Gå til innhold

BK. Vinter i lekterbukta.

Rubyred

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å være litt positiv så har du klart å fange noe i det første bildet. Det får meg til å lure. Hvem er de? Er de et par på tur? Hva tenker de? De ser ut til å nyte en "crisp" vinterdag. Får meg til ønske jeg var der.

Og ikke svar på hvem de var eller noe. Det hadde ødelagt bildet for min del.

Lenke til kommentar

Jeg likte godt det første bildet, og jeg synes du har fått til et flott fargespill mellom det kalde og blå og det varme røde. Kanskje i overkant hard oppskarping som gir seg utslag i artefakter i kontrastrike områder, noe som gir et i overkant kornete bilde. Det er også imponerende hvor mye du har fått ut av et så krevende forhold med tanke på dynamisk omfang, det er nesten så man skulle tro HDR var inne i bildet. Personlig kunne jeg nok gjerne sett enda litt mer "pop" i midttonene, men det kan like gjerne være minn skjerm som lurer meg der.

Lenke til kommentar

Enig i det som har blitt sagt tidligere. Det første bildet er klart best, og rent teknisk syns jeg det er mye bedre enn alt det andre jeg pleier å se her inne. Fantastiske fargetoner og som fargoth sier, så er det en utrolig fargerang også.

Komposisjonsmessig finner jeg bildet forstyrrende. Det er en helt ok komposisjon, men jeg finner ingen balanse. Det ligger litt her og der og selv om det sitter to folk i bildet, finner jeg det vansklig å holde fokuset mitt der. Det er noe som ikke stemmer og jeg er ingen aktiv fan av all denne croppingen alle maser om, men syns du burde vurdere andre versjoner om du tok fler av samme scene. :) Det tekniske spikra du fint ser det ut som.

Lenke til kommentar

Takker for kritikk. Lærer mye av dette.

Sliter litt med å lære meg oppskarping.

Med de gamle objektivene, spesielt 24-120 VR, måtte det mye oppskarping til, mens med de nye objektivene ser det ut til at det ikke trengs i hele tatt.

Bilde nr. 1 har nesten ikke oppskarping. "Intensity" er satt til 7, mens tipsene fra div forum sier rundt 50.

Kombinasjoner D700/24-70mm f.2.8 er ultraskarp, og bildene er tatt i raw, så oppskarpingen i D700 registreres ikke.

Ikke lett dette her. Trengs mer erfaring. :hmm:

Legger ved et urørt bilde, kun konvertert fra raw til jpg.

Ang kontrastene å bilde 1, så er det urørt, men syntes noe av det beste med D700 er evnen til å dra frem detaljer i mørke områder.

D-Lightning er forøvrig slått av.

post-69678-1234343106_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Var ute en tur i godværet, og tok et par bilder.

D700, 34mm f.16, 1/200 sek, og iso200.

Bilde 1 er virkelig flott. Fin plassering av solen og et generelt velkomponert bilde. Eneste jeg synes trekker mye ned er jo den halvsirkelen av dritt på linse/sensor. Der bør du ta en liten økt på kameraet så slipper du fler slike.

Lenke til kommentar
Bilde 1 er virkelig flott. Fin plassering av solen og et generelt velkomponert bilde. Eneste jeg synes trekker mye ned er jo den halvsirkelen av dritt på linse/sensor. Der bør du ta en liten økt på kameraet så slipper du fler slike.

Takker. Sensoren er nå renset, og klar for nye utfordringer. :D

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det første bildet er det beste av de to. Jeg har ikke så mye utsette, men jeg tror jeg ville kroppet på høyre side og i bunnen, silk at de to personene ikke lenger er midt i bildet. Jeg hadde da kuttet i mellom de to trærne på høyre side og justert bunnen tilsvarende.

Bilde to er vel greit nok, men mangler noe å feste blikket på. Det fungerer mest som en dokumentasjon at det var noen pene vinterdager i år.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det første bildet er det beste av de to. Jeg har ikke så mye utsette, men jeg tror jeg ville kroppet på høyre side og i bunnen, silk at de to personene ikke lenger er midt i bildet. Jeg hadde da kuttet i mellom de to trærne på høyre side og justert bunnen tilsvarende.

Bilde to er vel greit nok, men mangler noe å feste blikket på. Det fungerer mest som en dokumentasjon at det var noen pene vinterdager i år.

Tom

Her tenkte jeg på det samme,croppe det ned og til høyre.Det andre bilde mangler noe å feste blikket på men hadde det vært noe i høyre bildedel,så hadde kompen vært meget bra.

Ellers er jeg imponert over kvaliteten,den er fremragende til slike bilder,du må bare fortsette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har i dette tilfellet egentlig ikke gjort noen spesielle instillinger. Lysmålingen på D700 treffer stort sett ganske bra, og her styrte jeg blenderen, mens resten stod på auto.

Bruker ellers mye spotmåling. Spesielt ved mørke motiver.

Sjekker av og til at eksponeringen sitter, og justerer, hvis jeg får problemer.

Tar alle bilder i raw format, og har da muligheten til å rette opp eventuelle eksponeringsfeil i ettekant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...