Gå til innhold

Er bibelens Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

Ordet allmektig er en selvmotsigelse i seg selv, så jeg har kastet bort 3 timer på å forklare deg hvorfor bruken av ordet er feil. Hva faen vil du høre ozi? helt seriøst...

ordets betydning er ubegrenset makt.

Vil gjerne høre mer fra dem.

Ordet betyr "ubregrenset makt" noe som er en selvmotsigelse!!

Helt ærlig ozi, innbiller du deg at vinner debatter her på forumet? Er du virkelig like korttenkt som du viser for? Er det noen måte jeg kan få deg av med denne arbitrære dogmaen? Jeg blir virkelig frustrert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg også har ment at allmektighet har vært at Gud kan gjøre alt som for oss virker logisk mulig. Det å lage en stein som er tyngre enn han kan løfte, er en selvmotsigelse akkurat som å tegne en firkant rund.

Du må misfatte innleggene mine for å sitte med denne konklusjonen, jeg har ikke antydet dette. Det er nemlig ikke noe ord som beskriver 'makt over alt mulig', og man må nok svare med helsetning dersom det er det man mener.

Dersom man mener allmektighet, så er det å kunne gjøre alt. Makt over alt.

Ja, the omnient paradox bygger på en umulighet, og det er nettopp derfor dette argumentet er spesielt konstruert for å motvise en umulighet. Man må redefinere "allmektighet", dersom man ønsker å tilegne Gud denne egenskapen.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

allmakt altomfattende makt, evne: Guds allmakt

http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=a...art_id=20246885

Definisjoner av Gud i jødedom, kristendom og islam

I følge National Catholic Almanac fra 1968 er (den kristne, katolske) Gud «allmektig, evig, hellig, udødelig, uforanderlig, ufattelig, uutsigelig, uendelig, usynlig, rettferdig, kjærlighetsfull, barmhjertig, den høyeste, den viseste, allvitende, allestedsnærværende, tålmodig, perfekt, forutseende, enestående, sann».

http://no.wikipedia.org/wiki/Gud

Lenke til kommentar

Ligger ikke makt over alt mulig i selve ordet?

Og hvis dere har ment det gjennom hele diskusjonen kunne dere (snakker ikke til deg cuadro) godt ha gjort det litt klarere.

Vi vet ikke om allmektighet er en selvmotsigelse egentlig, det er bare slik vi ser det at det er en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar

Meningen med å bringe opp matematikk er å vise hvordan nye definisjoner er nødvendig for å beskrive Guds krefter. Definisjoner er statiske, og ettersom nyere definisjoner kommer til syne, kan eldre definisjoner fort vise seg å være en umulighet - Nettopp dette er tilfellet med definisjonen til ordet 'allmektig'.

Ser ut til at vi igrunn begynner å nærme oss en enighet. Dette og det tidligere innlegget mitt er ikke stort mer enn kverrulering.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Så du er enig i at vi ikke kan vite om det går an å være allmektig(sånn helt)?

Nei, allmektighet bryter med gjeldende definisjoner, og derfor kan det eksistere absolutt kunnskap ang. dette. Det man derimot ikke kan vite helt sikkert, er om Gud har all mulig makt(per definisjon ikke det samme som allmektig.)

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Det kan du ikke vite.

I prinsippet kan guden få deg til å tro at han ikke har altomfattende makt.

:)

Joda, om vi skal bevege oss ut på en paranoid konspirell tankelek om at gud hevder han er allmektig men samtidig viser svakheter for å ikke avsløre at han er allmektig...ja jeg gidder ikke å fullføre settningen en gang. Dette blir for lavpannet!

Men ut i fra bibelen:

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

12 Men Manasse-sønnene greide ikke å drive befolkningen ut av disse byene; det lyktes kanaaneerne å bli boende der i landet. 13 Da israelittene siden ble sterkere, drev de dem ikke bort, men satte dem til å gjøre tvangsarbeid.

Herren taper krigen mot kanaaneere med jernvogner

Dom 01,19 Herren var med Juda, og de la under seg fjellbygdene. Men dem som bodde på sletten, greide de ikke å drive bort; for de hadde jernvogner.

...så fixer ikke gud jernvogner, men i dagens samfunn har de fleste nasjoner utstyr til å destruere både jernvogner og jernfugler i all mass. Gud har gått ut på dato.

Lenke til kommentar
Så du er enig i at vi ikke kan vite om det går an å være allmektig(sånn helt)?

Nei, allmektighet bryter med gjeldende definisjoner, og derfor kan det eksistere absolutt kunnskap ang. dette. Det man derimot ikke kan vite helt sikkert, er om Gud har all mulig makt(per definisjon ikke det samme som allmektig.)

Da er vi enig. Jeg er uenig i de som sier at vi kan vite at Gud ikke har absolutt all makt i verden.

Det kan du ikke vite.

I prinsippet kan guden få deg til å tro at han ikke har altomfattende makt.

:)

Joda, om vi skal bevege oss ut på en paranoid konspirell tankelek om at gud hevder han er allmektig men samtidig viser svakheter for å ikke avsløre at han er allmektig...ja jeg gidder ikke å fullføre settningen en gang. Dette blir for lavpannet!

Dette er vel en filosofisk diskusjon, og da blir det fort lavpannet.

Lenke til kommentar
Dette er vel en filosofisk diskusjon, og da blir det fort lavpannet.

joda, det er greit nok, men du mener at gud hevder han er allmektig men samtidig viser svakheter for å ikke avsløre at han er allmektig kan være et svar?

Isåfall må man også holde mulighetene åpne for at denne guden har forvridd og manipulert flere ting bla. 3 store religioner som kriger for underholdningsverdiens skyld. Og uansett hvem som vinner er det de som dyrker han.

Noe slikt du tenkte deg?

Lenke til kommentar
Ja, i prinsippet er det mulig. Når det kommer til hva jeg mener tror jeg ikke det jeg sa i forrige post. Og ikke det du sier heller.

ok, men hva mener du da?

kan gud defineres som allmektig når han lar seg stoppe av jernvogner?

En annen ting: Hvorfor ga han "israel" til 2 forskjellige folkeslag?

Lenke til kommentar

Dersom vi skal påstå at Gud gav Israel til to forskjellige folkeslag, må man gå utifra at slektede religioner hviler troen på samme gud. Og i det guden i religionene avviker fra hverandre, er ikke de det. Her er det et problem med oppbygningen til en ellers korrekt slutning - det må likevel eksistere kun èn riktig tolkning, om noen, og hvorfor er alle like sikre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...