foorex Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei. Har nå hatt mitt Nikon D300 i et par måneder, og syntes det begynner å bli gøy å ta bilder i manuell modus. Men til hvilken tid vet dere at, "nå skal jeg ha den lukkerhastigheten, den blenderen, den ISOen" Jeg var på tur i går i skogen med en kamerat. Solen skulle akkuratt til å gå ned bak fjellet så du kunne se den mellom trerne. Hva er det jeg gjør feil her? f/6,3 1/200 105mm Click for full size Skulle gjerne hatt fram detaljene i trerne bedre, og hatt det lysere. Og denne. f/9,0 1/200 66mm Click for full size Skulle gjerne fått fram en mer livlig grønn farge. Og her. f/6,3 1/160 18mm Click for full size Da jeg skulle ta bilde av byen. f/6,3 1/250 18mm Click for full size Ble fornøyd med himmelen, men skulle gjerne hatt byen fram i en lysere prakt. Når jeg er usikker på hva jeg skal stille instillingene på, pleier jeg å skifte til automatisk (P) for å se hva den stiller seg til, så deretter skifte tilbake til Manuell (M) for å prøve meg fram med noe lignende. Har også tenkt på å skaffe meg et nytt objektiv der jeg kan ta bilder i makro. Hva er det dere anbefaler? Vil ikke overstige 2000,- Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 1: Du tar bildet mot solen, og eksponeringen din er hverken fulg eller fisk. Dette er en scene med et meget stort dynamisk omfang. Her må du til med HDR for å få lyset + trærene riktig eksponert. 2/3: Bildet med mye snø eller mye hvitt i må typisk overeksponeres en del i forhold til hva kameraet anbefaler. Dette grunnet måten lysmålerene fungerer på. 4: Kombinasjon av 1,2 og 3. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
www_dabis_no Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ser ut som om du bruker hvitbalansen feil. Et tips jeg kan gi deg er bruk lysmåleren som er på i kameraet. Ellers prøv deg fram, test mange forskjellige innstilinger på samme objekt. Du kan ta en titt innom http://foto.dabis.no trykk på (i) knappen over bildet så kan du se innstillingene jeg brukte på bildet. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Spar oss for reklame, dabis. Trådstarter: Hvorfor fotograferer du heller ikke i A (evnt. S modus)? Da får du ihvertfall eksponert riktig (stort sett). Ellers bør du eksperimentere litt med hvitbalanse, eller vurdere RAW hvor hvitbalanse kan stilles i ettertid. Endret 10. februar 2009 av andrvas Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 4: Her ville jeg forsøkt et gradert gråfilter. Da demper du lyset fra himmelen og hever den mørke byen. Ellers er det alltid lurt å ha kontroll på hvor kameraet faktisk måler lyset. Vanskelige motiver krever etter min erfaring gjerne punktmåling. Forsøk å finne et punkt i bildet som er "sånn passe middels lyst" (du vet, lysmåler kalibrert til 18% grått). Lås eksponering på dette punktet, komponer bildet og "skyt". Ellers så kan jo kameraet ditt jevne ut kontraster (Active D-lighting), enten i opptaksøyeblikket eller etterpå. Samme kan du gjøre i ditt favorittbildebehandlingsprogram. Vil også gi min tilslutning til rådene du allerede har fått. Lykke til. -Lazy Lenke til kommentar
Nmcu Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Det er noe å fikse på etterbehandling også, så blir bildene litt bedre. Prøv deg mere fram på kameraet, teste nye innstillinger. Prøvde å fikse litt fort å gærn't på bildet.. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Nr.2 kunne vel vært reddet ved hjelp av blits; greinene hadde blitt lysere og du hadde fått et mindre dynamisk omfang. EDIT. Nr.1 også, men hadde nok krevd et litt gjennomtenkt lysoppsett. Endret 10. februar 2009 av Grizzmo Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Beej80 svarte vel på det meste, om du ikke tar bildene i raw burde du gjøre det, da du får litt mer å gå på når du etterbehandler. Når du da får hvitbalansen riktig i software, kan du øke fargemetningen litt hvis du ønsker en sterkere farger. 2-3 exponeringer for å få fram alle detaljer eller gradert filter ( det fungerer best der halve delen av bilde er lyst, og andre er mørkt ), nødvendig der der er stort dynamisk omfang. Når det er snø lures lysmåleren ofte, og exponerer litt for lite. Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Du kan sette D300 til å skyte Bracketing, f.eks. -1EV 0EV +1EV Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 du har litt for kort lukkertid, der for det blir mørkt, når du tar håndholdte bilder kan du gå så lavt som 1/60. hvilken iso har du brukt? for å få kraftigere farger burde du etterbehandle bildene i f.eks photoshop. men ja, som de andre sa, HDR hadde vært midt i blinken. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Ser ut som om du bruker hvitbalansen feil. Et tips jeg kan gi deg er bruk lysmåleren som er på i kameraet. Ellers prøv deg fram, test mange forskjellige innstilinger på samme objekt. Det fulgte med en god bruksanvisning til D300en, så det står en del om hvit balanse, som jeg vil ta en god kikk over. Takk for hjelpen. Trådstarter: Hvorfor fotograferer du heller ikke i A (evnt. S modus)? Da får du ihvertfall eksponert riktig (stort sett). Ellers bør du eksperimentere litt med hvitbalanse, eller vurdere RAW hvor hvitbalanse kan stilles i ettertid. Ja, jeg liker å ekspirimentere litt. Har nærmest ikke brukt A og S modus på kamerat. Så jeg vil se nærmere på disse. Takk. Nr.2 kunne vel vært reddet ved hjelp av blits; greinene hadde blitt lysere og du hadde fått et mindre dynamisk omfang. Skal huske på dette til neste gang. Takk. Du kan sette D300 til å skyte Bracketing, f.eks. -1EV 0EV +1EV Det står litt om EV i bruksanvisningen. Eller Eksponeringskompensasjon som det står. Skal se nærmere på dette. du har litt for kort lukkertid, der for det blir mørkt, når du tar håndholdte bilder kan du gå så lavt som 1/60. hvilken iso har du brukt? Jeg sliter litt med å forstå lukkertid. Etter hva jeg har forstått, er at ved å bruker en lang lukkertid så tar du et bilde over en lengre tid. Og ved en lav lukkerhastighet, så fryser du bildet. f.eks. hvis en rask bil kjører forbi. Er lukkertid mer en dette? Jeg har valgt å sette ISO på automatisk, dette fordi at jeg ville bli bedre kjent med de andre instilingene først. Men vet at desto lysere det er desto lavere ISO, og vice versa. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg sliter litt med å forstå lukkertid. Etter hva jeg har forstått, er at ved å bruker en lang lukkertid så tar du et bilde over en lengre tid. Og ved en lav lukkerhastighet, så fryser du bildet. f.eks. hvis en rask bil kjører forbi. Er lukkertid mer en dette?Du må ikke glemme hva annet som skjer når du ender lukkertiden da, nemlig at billedbrikken blir eksponert for lys i lengre eller kortere tid. Dette er med på å avgjøre hvor lyst eller mørkt bildet blir, sammen med blender og ISO. Jeg har valgt å sette ISO på automatisk, dette fordi at jeg ville bli bedre kjent med de andre instilingene først. Men vet at desto lysere det er desto lavere ISO, og vice versa.ISO ønsker man normalt å holde lav med mindre man virkelig trenger å sette den opp. Dette for å unngå støy i bildet når dette er uønsket. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Har nå hatt mitt Nikon D300 i et par måneder, og syntes det begynner å bli gøy å ta bilder i manuell modus.Men til hvilken tid vet dere at, "nå skal jeg ha den lukkerhastigheten, den blenderen, den ISOen" Jeg var på tur i går i skogen med en kamerat. Solen skulle akkuratt til å gå ned bak fjellet så du kunne se den mellom trerne. Hva er det jeg gjør feil her? f/6,3 1/200 105mm Jeg vil anbefale et fotokurs - uten kunnskaper er en D300 verdt like mye som en D40. Alternativt finnes det grei introlitteratur som "Digital fotografi i praksis". Når du tar bilde slipper du lys inn på sensoren som fanger bildet. Tenk deg sensoren som et vannglass som du fyller fra springen. Du vil fylle det akkurat passe fullt - om det er for lite vann får du ikke slukket tørsten (og du ser mørkt på det), og om det renner over blir det bare søl (alt blir hvitt). For å fylle glasset kan du justere hvor lenge og hvor mye vann som skal renne fra springen. En liten blenderåpning er som en tynn vannstråle, og du må tappe lenge for å fylle glasset. Det kan være vanskelig å holde glasset i ro, men om du får det til blir det knapt bølger og alt er klart og fint (tenk at både nære og fjerne ting er skarpe men du må kanskje ha stativ). Dersom du kjører på det springen klarer må du være lynrask for å unngå at det renner over, og det bobler og er uklart (tenk at kun det du fokuserer på er skarpt). ISO er størrelsen på glasset. Høy iso er et lite eggeglass, mens ISO 100 er et halvlitersglass. Hvitbalanse og farge på lys kan være greit å lese seg litt opp på. Du har sikkert sett at det lyser så gult og fint inne i husene om vinteren, at det ser hvitt/nøytralt ut når du er inne, og at bildene av og til blir grønne av lysrør. Histogram er et svært nyttig verktøy for å se hvor fullt glasset egentlig er. Hvilke innstillinger man velger er avhengig av tilgjengelig lys og situasjon, samt hva man prøver å oppnå med tanke på dybdeskarphet, farger, bevegelsesuskarphet osv. - det er ingen fasit på hva som er riktige innstillinger i en gitt situasjon, men det er klart at dersom det bare såvidt drypper sølevann fra springen nytter det vanligvis ikke å prøve å fylle halvliteren med skjelvende hånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå