Gå til innhold

CPU på over 100 grader

Greven_

Anbefalte innlegg

Heisann =) Dette er det første innlegget mitt her, så jeg ser frem til å se hvordan forumet her er.

Saken er slik: I følge BIOS så er CPU'en på hele 104-107 grader (celsius), og det forstår til og med jeg er litt mye :p

Har prøvd programmer som SpeedFan og Everest, og de gir meg de samme dårlige tallene.

Det som er rart er at det lille displayet som fulgte med hovedkortet (Asus Extreme Rampage) sier at CPU'en bare er på 34 grader :S

Pcn lager heller ikke noen "farelyd", eller skrur seg av (noe jeg tor den skal gjøre om ting er alt for varmt), men den hadde en periode der den kom opp med en feilmelding hver gang jeg startet PC'n om at den var overopphetet. Etter at jeg skrudde av temperaturen i BIOS, så kom ikke meldingen lengre.

Har nettop skiftet kjølepasta (om det hjelper)

Takker for alle svar/forklaringer/hjelp jeg kan få! :) Om det er noe jeg har glemt å ta med her, så bare si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken kjøler har du?

Og husk! Ta en FYSISK temp sjekk også, dette består dog av å ta på kjøleren, om du ikke klarer å holde fingeren der... Ja da er det varmt!

Når du sier kjøler, mener du da om CPU vifta er stock eller kjøleribben?

Jeg har i alle fall testet å ta på kjøleribben, og den kjentes isende kald.

Lenke til kommentar
Hvilken kjøler har du?

Og husk! Ta en FYSISK temp sjekk også, dette består dog av å ta på kjøleren, om du ikke klarer å holde fingeren der... Ja da er det varmt!

Når jeg tenker på kjøleren din så mener jeg sin helhet...

Har du Intel sin standard kjøler? (Den som medfølgte CPUen) eller har du en annen kjøler?

PushPin er jævlige greier og vil over tid, glippe og kan skape høye temps.

Dog vil du se problemer på de hastighetene, den vil throttle tilbake og du vil miste ytelse.

Err CPUen din av E0 stepping? (Dette kan du finne ut ved hjelp av koden som står på esken eller CPU, kan være noe lignende: SLAW9R til eksempel.) E0 kan drive enkelte HK BIOSer til vannevidd med temp målinger.

På min E8600 på mitt IX38 er sensoren hele tiden på 103C, KONSTANT til og med fra kaldstart. :p

Lenke til kommentar
Hvilken kjøler har du?

Når jeg tenker på kjøleren din så mener jeg sin helhet...

Har du Intel sin standard kjøler? (Den som medfølgte CPUen) eller har du en annen kjøler?

PushPin er jævlige greier og vil over tid, glippe og kan skape høye temps.

Dog vil du se problemer på de hastighetene, den vil throttle tilbake og du vil miste ytelse.

Err CPUen din av E0 stepping? (Dette kan du finne ut ved hjelp av koden som står på esken eller CPU, kan være noe lignende: SLAW9R til eksempel.) E0 kan drive enkelte HK BIOSer til vannevidd med temp målinger.

På min E8600 på mitt IX38 er sensoren hele tiden på 103C, KONSTANT til og med fra kaldstart. :p

Ja, jeg bruker stock kjøler på CPU'en. Skal prøve å oppdatere BIOS og se om det funker. ;)

Lenke til kommentar

Dette kan også tyde på dårlig kontakt mellom kjøleribbe og CPU (f.eks grunnet feilmontasje, for mye kjølepasta etc). Oppgrader BIOS slik at du er sikker på at det ikke er feilrapport i BIOS. Hjelper ikke dette må du se på kjøleribbemonteringen.

Lenke til kommentar

hmm .. må ha skjedd noe da du bytta pasta?? kryss montasje bør man på stock kjølere fra intel.. hvor lenge var PCn på da du kjente på kjøleren?? du bør hvertfall ha den på i noen timer, eller 1 time kan vel holde, så varmen fra prosessoren rekker å nå kjøleren helt ut, så den blir varm...

Lenke til kommentar
hmm .. må ha skjedd noe da du bytta pasta?? kryss montasje bør man på stock kjølere fra intel.. hvor lenge var PCn på da du kjente på kjøleren?? du bør hvertfall ha den på i noen timer, eller 1 time kan vel holde, så varmen fra prosessoren rekker å nå kjøleren helt ut, så den blir varm...

Den har vært slik både før og etter jeg sikfta kjølepasta. Det som er rart :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...