Gå til innhold

Bompenge-bot, må de ikke fremlegge bilde?

El Matador

Anbefalte innlegg

Hei,

Mottok for ett par dager siden flere bøter for å angivelig ha passert bomringen uten å betale for meg.

Jeg tar alltid slike "Betal senere" lapper, og er rimelig sikker på at jeg har betalt. Bøtene er fra juli 2008(!). Noe som gjør det vanskelig å sjekke i nettbanken om disse er betalt, uten å kontakte banken.

Men spørsmålet mitt er om bomringselskapet ikke må fremlegge bilde for at jeg har passert bomringen på det aktuelle tidspunktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det Fjellinjen?

Isåfall er min erfaring at de er ganske villige til å inngå avtaler med deg hvis du prøver. Jeg opplevde det samme en tid tilbake, kjørte en periode med ikke gyldig brikke pga en misforståelse (min feil, for all del), og fikk 7-8 slike 300-kroners gebyrer. Litt telefonering, og jeg slapp unna med å betale bare ett, pluss prisen for passeringene selvfølgelig.

Men jeg vet ikke om de er pliktig til å bevise passeringene med bilde..

Lenke til kommentar
Hvorfor betalte du da ikke på ESSO?

Det har også vært mye kluss med de automatene, og kundeservicen skal ikke være så bra.

Men finn ut om du har betalt eller ikke du

Men det er rart at de bruker så lang tid for å sende ut en regning da.

Jeg har jo betalt, men problemet er vel kanskje at jeg har betalt ett par dager for sent.

Uansett, spørsmålet mitt er om de er pliktige til å legge frem bilde eller ikke?

Lenke til kommentar
Uansett, spørsmålet mitt er om de er pliktige til å legge frem bilde eller ikke?

Jeg skal ikke være altfor skråsikker, men jeg regner med du kan få framvist bilde dersom du klager på gebyret.

Imidlertid virker det sannsynlig at det er du som har passert ut ifra hva du forklarer, så jeg ser ikke helt hva du vinner på å be om bilde. Jeg ville heller klaget og sagt at du har betalt med "Betal senere"-lapper (?). Så får de gå gjennom systemene sine og dobbeltsjekke passeringene mot disse lappene.

Kan også nevne at for endel år siden fikk jeg en regning i posten fra et eller annet bomselskap på østlandet i forbindelse med en ubetalt passering noen måneder tidligere. jeg var skråsikker på at jeg ikke hadde kjørt der i det aktuelle tidsrommet, og skrev en klage. Etter dette hørte jeg ingenting, så regner med at de hadde gjort en feil. Registreringsnummeret på bilen jeg hadde da besto av mange 6- og 8-tall, så jeg regner med at automatikken hadde lest feil på et nesten tilsvarende skilt.

Lenke til kommentar
Det burde være en regel om at saken foreldes hvis de ikke får fingern ut etter 2 uker eller noe slikt.

..så du kan få en faktura på 25 kroner hjem i posten for hver eneste passering? (Med mindre du passerer hver dag, selvfølgelig).

Det er samme praksis her på østlandet, de venter med å sende ut faktura til det har passert en hundrings eller så.

Lenke til kommentar
Det burde være en regel om at saken foreldes hvis de ikke får fingern ut etter 2 uker eller noe slikt.

..så du kan få en faktura på 25 kroner hjem i posten for hver eneste passering? (Med mindre du passerer hver dag, selvfølgelig).

Det er samme praksis her på østlandet, de venter med å sende ut faktura til det har passert en hundrings eller så.

Her er det snakk om ett flatt gebyr på 300kr for at han har passert uten å betale for seg. Vi på vestlandet har muligens ett litt annet system enn dere østlendinger. Enten har du brikke som er forhåndsbetalt (e.v.t. har du avtale om forsinket betaling, da er det greit). Eller betaler du kontant der og da, eller velger å betale i etterkant og får da en "kvittering".

OP har valgt forsinket betaling og ettersom bompengeselskapet tydeligvis ikke har registrert betalingen hans (evt. han glemte det, det vet vi ikke sikkert ;) ), så får då en "bot" på 300 kr. Det er disse jeg mener det ikke burde være lov å vente 6+ mnd. å sende ut.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Får man bot x antall ganger du har tatt sånn betal senere på forskjellige fakturaer, eller kommer alt sammlet? Altså 300kr i bot totalt..

Har vel tatt sånn "betal senere" på svinesund 5-6 ganger nå i Juli, og hadde vært lite kjekt med en bot på 300 for hver passering..

Lenke til kommentar

300 per passering.Mmen som sagt, det er slik det fungerer i Stavanger. Her betaler du inn 13kr ved hver "forsinket betaling" passering, du får ikke tilsendt faktura. Får du faktura er det fordi du har glemt å betale, eller "kjører på rødt" uten gyldig autopass brikke.

Men jeg har inntrykk av at det er annerledes på Østlandet utifra det Jonlem poster.

Lenke til kommentar

Okey. Mulig det funker å betale nå da, før de sender ut fakturaen? Eller lage noe avtale med de? Maila de nemlig i November, og lurte på om de hadde mottatt betalingen min, siden jeg ikke var sikker.. Og da fikk jeg dette i svar:

På dette bilnummeret er det 4 passering som det er trukket lapp på, Etterbetaling. Dette kan jeg ikke se om er betalt herfra dessverre, men dette er passeringer fra i sommer og de er ikke sendt ut noen faktura på.

Så da skal dette være i orden."

Lenke til kommentar
Men jeg har inntrykk av at det er annerledes på Østlandet utifra det Jonlem poster.

Mulig.. nå er dette en stund siden da, nå er jo alt helautomatisk hos Fjellinjen, dvs det skal vel godt gjøres å få slike gebyrer for ugyldig passering nå lenger. De registrerer bilnr når du passerer (hvis du ikke har autopass-avtale, seff), så får du faktura i posten. Men der også venter de til det har passert en hundrings eller så ja..

Dette "betal senere" greiene dere snakker om har jeg aldri hørt om at finnes her nei, men så kan jeg jo ha gått glipp av noe også.. Har autopass, så jeg bare kjører på jeg ;)

Lenke til kommentar

De ubetjente bommene ved Stavanger kom før bomringen i Oslo ble ubetjent, og har vel derfor en litt eldre løsning. Det er bare å tenke tilbake noen måneder - om man kjørte i abonnement-fila i Fjellinjen uten brikke måtte man innom en Esso-stasjon og betale innen tre dager (tror jeg det var) for å unngå straffegebyr.

Nå er det en stund siden jeg kjørte gjennom bomstasjoner i Stavanger-området, men sist var det i alle fall en manuell-fil man skulle kjøre i dersom man ikke hadde autopass. Her kunne man betale i automat (mynt-innkast) - om man ikke har kontanter kan man kjøre gjennom og så bruke en "Betal senere"-lapp. Forskjellen her og fra Fjellinjen er at på Fjellinjen betalte man et ekstra gebyr (tilsammen dobbel pris), men i Stavangerbommene betaler man "kun" vanlig pris med "Betal senere"-løsningen. Om jeg ikke tar helt feil ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare nevne at for ikke så lenge siden så fikk jeg en faktura på 25kr for passering i oslo. Den kom vel ca et halvt år etter at jeg hadde passert. Det merkelige er at jeg samtidig fikk en faktura på 125kr fra samme selskap. (begge lå i posten samme dag) Så virker på meg som de ikke har så veldig god orden på hva de driver med.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn en elektronisk klage. Behandlingstid på 3-5 uker.

Det merkelige er at på fakturaen står det at beløpet må innbetales selv om klage er sendt, mens på nettsiden og kvitteringen jeg fikk når jeg la inn klage står det at betalingen kan tilbakeholdes til svar kommer. Jeg valgte å ikke betale ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...