AzurCloud Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Sitter her og lurer på om jeg skulle investere i et nytt midi keyboard. Tenkte ikke at det skulle være så alt for dyrt... Fant disse to, de er omtrent samme prisklasse men det ene har kunn 25 tangenter, mens det andre har 49. Siden det er samme produsent må det jo være en grunn til dette. Er også åpen for andre anbefalinger i ca. samme prisklasse. http://www.m-audio.com/products/en_us/KeyRig49.html http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen8v2.html Vil også bruke anledningen til å spørre om hva som er forkjellen på en midi-keyboard controller og en midi controller? Endret 10. februar 2009 av Crimson-Tide Lenke til kommentar
Aftenbjorn Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hei. KeyRig49 har bare tangenter mens oxygen8 har andre midi-"knapper/skruknotter" også. Disse kan linkes til parametere i softwaren din slik at du kanstyre bl.a virtuelle instrumenter, eller hardware synter. Oxygen8 er altså en mer avansert midi-kontroller en keyrig49. Husk på at oxygen8 kan transponere keyboardet opp og ned flere oktaver, men hvis du skal spille "skikkelig" er 49 tangenter minimum. Grunnen til at oxygen8 er liten er at den skal være portabel. Som nevn over finnes det andre ting enn det et keyboard leverer av midi som kan styres via midi. Dette betyr at det finnes midi-kontrollere uten keyboard, som f.eks Korg padKONTROL. Du bør skaffe deg en midi-kontroller med både keyboard og andre kontroller (fadere, skrupotter, knapper + evt pads). Jeg foreslår f.eks M-Audio Oxygen 49. Hvis du kan gå litt opp i pris er Axiom serien til M-Audio litt bedre. Aftenbjörn Lenke til kommentar
AzurCloud Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Takket for det, greit å få det oppklart. Har nå altså funnet et annet et annet midi-keyboard. Det er et noe dyrerere et fra M-Audio, men en litt annen serie. Keystation 61 es, litt dyrere og litt større, men tror ikke det er så mye mer avansert . Endret 18. februar 2009 av Crimson-Tide Lenke til kommentar
Aftenbjorn Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Takket for det, greit å få det oppklart. Har nå altså funnet et annet et annet midi-keyboard. Det er et noe dyrerere et fra M-Audio, men en litt annen serie. Keystation 61 es, litt dyrere og litt større, men tror ikke det er så mye mer avansert . Bra valg. Jeg har selv Keystation pro 88 Lenke til kommentar
Orheimp Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Hei, jeg lurer også på om jeg skal kjøpe meg et MIDI keyboard. Funker det bra for inspilling på data, f.eksempel å lage virtuelle lyder av Violin osv ? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det fungerer helt fint det, men det er ikke i første omgang keyboardet det kommer ann på der. Hvor bra fiolinlyden blir kommer i såfall ann på kvaliteten på softwaren som framstiller de virtuelle fiolinlydene. Lenke til kommentar
Orheimp Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 takk for respons, Hva er det midi keyboard funker best til egentlig? Og har du noen forslag på programvare til forskjellige lyder? Lenke til kommentar
Erelend Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Passer til det meste egentlig dersom man har riktig software. Softwaremessig hadde vel et fint sted å begynne vært Korg Legacy serien både digitale og analoge versjonen. http://www.korg.com/Products.aspx?ct=53 Veldig gode begge to, men kommer litt an på hva du leiter etter. Men husk at hvis du skal bruke pcen til dette bør man også ha et godt A/D (?)grensesnitt(?) lydkort, for å unngå de store forsinkelsene i lyden og artefacts. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå