Gå til innhold

Er bibelens Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Umodent av dere å ikke svare på spørsmålet mitt.

Dere bør ha et godt svar.

Hvordan kan en som ikke er allvitende vite at gud allmektig?

Hvordan han du vite at det ikke er noen på forumet her som er allvitende?

Hvordan han du vite at bandreas ikke allvitende selv om han benekter det?

Dette dreier seg om noe langt enklere enn logisk tenkning.

Enten så klarer gud å løfte den, eller ikke.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Ifølge bandreas:

Er du allmektig kan du gjøre alt, uavhengig av alt.

Det innebærer vel også logisk tenkning?

bandreas om allvitenhet:

Nei, det er det ingen som er.

Denne diskusjonen ble nå kjørt på hans premisser.

Jeg vet ikke at Gud er allmektig.

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen ble langt fra kjørt på mine premisser.

Vi vet alle hva allmektighet innbærer, men siden ingen vil bli enige sier vi at vi alle vet sånn ca. hva det innebærer.

Og nei, ingen er allvitende. Det vil ikke si at man ikke vet noen ting. Visse ting vet man.

Du vet ikke at gud er allmektig, jeg vet det. Ut ifra all logisk tenkning. Man må ikke være allvitende for å tenkte logisk. Selektiv oppfatning skader diskusjonen.

Lenke til kommentar
Ifølge bandreas:

Det innebærer vel også logisk tenkning?

bandreas om allvitenhet:

Nei, det er det ingen som er.

Denne diskusjonen ble nå kjørt på hans premisser.

Jeg vet ikke at Gud er allmektig.

ok, se her:

I følge bibelen så klarte ikke jaheve og utrydde kanaanitterene.

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

12 Men Manasse-sønnene greide ikke å drive befolkningen ut av disse byene; det lyktes kanaaneerne å bli boende der i landet. 13 Da israelittene siden ble sterkere, drev de dem ikke bort, men satte dem til å gjøre tvangsarbeid.

Herren taper krigen mot kanaaneere med jernvogner

Dom 01,19 Herren var med Juda, og de la under seg fjellbygdene. Men dem som bodde på sletten, greide de ikke å drive bort; for de hadde jernvogner.

På hvilken måte minner dette om en allmektig gud?

Og hvorfor skulle en allmektig gud be moses utrydde de folkene gud hadde gitt landet til?

Lenke til kommentar
CUADRO: Mener du at allmektighet vil si å kunne gjøre absolutt alt i verden uansett, uavhengig fra hva som er logisk mulig?

Dette er definisjonen ja, påbelagt av de som brukte ordet. Ha all makt, kort og konsist. Dette er en umulighet, en selvmotsigelse, og jeg har forklart deg hvorfor og hvordan. Det er unødig å trolle tråden med de samme spørsmålene som det er gitt svar på.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen ble langt fra kjørt på mine premisser.

Hvorfor ikke?

Vi vet alle hva allmektighet innbærer, men siden ingen vil bli enige sier vi at vi alle vet sånn ca. hva det innebærer.

Og nei, ingen er allvitende. Det vil ikke si at man ikke vet noen ting. Visse ting vet man.

Jeg brukte din oppfatning av hva allmektighet er.

Du vet ikke at gud er allmektig, jeg vet det. Ut ifra all logisk tenkning.

Hvordan kan du, en ikke-allvitende person vite at Gud ikke er allmektig? Hjelper ikke med logisk tenkning når en allmektig Gud kan heve seg over den logiske tenkningen.

Man må ikke være allvitende for å tenkte logisk

Nei, men i denne diskusjonen må man være allvitende for å vite noen sikkert.

Selektiv oppfatning skader diskusjonen.

Kom gjerne med eksempler på min selektive oppfatning.

CUADRO: Mener du at allmektighet vil si å kunne gjøre absolutt alt i verden uansett, uavhengig fra hva som er logisk mulig?

Dette er definisjonen ja, påbelagt av de som brukte ordet. Ha all makt, kort og konsist. Dette er en umulighet, en selvmotsigelse, og jeg har forklart deg hvorfor og hvordan. Det er unødig å trolle tråden med de samme spørsmålene som det er gitt svar på.

Er du allvitende cuadro?

Lenke til kommentar
Er du allvitende cuadro?

Den ledende spørringen bygger på en feilslutning: Definisjonen "allmektig" er satt av mennesker -> Følgene av denne definisjonen, er en selvmotsigelse.

Det finnes absolutt kunnskap, og finner seg kun gjeldende når vi opererer kun innad menneskeskapte definisjoner, som matematikken og verbale formuleringer. Dersom du vil beskrive kreftene til din gud, så må du bruke et annet ord enn "allmektig", for det eksisterer ikke.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Ordet eksisterer, men det gjør ordet enhjørning òg.

Effekten er en motsigelse, og det var selvfølgelig effekten jeg omtalte. Til syvende og sist må man beskrive kreftene Gud har, og noen av kreftene kommer på bekostning av å ha andre krefter.

Opp er opp, ned er ned. Definisjonene er lagt.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Ja, da er det vel ikke så mye mer å diskutere med deg da...

Jeg også har ment at allmektighet har vært at Gud kan gjøre alt som for oss virker logisk mulig. Det å lage en stein som er tyngre enn han kan løfte, er en selvmotsigelse akkurat som å tegne en firkant rund.

Disse her derimot:

ordets betydning er ubegrenset makt.

Vil gjerne høre mer fra dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...