Gå til innhold

Er bibelens Gud allmektig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en praktisk umulighet. Det blir som å be noen om å tegne en sirkel rund.

Det er ikke vi som påstår at Gud er allmektig, kompis :) Som sagt, ingen kan være allmektig.

Man kan også se det på den andre siden, at han først skaper en for tung stein, deretter for å oppheve allmektigheten sin slik at han kan løfte den igjen.

Vi snakker om en stein så tung at han selv ikke kan løfte den... Allmektig eller ikke, han kan ikke løfte steinen, fordi han lagde den slik.

Lenke til kommentar

Men jeg mener at Gud greier å lage en stein som er for tung for ham å løfte.

Men det er ingen umulighet for ham å løfte den. Han gjør den bare lettere for så å løfte den.

Samme med hamburgeren. Han kan lage en hamburger så saftig at han ikke greier å motstå den, så kan han enten gjøre hamburgeren mindre saftig eller seg selv "immun" mot saftigheten dens.

Lenke til kommentar

Men det er ingen umulighet for ham å løfte den. Han gjør den bare lettere for så å løfte den.

Gud kan ikke lage en stein som er så tung at han selv ikke kan løfte den. Fordi Gud skal være istand til å løfte alt. Men han kan heller ikke mislykkes i å lage steinen.

Dette er paradokset, som går ut på at en som er allmektig ikke kan overgå seg selv.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Gud kan ikke lage en stein som er så tung at han selv ikke kan løfte den. Fordi Gud skal være istand til å løfte alt. Men han kan heller ikke mislykkes i å lage steinen.

Dette er paradokset, som går ut på at en som er allmektig ikke kan overgå seg selv.

Dette er jo idiotisk og diskutere, det beviser ingenting at vi ikke kan skjønne hvordan denne "gåten" skal gå opp.. En altvitende skapning ville være så sinnsykt smart og genial at vi hadde ikke skjønt bæret av noe av det.. Så stille en problemstilling som våres hjerner ikke klarer og finne ut av og dra en konklusjon ut i fra det syntes jeg er helt feil..

Vi vet jo ikke hva Gud er engang..

Lenke til kommentar
Det er ingen umulighet for Gud å lage en stein han ikke kan løfte selv.

Nei...og det er heller ingen umulighet for meg å lage en bløtkake jeg ikke kan løfte selv.

Er jeg da allmektig?

Nei, jeg klarer ikke å løfte den :blush:

Men vist du hadde superduperpowers, så kunne du gjort deg sterkere og laget kaken større hele tiden.. Så kunne du gjort det annevært i all evighet.. Gjort bløtkaken så tungt at du ikke kan løfte den også gjøre deg så sterk at du kan løfte den også lage kaken enda tyngre igjen..

Lenke til kommentar
Dette er jo idiotisk og diskutere, det beviser ingenting at vi ikke kan skjønne hvordan denne "gåten" skal gå opp.. En altvitende skapning ville være så sinnsykt smart og genial at vi hadde ikke skjønt bæret av noe av det.. Så stille en problemstilling som våres hjerner ikke klarer og finne ut av og dra en konklusjon ut i fra det syntes jeg er helt feil..

Vi vet jo ikke hva Gud er engang..

Alt rundt religion blir idiotisk å diskutere dersom argumenter som det der skal være legit. Jeg fordummer paradokset fordi jeg kunne aldri fått ozi til å forstå dette i teorien.

Poenget er at ingen kan være allmektig i ordets rette forstand. Dere sier Gud er allmektig, i vårt språk, i våre definisjoner, og det er downright feil.

Dette er ingen gåte, men en umulighet. En selvmotsigelse i definisjonen. Her kan du lese litt om det.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...