Beef Supreme Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Samme som med Linn her. Jeg og kjæresten leser meldingene høyt til hverandre ettersom hvem som er nærmest mobilen til den ene eller den andre. Men hvis kjæresten din ikke vil innrømme at hun leser meldingene dine osv, ville jeg satt på en sperre på mobilen. Du sier dere har pratet sammen, men det virker ikke som at det har ført helt gjennom av hva du har skrevet her hvertfall. Med lås på mobilen regner jeg med at hun vil bli ekstremt nyskjerring, og vil tvinge seg selv til å innrømme at hun leser. Da kan du helt greit si at du har satt lås på mobilen, men ikke har noe problem med å fjerne den, men at du ønsker tillit av henne og synes det er greit at hun leser (hvis du synes det da såklart) men at du vil vite om det, ikke at hun gjør det bak ryggen din. Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg ser på det som en slags form for snoking og kontrollering som forsvares med at "begge gjør det" og "vi har ikke noe å skjule". Støttes. Det var den jeg også fikk "Jammen, hvis du ikke har noe å skjule kan jeg vel få passordet ditt? Du kan få mitt!". Skal sies at jeg dreit i om hu leste facebooken min også, så hu fikk passordet rimelig lett, men at jeg skal drive å sjekke hennes i ny og ne når det passer meg syns jeg er helt rart. Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Typen min har passordet til mailen min og facebooken min også Det er litt drøyt. Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe han skal ha tilgang til overhodet Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hmm, niko og modeswitch, tror ikke dere har vært i denne situasjonen? Det er ikke snakk om at partneren river til seg mobilen for å få vite hva som står i meldinga. Situasjonen er mer sånn: *melding* "å, gidder du ta mobilen til meg?" eventuelt: "gidder du bare lese meldinga?" Hvis derimot den ene parten er sjalu og leser meldingene for å snoke er det et tillitsbrudd og burde tas tak i. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Typen min har passordet til mailen min og facebooken min også Det er litt drøyt. Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe han skal ha tilgang til overhodet Han har ikke facebook selv, men synes det er artig å "snoke" på folk jeg har på vennelista mi, og folk som ikke har "låst" profilen sin. På min facebook er det ingenting hemmelig. Det som står på wall'en har både broren min, alle vennene mine , og andre folk jeg har på vennelista mi tilgang til, så hvorfor i all verden skulle jeg ha noe imot at han også hadde tilgang til dette? Det er ufattelig mye god underholdning på facebook Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hmm, niko og modeswitch, tror ikke dere har vært i denne situasjonen? Det er ikke snakk om at partneren river til seg mobilen for å få vite hva som står i meldinga. Situasjonen er mer sånn: *melding*"å, gidder du ta mobilen til meg?" eventuelt: "gidder du bare lese meldinga?" Hvis derimot den ene parten er sjalu og leser meldingene for å snoke er det et tillitsbrudd og burde tas tak i. Nå vet ikke jeg hvorfor jeg ikke skal ha vært i den situasjonen her, men har en eks som noen ganger leste meldingene mine. Hendte at hun ba meg lese hennes meldinger som kom inn, men jeg leste aldri meldingene hennes ellers. Jeg tror mange av de som begge sjekker liker å ha kontroll, og det er ikke så sykt hvis begge gjør det. Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hmm, niko og modeswitch, tror ikke dere har vært i denne situasjonen? Det er ikke snakk om at partneren river til seg mobilen for å få vite hva som står i meldinga. Situasjonen er mer sånn: *melding*"å, gidder du ta mobilen til meg?" eventuelt: "gidder du bare lese meldinga?" Hvis derimot den ene parten er sjalu og leser meldingene for å snoke er det et tillitsbrudd og burde tas tak i. Kan bare snakke for meg selv, men jeg har hvertfall "vært der". Om det skjer på måten du forklarer er det jo såklart ingenting galt. Det har jeg ikke sagt noe i mot heller. Det sier jo seg selv at dama kommer til å lese meldingen om du ber henne lese meldingen. Det var nemlig sånn du forklarer med at partneren river til seg mobilen og såvidt klarer å holde seg fra å lese før hun spør om "lov" fra meg. Noen ganger sa jeg "ja", og noen ganger sa jeg "nei", og de gangene jeg sa "nei" ble det fult styr. Jeg sa jo bare nei fordi jeg ikke liker den oppførselen. Kjærestepar har tendenser til å utvikle normer og regler som er helt bak mål spør du meg, men meg om det Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Typen min har passordet til mailen min og facebooken min også Det er litt drøyt. Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe han skal ha tilgang til overhodet Han har ikke facebook selv, men synes det er artig å "snoke" på folk jeg har på vennelista mi, og folk som ikke har "låst" profilen sin. På min facebook er det ingenting hemmelig. Det som står på wall'en har både broren min, alle vennene mine , og andre folk jeg har på vennelista mi tilgang til, så hvorfor i all verden skulle jeg ha noe imot at han også hadde tilgang til dette? Det er ufattelig mye god underholdning på facebook Kan forsvares når han ikke har profil der selv, og bare vil kikke innom andres profiler og bilder Hva med mailen din som han har tilgang til? Skal han inn og lese i innboksen din, eller har han ikke mail heller og sender fra din? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har lagra passordet mitt slik at når han går på gmail.com så kommer han automatisk inn på den mailkontoen som sist var innlogget. ofte min sin. Om han leser mailene mine eller ikke vet jeg ikke. Ikke bryr jeg meg heller Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Såklart, jeg leser aldri meldingene til kjæresten min uten at det er 100% greit først. Det er flere typer kontroll. Ved å nekte kjæresten sin å få vite hva som skjer i sms-livet ditt er det du som holder kontrollen ved å holde ting hemmelig, ved å lese kjæresten sine meldinger uten tillatelse er å holde kontroll på kjæresten sin ved å sjekke om personen er utro eller liknende. Begge typer kontroll fører ofte til noe negativt. Bare lese når man har fått lov eller blitt spurt om det, men ikke ellers er respekt, ikke kontroll. Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Jeg har lagra passordet mitt slik at når han går på gmail.com så kommer han automatisk inn på den mailkontoen som sist var innlogget. ofte min sin. Om han leser mailene mine eller ikke vet jeg ikke. Ikke bryr jeg meg heller Jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt veldig overrasket om jeg fant en kjæreste innlogget på min mail. Endret 11. februar 2009 av Modeswitch Lenke til kommentar
Rabies86 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) - Edit: Tullpjatt Endret 11. februar 2009 av Rabies86 Lenke til kommentar
Modeswitch Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Såklart, jeg leser aldri meldingene til kjæresten min uten at det er 100% greit først. Det er flere typer kontroll. Ved å nekte kjæresten sin å få vite hva som skjer i sms-livet ditt er det du som holder kontrollen ved å holde ting hemmelig, ved å lese kjæresten sine meldinger uten tillatelse er å holde kontroll på kjæresten sin ved å sjekke om personen er utro eller liknende. Begge typer kontroll fører ofte til noe negativt. Bare lese når man har fått lov eller blitt spurt om det, men ikke ellers er respekt, ikke kontroll. Men hvis den ene spør så kan man jo nesten ikke si nei uten at det oppstår rabalder heller? Derfor synes jeg man skal ligge unna andres innboks med mindre man blir spurt om å lese opp. Endret 11. februar 2009 av Modeswitch Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Kan bare snakke for meg selv, men jeg har hvertfall "vært der". Om det skjer på måten du forklarer er det jo såklart ingenting galt. Det har jeg ikke sagt noe i mot heller. Det sier jo seg selv at dama kommer til å lese meldingen om du ber henne lese meldingen. Det var nemlig sånn du forklarer med at partneren river til seg mobilen og såvidt klarer å holde seg fra å lese før hun spør om "lov" fra meg. Noen ganger sa jeg "ja", og noen ganger sa jeg "nei", og de gangene jeg sa "nei" ble det fult styr. Jeg sa jo bare nei fordi jeg ikke liker den oppførselen. Kjærestepar har tendenser til å utvikle normer og regler som er helt bak mål spør du meg, men meg om det Okey, det skjønner jeg er frustrerende. Det spiller liten rolle om man har noe å holde hemmelig eller ikke. Det kommer helt ann på hva kjæresten din TROR du holder hemmelig, og hvordan personen reagerer deretter. Der ligger problemet. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Men hvis den ene spør så kan man jo nesten ikke si nei uten at det oppstår rabalder heller? Derfor synes jeg man skal ligge unna andres innboks med mindre man blir spurt om å lese opp. Det kommer ann på personene det angår. Sier man nei, så må den andre respektere det. Trenger ikke oppstå rabalder. Men joda, jeg er helt enig med deg, men jeg spør ofte om kjøresten min kan lese den høyt, om ikke så leser jeg den ofte høyt selv. Spiller ingen rolle egentlig. Lenke til kommentar
Gjest ParanoidMann Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Ble litt å svare på her nå jo... -Det med å "innlede et gammelt vennskapsforhold" som en her nevnte, hadde vært meningsløst hvis det hadde vært en hvem som helst, men dette er en av mine beste venner, og grunnen til at vi ikke har hatt noe særlig kontakt er at vi begge har hatt veldig mye å styre med på egen front (familie, forhold, barn, jobb, skole etc...) men hun har alltid vært der for meg hvis jeg har trengt noen å snakke med eller rett og slett et sted å gå når alle andre muligheter er fucked og jeg har vært der for henne. Og det er godt å "få tilbake" noen av de gamle vennene mine som jeg ikke har hatt mulighet til å gå med på lenge. (Jeg ble pappa når jeg var 19 år, hadde ingen utdanning, og var egentlig en liten pøbel så jeg har ikke gjort stort annet enn å jobbe og forsørge familien de siste 2 årene, med unntak av en liten fylletur en skjelden gang) -Det med å lese meldinger er i seg selv ikke noe problem. Jeg har ikke noe å skjule, bortsett fra den ene meldingen om røyking (Som sagt så vet hun at jeg røyker litt, men jeg orka ikke eventuelt gnål om det den dagen). Problemet er at hun har spurt meg om jeg har noe imot at hun leser meldingene mine, og jeg har sagt at det er greit men hun skal spørre først, og sier jeg nei, så betyr det nei. Av og til sier jeg nei fordi jeg snakker med vennene mine om mye rart, og av og til kan det ligge meldinger med "sensitiv" informasjon som var ment for "my eyes only" som omhandler personer som stoler fult og helt på meg, og da er det kjipt hvis noen som ikke har noe med det leser det fordi h*n ikke kunne holde fingrene av fatet/mobilen/mailen e.l. Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg begynner nesten å lure på hvor mye erfaring folk her inne faktisk har med forhold når trådstarter får de svarene han får. For å finne ut av dette går det ikke an å begynne å se problemene i "enden", du må ta det med rota. Hva er grunnen til at hun er sjalu? Hvorfor har hun en grunn til å være sjalu? Og ikke minst, hva kan DU gjøre for at hun ikke skal være sjalu? Jeg mistenker, slik som i de fleste forhold, ihvertfall etter så mange år som dere har vært sammen. At kjæresten din rett og slett savner å føle at hun er begjært. Rett og slett. Dette er utrolig vanlig og kan føre til mye merkelig oppførsel. Kanskje hun tror at du føler at hun er "gammel og utdatert"? At du vil ha noe fresht? Derfor er det din oppgave å få henne til å føle seg begjært. Dette er det viktigste en mann kan gjøre i et forhold til en kvinne, believe me! Faktisk så løser det svært mange andre problemer som også har en tendens til å oppstå. Det mest vettuge svaret jeg har lest til nå. Har vært i samme situasjon, et forhold som varte i 7 år, og det ble til slutt "rutine" Prøv å overrask henne med noe spennende, en tur et sted eller et annet kreativt påfunn som kan sprite opp forholdet deres! Fjern all grunn til at hun skal være sjalu! Funker det fremdeles ikke, er det kanskje kun en løsning...? Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg og typen min leser hverandres meldinger. Ikke for å snoke, men ingen av oss har noe å skjule for hverandre. Dersom du ikke har noe å skjule,ser jeg ikke helt hva som er så farlig med det? Dette er et veldig ofte stilt spørsmål, men "Dersom" er malplassert. Hver eneste person har sin egen privatee sfære, hvor ingen andre får innpass. Dette gjelder absolutt alle uten unntak. Grensene til den private sfæren definerer personen selv. Du og partneren din har tydeligvis et forhold, der dere ikke anser det (lenger?) som om hverandres tekstmeldinger er en del av denne private sfæren. Det er hverken spesielt eller unaturlig, da dere har tydeligvis definert deres respektive privatsfærer på denne måten. Alle er tilfreds og alt er vel. Jeg synes at problemstillingen til OP er helt hinsides absurd, da jeg ville aldri ha akseptert at min partner gjorde et inntog i min private sfære uten min eksplisitte tillatelse. Jeg har et passord på brukerkontoen min og på harddisken i laptopen min; jeg har også et passord på telefonen min (og den skrus på automatisk etter 30 minutter inaktivitet). Disse passordene er ikke satt der fordi jeg har noe skjule, men fordi jeg forlanger av alle (inkludert partneren min) å holde seg unna privatsfæren min. Innholdet i min mobiltelefon, laptop, datamaskinene ellers, til en viss grad min pasientjournal og en rekke andre emner anser jeg til å være min private sfære. Ingen slipper inn dit, og gjentatte forsøk på det vil resultere i et brudd. Denne holdningen er symmetrisk -- jeg antar at min partner har sin egen private sfære, hvor jeg ikke har adgang. Det er helt i orden, siden dersom jeg har behovet for mitt eget private lille hjørnet, så antar jeg at partneren min har det samme behovet. Det ville aldri falt meg inn å skru på telefonen til vedkommende og lese tekstmeldingene som ikke var adressert til meg. Hovedsaklig fordi jeg betrakter denne typen oppførsel som et overgrep. Det er altså ikke slik at man begrenser tilgang til sin private sfære fordi man har noe å skjule. Nå, tilbake til OP. Som flere har påpekt er ikke teknologien løsningen her. Teknologien vil gi OP hans private sfære tilbake, men teknologien vil neppe endre holdningen til den litt for nysgjerrige partneren. I fare for å leke en spaltepsykolog -- snakk med partneren din. Forklar henne at du har ditt eget private lille hjørnet som du vil ha for deg selv, og hvor ikke engang hun, selv om hun er elsket, ønsket og tiltrodd, har tilgang. Forklar også at det er upassende/slitsomt/sårende/<sett inn det som passer> å måtte ty til teknologiske løsningene for å beskytte din privatsfære, enda det burde ikke ha vært nødvendig. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Skru på sim-kortlås og skru av mobilen om kvelden? Eller kansje du har en facy mobil som du må låse opp når tastelås er på. problem solved. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har bare en av hennes gamle telefoner etter at jeg klarte å miste min i skapet over kjøkkenvasken, så datt den videre opp i hjørnet vegg/tak, kastet seg selv tibake og klaret på mirakuløst vis å demontere seg selv i lufta før den spredde seg selv utover et større område. Jeg har en mistanke om at den hadde fått instalert et "auto-destruct" program som aktiveres når en krangel blir for intens Kan ikke sikkerhetskoden på denne telefonen jeg bruker nå, og tror ikke hun kan den heller :? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå