Gå til innhold

Er bibelens Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

Dette er jo idiotisk og diskutere, det beviser ingenting at vi ikke kan skjønne hvordan denne "gåten" skal gå opp.. En altvitende skapning ville være så sinnsykt smart og genial at vi hadde ikke skjønt bæret av noe av det.. Så stille en problemstilling som våres hjerner ikke klarer og finne ut av og dra en konklusjon ut i fra det syntes jeg er helt feil..

Vi vet jo ikke hva Gud er engang..

Alt rundt religion blir idiotisk å diskutere dersom argumenter som det der skal være legit. Jeg fordummer paradokset fordi jeg kunne aldri fått ozi til å forstå dette i teorien.

Poenget er at ingen kan være allmektig i ordets rette forstand. Dere sier Gud er allmektig, i vårt språk, i våre definisjoner, og det er downright feil.

Dette er ingen gåte, men en umulighet. En selvmotsigelse i definisjonen. Her kan du lese litt om det.

Gud er jo allmektig, det umulige er mulig for han.. Hvordan han får det til vet ikke jeg, kun han som vet det..

Neida, men jeg ser jo også problemet her.. ingen kan være allmektig i ordets rette forstand, som du sier..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
One can attempt to resolve the paradox by asserting a kind of omnipotence that does not demand that a being must be able to do all things at all times. According to this line of reasoning, the being can create a stone which it cannot lift at the moment of creation. Being omnipotent, however, the being can always alter the stone later so that it can lift it. Therefore the being is still, perhaps, in some sense omnipotent.
Lenke til kommentar
Hadde han vært allmektig hadde ikke verden sett slik den ser ut idag.

Basta.

Hvorfor ikke?

Ville en allmektig skapning som elsker alle mennesker som sine barn latt dem drepe og herje med hverandre?

Ville en allmektig skapning latt mennesker ha mistro til han?

Ville en allmektig skapning godtatt at det finnes andre religioner?

Ville en allmektig skapning latt homofile - som han i sin bok (bibelen) vil skal bli straffet med døden - bli holdt i livet?

Hvis dette er en allmektig skapnings arbeid, så er jeg ikke imponert.

Derav, han er ikke allmektig ettersom han ikke kan imponere meg.

Lenke til kommentar
One can attempt to resolve the paradox by asserting a kind of omnipotence that does not demand that a being must be able to do all things at all times. According to this line of reasoning, the being can create a stone which it cannot lift at the moment of creation. Being omnipotent, however, the being can always alter the stone later so that it can lift it. Therefore the being is still, perhaps, in some sense omnipotent.

Så å endre definisjonen på omnipotens er svaret på paradokset? I rest my case...

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Ville en allmektig skapning som elsker alle mennesker som sine barn latt dem drepe og herje med hverandre?

Ville en allmektig skapning latt mennesker ha mistro til han?

Ville en allmektig skapning godtatt at det finnes andre religioner?

Ville en allmektig skapning latt homofile - som han i sin bok (bibelen) vil skal bli straffet med døden - bli holdt i livet?

Dette har vi vært innpå i så mange andre tråder og det er en klassisk misforståelse.

Gud gav menneskene fri vilje.

Kan du finne en offisiell definisjon på allmektig Fuzzy?

Lenke til kommentar

Tufte, ut ifra det du skriver så blir det feil i forhold til kristen tenkning. Når gud gav mennesket fri vilje, blir gjerningene vi gjør selvstendige og har ingen ting med guds allmektighet å gjøre. Så med "fri vilje" så har den kristne troen fristilt seg fra mye ansvar akkurat der :p

Lenke til kommentar

I den linken står det.

Between people of different faiths, or indeed between people of the same faith, the term omnipotent has been used to connote a number of different positions. These positions include, but are not limited to, the following:

A deity is able to do anything that is logically possible for it to do[1].

A deity is able to do anything that it chooses to do[2].

A deity is able to do anything that is in accord with its own nature (thus, for instance, if it is a logical consequence of a deity's nature that what it speaks is truth, then it is not able to lie).

Hold that it is part of a deity's nature to be consistent and that it would be inconsistent for said deity to go against its own laws unless there was a reason to do so.[3]

A deity is able to do anything that corresponds with its omniscience and therefore with its worldplan

A deity is able to do absolutely anything, even the logically impossible.

Lenke til kommentar
I den linken står det.

Between people of different faiths, or indeed between people of the same faith, the term omnipotent has been used to connote a number of different positions. These positions include, but are not limited to, the following:

A deity is able to do anything that is logically possible for it to do[1].

A deity is able to do anything that it chooses to do[2].

A deity is able to do anything that is in accord with its own nature (thus, for instance, if it is a logical consequence of a deity's nature that what it speaks is truth, then it is not able to lie).

Hold that it is part of a deity's nature to be consistent and that it would be inconsistent for said deity to go against its own laws unless there was a reason to do so.[3]

A deity is able to do anything that corresponds with its omniscience and therefore with its worldplan

A deity is able to do absolutely anything, even the logically impossible.

Ja, jeg har lest det... Hvordan det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...