Leif1990 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei. En kamerat som leser til teoriprøven. Og tar teoritentamen på nettet. Her var det et spørsmål som jeg som har lappen lurer på om noen kan hjelpe med. Spørsmålet var "når du skal skifte til nærlys ved møting av bil i mørket?" Anternativene var 200-300 m og Med en gang lyset fra den andre bilen skimter meg pluss noen andre. I boken står det at 200-300 meter er riktig. På denne prøven var Med en gang lyset fra den andre bilen skimter meg riktig. Virker ganske rart dette her. Hva er riktig? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg har lært 200-300m før. men i praksis så blir jeg blendet av bare vanlig nærlys når det er mørkt, så jeg slår av fjernlysene med engang. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Du skal blende ned når hele området mellom bilene er opplyst. Normalt er dette mellom 200 og 300 meter (siden fjernlys rekker omtrent 120-150 meter). Du bør likevel skifte til nærlys tidligere dersom det er klart at du blender den andre sjåføren. mvh., Vegard, prove.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå