Gå til innhold

Hva bør jeg velge, lektor eller jurist?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har trukket ut to utdanninger som er akutelle for meg. Lektorutdanning i samfunnsfag eller rettsvitenskap.

Jeg er usikker på hva jeg brenner mest for.

Jeg kan begynne med lektorutdanningen. Grunnen til jeg vill dette, er fordi jeg liker å lære bort ting og sosialt sammvær er noe av det kjekkeste jeg vet.

I tilegg liker jeg å treffe nye mennesker og ønsker en annerledes hverdag. Går i VG2 nå og tenker på vor grusomt det måtte være å forlate skolen som elev om bare knappe 1,5 år til :(. Da er det ikke at jeg er så sykt glad i prøver, men det er skolen som instutisjon som tiltrekker meg. I tilegg om jeg velger å bli lektor er det heller ikke dårlig lønn.

Viss man har jobbet i noen år kan en lektor få opptil 500 000, noe som jeg ser som godt betalt. Om du da i tilegg er sensor litt her og der, blir det ikke så gale. Lønnen har sikkert også økt når jeg er klar for jobb. Lønn til lærere, adjunkter og lektorer i rogaland fylkeskommune

Hvordan er dette sammenlignet med jurist? Tjener man mye mer der? Å hvordan er arbeidsmengden? Som jurist får du tunge oppgaver hele tiden, men som lærer tenker jeg det blir litt lettere etterhvert.

Når man har undervist i to-tre fag i gjerne 5 år. Da kan man dem så godt, at det ikke trenges noe særlig mye forberedelse før timene. Da er det egentlig bare å begynne å snakke. For man kan pensum så godt.

Når det gjelder jussen, så har jeg rettslære på skolen. Det er spennende og det er intressant. Jeg er bare redd for at jeg kommer til å gå lei av yrke etter en stund.

Før tenkte jeg veldig mye på lønn, men dette har ikke mye å si lenger. De ryktene som florer om at en lærer tjener dårlig er tull. Gjerne de tjener litt dårlig i grunnskolen, men på vgs er det ikke dårlig, synes jeg.

Jeg har snakket med rådgiver og hun synes at det absolutt høres aktuelt å velge lektor i samfunnsfag. Hun anbefalte også å presse inn eller ta utenom et årsstudium i nordisk.

Da vill jeg være garantert å få jobb uansett, siden det er et stort mangel på norsk lærere. Er det noe vits med norsk når jeg liker samfunnsafagene så godt? Eller er det å anbefale å ha et språkfag i tilegg til mastergraden?

Jeg tror uansett hvilken type lektor jeg velger, så blir jeg aldri arbeidsledig. Lærere har dem vill bruk for hele tiden.

Hva tror dere? Hva tenker dere om det jeg har skrevet? Hva råd har dere?

Er jeg en lærer eller jurist? :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt avhengig av hva slags type menneske du er. Det handler ikke bare om å like å lære bort til elever, men du må også tåle å ha vrange og dumme elever og må klare å bli nokså godt likt. Å bli hatobjekt av elevene er ikke gøy.

Etter det jeg har hørt krever juristjobber at du jobber mye mer. Spesielt, i det private. Da må du tåle en mye mer hektisk hverdag enn hva du opplever som lektor. Takler du det?

Det viktige er at du søker deg opp om arbeidsituasjonen for lektorer og for jurister. Dereter finner du ut hva som passer deg best. Husk også på at jus er mye pugg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan lektorutdannelsen er, men å studere jus kan iallfall være temmelig hardt. Det kan være mye arbeid og mye press. Men det er selvsagt opp til hver enkelt hvor seriøst man tar studiene. Jurister tjener generelt ok, men det er stor variasjon. Noen tjener flere mill., andre kommer aldri over 500 000. Arbeidsoppgavene varierer like mye - det er mye forskjellig man kan arbeide med som jurist.

Du bør imidlertid være klar over en ting: Hvis du begynner på jus, men angrer etter en tid, kan du så vidt jeg vet "overføre" noe av jusstudiene til lektorutdannelsen, slik at du slipper å begynne fra scratch. Det motsatte går neppe.

Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg for eksempel kan ta et år med pedagogikk og undervise i rettslære. Det går helt fint. Etter man har fullført rettsvitenskap. Jeg har da mye bedre kompetanse en de som har bare tatt et årstudium.

Etter 5 år med en master i rettsvitenskap i hånda, tror jeg det vil være uaktuelt for deg å undervise i rettslære. Det blir som å studere medisin i 5-6 år, og deretter jobbe som sykepleier. Jussen er knallhard, det er også lærerutdanninga. Så uansett hva du velger, så må du belage deg på å jobbe knallhardt gjennom hele perioden. Går selv på 1. avdeling jus, og det er ikke bare bare skal jeg fortelle deg. Skal man få god karakter på eksamen, blir studiet en slags heltidsjobb. Arbeide fra morgen til kveld, hver eneste dag.

Uansett, lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Læreruttdanningen er ikke knallhard. Den er faktisk ganske lett, spesielt med tanke på at du ikke trenger å prestere, men det må du når du tar jus.

Pedagogfag er aldri vanskelige og de fagene du tar er du god i uansett og nivået du tar er ikke særlig høyt. Hvis det var så knallhardt skal jeg love deg at lærerstudentene hadde jobbet mer enn 20-30 timer i uken.

Lenke til kommentar
Læreruttdanningen er ikke knallhard. Den er faktisk ganske lett, spesielt med tanke på at du ikke trenger å prestere, men det må du når du tar jus.

Pedagogfag er aldri vanskelige og de fagene du tar er du god i uansett og nivået du tar er ikke særlig høyt. Hvis det var så knallhardt skal jeg love deg at lærerstudentene hadde jobbet mer enn 20-30 timer i uken.

Jeg ser for meg lektor utdanningen kan være endel lettere en juss, men hva tror dere er mest sosialt? Hva får man mest utbytte av? Lønnen betyr ikke alt, men jeg vill ha et greit liv.

En ting er helt sikkert, om jeg blir lærer. Så blir man aldri arbeidsledig, uansett hvor mange finanskriser det eventuelt måtte komme.

Å hvor mye tror dere man kan tjene som lektor? Som jeg nevnte i første post, er lønnen nesten 500.000 for de som har jobbet noen år. I tilegg om man er sensor feks. for privatister, kan man da få opp i mot 600.000 totalt? Nå tenker jeg bare rent hypotetisk, ikke at jeg skal være sensor i tilegg.

Jeg har selv vært privatist og har en følelse av at den ordningen er veldig subsidiert.

Jeg betaler ca. 350 for hver eksamen. Sensor, eksaminator skal ha penger og eksamenskontoret skal ha penger. Etc. Hvor mye får man som sensor? Har hørt det ikke skal være så gale på muntlig? Jeg ser bare på dette som en ekstra inntekt, i tilegg til å undervise ved en videregående skole. Eksamenskontoret sliter ofte med å finne sensorer til privatister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...