RamGuy Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Tenkte jeg kunne komme med noen generelle tilbakemeldinger, dette vil fort renne ut i noen tilbakemeldinger som omfatter ting uten om hardware.no også Jeg kan vell starte med å si at jeg føler at interessen ovenfor Hardware.no og kvaliteten sådan har falt litt med årene, føler at ting var bedre for noen år tilbake. Hvorfor jeg føler det på denne måten? Det er et godt spørsmål! Jeg kom til hardware.no igjennom forumet, jeg var ung (er jeg forsåvidt ennå) og dum og hadde en rekke nokså idiotiske og dårlig formulerte spørsmål. Men på forumet var det ALLTID hjelp å få, uansett hvor dumme spørsmål du stilte, nesten uansett hvor dårlig formulerte setninger du kom med så var det alltid noen som tok seg tid til å komme med gode og gjerne omfattende svar! Det var alltid hyggelige og smarte folk på forumet som satt klar til å hjelpe alle uvitende som måtte ha klart å forville seg inn på forumet! Den dag idag er ikke ting sånn lengre, hardware.no har mistet endel lesere (føles hvert fall slik), forumet har blitt tommere og mange av de gode gamle traverne som satt klar til å hjelpe har sakte men sikkert forsvunnet! Nå består forumet for det meste av to generasjoner, den nye litt mer "fjortis generasjonen" og den eldre gode, gamle generasjonen! Nå pøses det på med alt for mange ny og meningsløse tråder fra folk som kanskje burde tatt et norskkurs før de begynte å skrive på et forum, det blir utrolig mange dårlige innlegg, for få benytter seg av søke funksjonen og dette oppleves som SPAM til tider. Dette er kanskje med på å drive vekk de gode, gamle traverne? For tilsynelatende forsvinner fler og fler av "kvalitets" forumbrukerne, og de blir gjerne erstattet med Olav som enda ikke har fått hår på tissetassen sin som er her kun for å stille en rekke spørsmål som har blitt stilt og svart på hundre ganger før og er overhode ikke ute etter å hjelpe noen andre enn seg selv, uten om kanskje et par spydige kommentarer her og der. Dette føler jeg veldig sterkt, jeg var ikke så alt for aktiv på forumet i det jeg kom hit, men har de siste årene vært inne på forumet mer eller mindre daglig og forsøker å bidra med mitt og jeg merker helt klart at det å opprette et nytt innlegg og få svar idag er ikke som det var for noen år tilbake. Har selv forsøkt å opprette flere tråder i blant annet lydkort forumet i hardware seksjonen og der er det sjeldent noe svar å få, før i tiden ville du få svar fra opptil flere personer uansett. Om det så ikke er mulig å svare på det du egentlig spør om, så ville folk komme å linke deg til sider som kanskje kunne være relevant osv.. Nå skjer det for nada, det blir opprett alt for mange nye nokså dårlige tråder som oversvømmer flere tråder av litt høyere kvalitet, samtidig som det blir umulig for folk å holde følge med den massive flommen av nye tråder som kommer, et lite søk på forumet og du finner drøssevis av tråder hvor det ikke har blitt svart fra noen i det hele tatt, og dette selv på velformulertere og nokså interessante tråder? Hvordan har dette seg? Jeg tror det henger sammen med det faktum at Hardware.no som nettverk har tapt seg de siste årene, mange som tidligere var innom siden fra tid til annen har migrert over til alternative sider og nettverk fordi Hardware.no rett og slett ikke er tilfredsstillende lengre. Og når flere trofaste og smarte lesere forsvinner, så forsvinner de gjerne fra forumet også noe som da ikke bare minker antallet lesere på hardware.no, men også kvaliteten på forumet og dette kombinert med at det er flere og flere unge menn (aka fjortiser om du vil) som klikker seg inn på hardware.no fordi de ikke har noe bedre å gjøre og da samtidig starter å smått "spamme ned" forumet så kommer det sjeldent noe godt ut av dette. Dette medfører da fort til at enda flere forlater forumet fordi kvaliteten synker på grunn av mengden dårlige innlegg øker, og mengden av smarte og glupe forumbrukere forsvinner.. Så det som i dag da har blitt Tek.no nettverket og kvaliteten på diskusjon.no går nok litt hånd-i-hånd, jo flere som forsvinner fra Tek.no nettverket, jo flere ser ut til å forsvinne fra diskusjon.no (dette gjelder dog ikke andelen fjortiser, men mer andelen gode forumbrukere), noe jeg har sett ganske så tydelig med blant annet oppløsningen av Kulturo.no, hele kultur-delen av forumet har jo nå blitt mer eller mindre fraværende. Trist, men dog sant Hva er det som har blitt dårligere? Det er ikke godt å si.. Konkurransen øker kanskje? Hardware.no faller på flere måter i et slags ingenmannsland ved flere anledninger, på den ene siden har vi iTavisen (aka IT-Norges Se&Hør) som kommer med mildt sagt elendige artikler, om det i det hele tatt kan bli kalt artikler, men de utrolig raskt ute og har gjerne ved flere anledninger kommet med nyheter som Hardware.no kommer med først flere dager senere? Til gjengjeld så har jo da gjerne Hardware.no en langt mer omfattende og velformulert artikler, men jeg syntes at andelen gode artikler har sunket litt og føler at flere av artiklene nå har blitt litt svake og på en måte ikke rettferdiggjør det faktum at de kommer så mye senere enn det gjør på alternative nettsider, som før får meg til å lese om en nyhet på iTavisen og nesten fullstendig ignorere den når den dukker opp på Hardware.no, trist men sant.. Så ja, jeg kan vell egentlig erkjenne det faktum at jeg føler at gjennomsnitts kvaliteten på artiklene har sunket, for all del så kommer Wheelman med noen helt fantastiske artikler og anmeldelser fra tid til annen osv! Men sånn i snitt så syntes jeg kvaliteten har falt noe, og dette kombinert med at Internet har voks og utviklet seg med årene og konkurransen er tøffere enn noen gang, hvor det da finnes drøssevis av gode alternative sider der ute så hjelper ikke dette på for hardware.no sin del. Dette gjelder forøvrig hele Tek.no nettverket i sin helhet. Hva kan gjøres? Nøkkelen til suksess tror jeg ligger i anmeldelser, dette kombinert med gode artikler er hva som tiltrekker seg lesere! Og for å være helt ærlig så er det for få anmeldelser på hardware.no og nettverket generelt for tiden (med unntak av Gamer.no (tidligere gamer.no) og Amobil.no) Det er ikke så ofte vi får se gjennomgående tester på hardware.no lengre? Hva dette skyldes vet ikke jeg, men det trekker nok bort mye av interessen. Det er en hel haug av ting der ute som kan bli testet! Savner tester av flere PC-skjermer, mange flere tester av diverse tastatur og mus kunne blitt utført, og ikke minst sammenligninger! Det blir ofte gjort tester av flere forskjellige produkter som faller under samme kategori uten at det knapt blir gjort noen sammenligning i det hele tatt? Dette er jo gjerne utrolig interessant for oss lesere, om vi har to (eller flere) produkter i så og si samme prisklasse som er til samme formål så vil vi gjerne vite hvordan de gjør det opp mot hver andre! Hva som favoriserer den ene over den andre osv.. Det er mange ganger jeg har nesten irritert meg over at hardware.no har tester av ting som hodetelefoner, flere hodetelefoner til samme formål og i samme prisklasse uten at det overhode er gjort noen sammenligning? Jeg kan lese testene og finner ut at de begge fikk 5 / 6 og er bra på det og det, og dårlig på det og det. Men jeg vil gjerne vite hvem av disse to jeg burde gå for, og hva som favoriserer den ene over den andre! Vi har også mye relevant ute å går som det kunne blitt laget veldig gode tester av, som du knapt finner på nettet som ville vært en eneste stor gullgruve når det kommer til lesere! Vi har blant annet dette med at Asus Xonar lydkortene nå har fått emulering av EAX5.0 via driveroppdatering, mange som interessert i å vite hvordan Asus sin DS3D GX 2.5 emulering faktisk klarer seg opp mot X-Fi sine lydkort med EAX5.0! Det å kjøre en litt dypgående test og sammenligning av dette hadde jo vært utrolig interessant og ikke minst nyttig! Dette kunne jo kanskje vært noe for den nye AudioVisuelt siden? Det å ta litt lærdom av konkurrenter som Dinside Data skader heller ikke, så det å teste flere av tilbuds maskinene til Komplett, Datakjeden, Multicom osv og sette de opp mot hver andre hadde ikke vært dumt! Testen av nettverksutstyr er det også lite av, hva med tester av diverse D-Link produkter, hva med å sette de opp mot tilsvarende Linksys produkter osv..? Dette er ganske det punkter hvor jeg føler Hardware.no har tapt seg aller mest, nemlig anmeldelsene! Ikke misforstå meg, de som er er gjerne geniale! Problemet ligger i at det er så alt for få anmeldelser! Det er et utrolig bredt spektrum av datakomponenter der ute, alt fra optiske drev (svært få som tester og kjører sammenligninger av f.eks Samsung og Optiarc drev, hva med en sammenligning av disse to?), harddisker, mus / tastatur, kalibratorer, skjermer osv.. Det å fått i gang flere video-tester kunne også tiltrekke seg flere "lesere", man skal selvsagt ikke droppe det skriftlige! Men det å få opp en god video-test ved siden av vil fort tiltrekke seg flere lesere i form av de mange som ikke liker å lese en svær wall-of-text! Det å stjele iTavisen sin podcast i ide kunne kanskje også ha vært noe? Det var jo noe av det som var mest populært med hele iTavisen og nå som de har sluttet med det, så kan jo Hardware.no komme med sin egen utgave av dette? Det å ha et svar på iTavisen sin Freecast side hvor brukere kan laste opp og legge ut sine egne podcaster hadde jo heller ikke skadet? Det skaper jo mye ekstra aktivitet på siden (positivt!), samtidig som du fort stjeler interesse fra lesere på konkurrentene sine sider! Og jeg tror det knapt finnes noen som er fornøyd med iTavisen sin Freecast løsning, så det er det jo et enormt potensiale! Hva med å lansere en egen "nyhet" seksjon hvor dere skriver litt kortere artikler? Hvor dere da fokuserer på å fange opp mye av "IT nyhetene" som flommer der ute og få det lagt ut nokså raskt uten å skrive en lang omfattende artikkel om saken, men mer bare for å ha en slags nyhets-portal? Hvor dere da kan komme med dere egne lengre artikler om de mest interessante nyhetene når dere måtte bli ferdig med dem? På en måte så kan dere da kontre mot iTavisen sine raske artikler og samtidig da komme med deres gode artikler! Må også understrekes at det å kvitte seg med Kulturo (som vi egentlig ikke har noe reelt alternativ til her i landet) og Gamer.no som egentlig innenfor sin sjanger var noe av det beste Norge hadde å by på, med fantastisk gode anmeldelser og innhold ikke akkurat hjelper på kvaliteten til nettverket i sin helhet. Desto viktigere blir det jo å få inn noe nytt som kan tiltrekke seg nye lesere, samtidig som det er viktig med flere anmeldelser og høyere kvalitet på det innholdet som er! Det ble kanskje litt voldsomt, men det for gå Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 veldig godt skrevet, var litt mye så jeg skumlete det kjapt det jeg skulle si at der er at jeg er ganske aktiv på itpro.no og der er samme problemstilingen nett tatt opp, så det er ikke unikt hardware.no dette problemet om jeg kan kalle det det Lenke til kommentar
RBW Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hepp! Jeg har bare ett ord å komme med: Takk! Ok da, så har jeg et par til. Det er fantastisk at du gidder skrive en så omfattende tilbakemelding, det setter vi veldig pris på. Du setter fingeren på mange problemstillinger som er der ute, og som vi dessverre/heldigvis kjenner til. Når det gjelder forumet så har det kanskje blitt utvidet litt for mye. Nå er det en renskeprosess på gang, som skal krympe litt på antall kategorier. Kanskje det vil helpe noe? Men dette med at alt var bedre før jeg ikke nødvendigvis helt med på. Hvis du ser på testene våre og det andre stoffet vi produserte for 10 år siden så er det så pinlig dårlig at jeg gremmes over det enda. Nok en gang, takk for tilbakemeldingen. Denne skal leses flere ganger slik at jeg får med meg alt. Lenke til kommentar
RBW Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Må også understrekes at det å kvitte seg med Kulturo (som vi egentlig ikke har noe reelt alternativ til her i landet) og Gamer.no som egentlig innenfor sin sjanger var noe av det beste Norge hadde å by på, med fantastisk gode anmeldelser og innhold ikke akkurat hjelper på kvaliteten til nettverket i sin helhet. Desto viktigere blir det jo å få inn noe nytt som kan tiltrekke seg nye lesere, samtidig som det er viktig med flere anmeldelser og høyere kvalitet på det innholdet som er! Hepp! Kom på at dette kanskje bør kommenteres også, siden vi tross alt er i en tilbakemeldingskategori for HW.no. HW.no har aldri hatt noe å si for hva Edda Media har valgt å gjøre med sine ulike produkter. HW.no var sidestilt med både Kulturo og Gamer. Så nedleggelsen av Kulturo og koblingen fra Gamer synes alle vi i HW.no at var svært synd. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg syntes det bare er min glede og plikt å gi litt tilbake til siden / nettverket som jeg har gitt meg mye glede i flere år! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå