenke til kommentar
balder80 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Den mest morsomme episoden jeg opplevde med Teletopia var da jeg porterte inn ett nummer til deres nett (Husker ikke hvorfor. Jeg hadde allerede et kontaktkort som jeg så og si ikke brukte, så jeg er litt usikker på hva jeg skulle med en til). Uansett. Jeg fikk satt porteringsdato et par uker frem i tid, og fikk SIM-kortet i posten dagen etter (raskt ja). Når SIM-kortet kom måtte jeg bare putte det i en telefon så det lå klar til når det ble portert. Merkelig nok så oppgav telefonen at jeg hadde dekning, og bare for morro skyld prøvde jeg å ringe ut, noe som fungerte. Jeg sjekket CID ved å ringe til et annet kontaktkort, og joda, det var mitt nummer som ble vist. Prøvde å ringe ut fra det originale SIM-kortet, og det fungerte også. Ringte jeg inn ble jeg routet til det gamle SIM-kortet. Til slutt måtte jeg jo prøve å ringe mitt eget nummer, og joda, ringte jeg fra det nye SIM-kortet kom samtalen inn på det gamle, og viste mitt eget nummer Tydeligvis lå nummeret fortsatt i HLR-en til originaloperatøren, men jeg fikk likevell lov å ringe ut fra den nye operatøren. Det kunne være morsomt å ha fått testet hva som skjedde om jeg roamet. Ser for meg store problemer med billing, og også muligens store routing problemer. Ikke det at man kunne roame noe særlig med et Teletopia kontaktkort. Det skjer vel det samme med alle andre leverandører? Jeg har opplevd det samme (eller var det ved utportering?) med både SheTalks, MTU og Tele2. Det nye kortet fungerer på utgående samtaler helt til porteringstidspunkt, og i SheTalks tilfelle, fungerte det i ca 1 måned etter utportering. Inngående samtaler ble i alle tilfeller rutet til det aktive telefonnummeret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå