Gå til innhold

Hjelp til oppgradering, valg av minne, hk, skjermkort, max 4000

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var tiden inne for oppgradering da hovedkortet mitt har fusket i et år snart med oppstartsproblemer. Bytting av Bios batteri funket heller ikke så har godtatt at jeg er nødt til å kjøpe et nytt et.

Er dog usikker på hva jeg burde oppgradere så derfor spør jeg etter noen kloke folk her :)

Bruksområdet til maskinen har alltid vært multimedia og alt mulig PC med litt spilling, musikk film etc. Har Auzentech X-plosion som lydkort, prosessoren er C2D E6600 som jeg regner med vil fungere litt til og strømforsyningen (MIST 500W).

Det jeg da vurderer å bytte ut er som følger:

1)

Hovedkort: Asus P5W DH Deluxe som desverre må erstattes

Mulig arvtager: Asus P5Q pro

[LØST]

2)

Minne: Corsair TWIN2X DDR2-800 1024MB, 2 gb.

Mulig oppgradering: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Usikker på om dette burde oppgraderes så trenger derfor litt hjelp her. Tenkte 4 gb var bedre enn 2gb, men kjører fremdeles XP så vet ikke om jeg får utnyttet de ekstra 2 gigabytene? Er ytelsesforskjellen stor?

3)

Skjermkort: Sapphire Radeon X1900XT 512MB.

Mulig oppgradering: Sapphire Radeon HD 4870.

Ganske sikker på at jeg vil bytte her, men vil ytelsesforskjellen være stor?

4)

Et par tileggsspørsmål:

Har fra før satt på Thermaltake Big Typhoon så regner med at den vil passe det nye hk (LGA775), men er usikker på skjermkortet hvor jeg byttet originalviften med Zalman VF900-Cu. Vil den passe evnt nytt skjermkort og vil det fungere bedre?

Håper jeg har gjort det greit å svare og ikke for utfyllende. :)

Takker for all hjelp!

Mvh Jørgen

Endret av flogieboogie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har da kjøpt HK og endte opp med ASUS P5Q pro.

Det jeg sliter mer med nå er valg av skjermkort. Har begrenset meg til å se på kun ATI Radeon 4870 kort, men sliter ærlig talt med å finne ut vilket kort jeg skal velge :)

Kortene det står mellom er:

HIS Radeon HD 4870

og

Sapphire Radeon HD 4870 1gb

Har også sett endel på Toxic versonene av disse kortene, henholdsvis 512 mb og 1 gb.

Sapphire Radeon HD 4870 Toxic 512mb

og

Sapphire Radeon HD 4870 Toxic 1gb

Lurer veldig på om jeg vinner mye med 1gb vs 512 mb ram minne på skjermkortet og er ute etter stille og kjølig oppsett. Har som nevnt over uoriginal vifte på mitt nåværende skjermkort, er det mye å hente hvis jeg bytter ut originalvifta med den?

Har 500W strømforsyning fra MIST, holder denne?

Takker for svar og hjelp :)

Endret av flogieboogie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...