StormEagle Skrevet 22. mars 2009 Del Skrevet 22. mars 2009 (endret) Det finnes allerede bakprojeksjons multi touch systemer som bruker et kamera for å tracke fingrene (ikke akkurat kameraet i en wiimote men et lignende et. Her f.eks: Eller Microsoft Surface som bruker den samme teknologien: I disse systemene brukes det FTIR (Frustrated Total Internal Reflection) som prinsipp for å "se" fingrene. Dvs. at det kommer lys inn på siden av skjernen og når fingrene er borti skjermen vil dette lyset reflekteres ut slik a kameraet ser det. Slik: Men det ultimate innen multitouch akkurat nå må vel være PattieMaes Sixth Sense: Endret 22. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) Jeg vet godt at det finnes multitouch bord fra før Som jeg sa så er jeg ikke den første til å lage noe lignende. Men hvorfor bruke 100 000kroner på å kjøpe et multitouch bord når en kan lage noe "tilsvarende" for en brøkdel av prisen Har en pc, prosjektor og wiikontroll fra før, så skal det ikke være så altfor dyrt eller vanskelig å lage. Dette vil være et multimediaoppsett til eget bruk. Et hjemmeprosjekt hvor det første steg vil være å prøve seg på "wiimote whiteboard" Btw: Takk for forklaringen for hvilket prinsipp de brukte for å "se" figrene Det var faktisk noe i den retningen jeg tenkte . Edit: Fant en som hadde laget akkuratt det samme som jeg planla. http://www.youtube.com/watch?v=WJFI0Hspqgw...feature=related og Endret 23. mars 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg vet godt at det finnes multitouch bord fra før Som jeg sa så er jeg ikke den første til å lage noe lignende. Men hvorfor bruke 100 000kroner på å kjøpe et multitouch bord når en kan lage noe "tilsvarende" for en brøkdel av prisen Har en pc, prosjektor og wiikontroll fra før, så skal det ikke være så altfor dyrt eller vanskelig å lage. Dette vil være et multimediaoppsett til eget bruk. Et hjemmeprosjekt hvor det første steg vil være å prøve seg på "wiimote whiteboard" Btw: Takk for forklaringen for hvilket prinsipp de brukte for å "se" figrene Det var faktisk noe i den retningen jeg tenkte . Edit: Fant en som hadde laget akkuratt det samme som jeg planla. http://www.youtube.com/watch?v=WJFI0Hspqgw...feature=related og Jeg lurer på det samme som en av YT-kommentarene..; you got a reflector tape on your hand.. but how do the program know when you actually press the button and not above it. because it click when you press the table Hvordan skal wiimoten skille mellom tilfeldige og intensjonelle bevegelser, eller når man trykker/drar og ikke bare forflytter hånda? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg lurer på det samme som en av YT-kommentarene..; you got a reflector tape on your hand.. but how do the program know when you actually press the button and not above it. because it click when you press the table Hvordan skal wiimoten skille mellom tilfeldige og intensjonelle bevegelser, eller når man trykker/drar og ikke bare forflytter hånda? Fordi du må ha fingeren borti panelet før det infrarøde kameraet registrerer et trykk... Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg lurer på det samme som en av YT-kommentarene..; you got a reflector tape on your hand.. but how do the program know when you actually press the button and not above it. because it click when you press the table Hvordan skal wiimoten skille mellom tilfeldige og intensjonelle bevegelser, eller når man trykker/drar og ikke bare forflytter hånda? Fordi du må ha fingeren borti panelet før det infrarøde kameraet registrerer et trykk... "det infrarøde kameraet" i dette tilfellet er wiimoten, og IR-lys kommer fra slike penner som i ene videoen, eller flere dioder som reflekteres med fingre. "Panelet" er bare en frostet glassplate, så det forklarer fortsatt ikke hvordan wiimoten kan registrere forskjell på om du er 1 cm over plata, eller helt nedpå. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Jeg lurer på det samme som en av YT-kommentarene..; you got a reflector tape on your hand.. but how do the program know when you actually press the button and not above it. because it click when you press the table Hvordan skal wiimoten skille mellom tilfeldige og intensjonelle bevegelser, eller når man trykker/drar og ikke bare forflytter hånda? Fordi du må ha fingeren borti panelet før det infrarøde kameraet registrerer et trykk... "det infrarøde kameraet" i dette tilfellet er wiimoten, og IR-lys kommer fra slike penner som i ene videoen, eller flere dioder som reflekteres med fingre. "Panelet" er bare en frostet glassplate, så det forklarer fortsatt ikke hvordan wiimoten kan registrere forskjell på om du er 1 cm over plata, eller helt nedpå. Jo det gjør det, fordi du må ha holde fingeren mot overflaten for at lyset skal reflekteres. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvis du som meg snakker om http://www.youtube.com/watch?v=WJFI0Hspqgw , skal ikke lyset fra pennen reflekteres i annet enn speilet under bordet, hvorfra wiimoten kan filme/registrere lyset. Bordflaten/glassflata er jo der for å ha noe å projisere på.. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Hvis du som meg snakker om http://www.youtube.com/watch?v=WJFI0Hspqgw , skal ikke lyset fra pennen reflekteres i annet enn speilet under bordet, hvorfra wiimoten kan filme/registrere lyset. Bordflaten/glassflata er jo der for å ha noe å projisere på.. Trodde du pratet om et annet prosjekt som Jhonny Lee gjorde hvor han brukte fingrene, men det er vel ganske enkelt å tenke seg hva som skjer her. Er 2 muligheter jeg ser for meg. Infrarød lys blokkeres ganske bra av glass, så wiimoten ser ikke det infrarøde lyset sålenge du ikke direkte holder det mot glasset. Det har med scattering av lys gjennom flere medier å gjøre. Hvis kameraet ser den gjennom vinduet alikevell, så funker det mest sannsynlig fordi den infrarøde pennen slår seg bare på når du trykker den mot overflaten. Altså som en "trykkpenn", kretsen til dioden sluttes ikke før den blir trykket ned mot en overflate. Regner med at en av de 2 er forklaringen her. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 (endret) En god tråd om hjemmelaget multitouch bord: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1048961 Og her er fremgangsmåten til denne fyren sin hjemmelagde 60 tommer multitouch skjerm. Prosjektorer som fungerer best er såkalte "short throw", ettersom disse prosjekterer et stort bilde fra veldig kort avstand. Eks: BenQ MP771 som prosjekterer en 73tommer skjerm fra 1 meter. Endret 23. mars 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Leif.ross Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) sorry for å dra opp ett gammelt emne, er ganske ny her. men siden dere var inne på patenter så tenkte jeg at jeg kunne bidra litt med en kjekk side. http://www.google.com/patents eks: http://www.google.com/patents/about?id=mOI...mp;dq=microwave google har laget en side som kan søke i patenter, ganske kjekt å se igjenom. Endret 3. juni 2009 av mr-taco Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) pensum.com eller kunskap.no Hvor kunnskap er som det skal være: Oversiktlig og GRATIS Nå er ikke dette en oppfinnelse, men heller en ide om et genialt nettsted. Si du har lyst å lære deg eller undersøke: 3mx, norsk historie, anatonomi, ungdomskole matte, 2 fy, pensum på bio ingeninør, medisin, electro ingeniør, fysioterapi, etc etc. Hvorfor kunne det ikke vært en oversiktlig og god samleside med nettopp alt dette? En har jo trossalt ted.com, youtube, howstuffworks, wikipedia etc. Så hvorfor ikke et oversiktligt og godt samlested for all skole pensum? Enten det er på barneskole, ungdomskole, vidergående eller høyskole nivå. Et sted hvor hele pensum er oversiktligt satt opp og med interaktive forklaringsmodeller, video forelesninger av gode forelesere, dokumentarer, mulighet for å fordype seg enda mer, linker , illustrasjoner/animasjoner, diskusjonsforum, etc etc. En side som dette ville jo være gull verdt for både lærere, studenter, personer innen yrke og random folk som bare er intresert i temaet eller har en dag lyst å studere det. En nettside som dette ville også vært mye mer effektivt å lære bort kunnskap enn slik skolen er idag. Og er det ikke det som egentligt er meningen med skole? Å lære seg kunnskapen som er nødvendig for faget/yrke? Endret 14. september 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 pensum.com eller kunskap.no Hvor kunnskap er som det skal være: Oversiktlig og GRATIS Nå er ikke dette en oppfinnelse, men heller en ide om et genialt nettsted. [...] En side som dette ville jo være gull verdt for både lærere, studenter, personer innen yrke og random folk som bare er intresert i temaet eller har en dag lyst å studere det. En nettside som dette ville også vært mye mer effektivt å lære bort kunnskap enn slik skolen er idag. Og er det ikke det som egentligt er meningen med skole? Å lære seg kunnskapen som er nødvendig for faget/yrke? Du mener sånn som denne? Bare en utgave som faktisk er bra, og i alle fag (ikke bare barne-/ungdomskole og VGS)? Tror den store utfordringen er å få noen til å lage noe slikt som både er bra og gratis... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 (endret) Du mener sånn som(...) Yup, bare mye bedre, større, lettere å bruke og mer oversiklig. Et nettsted ala wikipedia, howstuffworks og youtube. Bare bedre kvalitetsikret og mer systematisk satt opp til pensum. Med andre ord en wiki side som er redigert og administrert av lærere, professorer og de som setter opp pensum i de forskjellige studiene. Eks kan en velge nivå(eks høyskole)- studie (fysioterapi) fag (anatonomi) Her kan en finne pensumoversikt, meny med kategorier som eks "linker til relevant stoff", video (forelesninger/dokumentar), forum etc etc Eventuelt ha interaktive program tillegg , slik som Fordelen med slike sider er at en kan gå flere veier for å komme til samme informasjon via linker (slik som wikipedia er idag) Eks: har du glemt hva fagutrykket i teksten betyr? Trykk på det og og du får opp definisjon og linker til informasjon og artikler som omfatter ordet. Slike linker kan også gå på tvers av fag, studier og nivå. Si at du holder på å lære deg avansert 3mx matte, men du har klart å glemme ut relevant ungdomskole matte som trengs for å forstå det. Trykk enkelt og greit på ordet ,eller evetuelt ligningen, og du får opp valg hvor du kan finne relevant kunnskap på ungdomskole nivå. (eventuelt bare søk i søkebaren ved siden av) Vil det være vanskelig å gjennomføre? Ja, men med tanke på at folk har laget ting som google earth/google map/street view), youtube, wikipedia. Så er det ikke umuligt Informasjonen er der ute, det gjelder bare å få samlet den. Endret 14. september 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Jeg fikk i går patent på min energibesparende oppfinnelse! Noe som kan gjøre at verden kan spare 30-40 % av energien som er nødvendig for å drive elektromotorer. Veien dit har tatt 5 år! Kranglete vei å gå og mange kvier seg nok for å realisere sin oppfinnelse. Men prototyper, rådgivning, økonomi, papirmølle og tid er tingene som ødelegger for fremdrift. Og ikke minst; treghet i alle offentlige instanser! Jeg driver derfor og planlegger et oppfinnersenter for folk med gode ideer. Iogmed jeg har vært gjennom hele denne lange veien, og har eget verksted, egne ingeniører innen mekanikk og elektronikk osv så jeg kan lage prototyper for folk med gode ideer. Vi har også et patentkontor tilknyttet. Jeg tror dette kan være til hjelp for enhver. En oppfinner har da kun et sted å forholde seg til; oss. Du kan lese om min oppfinnelse på www.ateltech.com Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Dere har greid å øke effektiviteten på en motor med helt forfærdelig dårlig effektivitet (47%)? Hva er det store med det? børsteløsmotorer f.eks er det helt vanlig at har 85-90% effektivitet og det finnes også motorer med langt over 90% effektivitet. Å forbedre effektiviteten på elmotorer er nokk det siste man burde konsentrere seg om hvis man vil spare energi, Det er bare å unngå å velge "søppelmotorer" det. Man trenger ikke noe ekstern "forbedringssak" for å få ekstremt effektive motorer i dag. Det eventuelle forbedringspotensialet er så og si null. Endret 16. september 2010 av flesvik Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Dere har greid å øke effektiviteten på en motor med helt forfærdelig dårlig effektivitet (47%)? Hva er det store med det? børsteløsmotorer f.eks er det helt vanlig at har 85-90% effektivitet og det finnes også motorer med langt over 90% effektivitet. Å forbedre effektiviteten på elmotorer er nokk det siste man burde konsentrere seg om hvis man vil spare energi, Det er bare å unngå å velge "søppelmotorer" det. Man trenger ikke noe ekstern "forbedringssak" for å få ekstremt effektive motorer i dag. Det eventuelle forbedringspotensialet er så og si null. Hehe.. ja, det store med det var kun at det var en motor vi hadde liggende fra før. Vi har også testet på en 0,78 motor fra Papst med 23 % forbedring. Papst anses å være en høykvalitetsprodusent. Vi driver nå med en 0,92 3-fase børsteløs motor fra Toshiba. Vi forventer 4-5 % på den. Og da begynner man å snakke om effektøkninger som er "umulig". Vi er ingen motorprodusent, og derfor må vi alle kunne anta at en kjent motorprodusent kunne gjøre alle disse resultatene enda bedre. Og som Toshiba sier; De har 100 ingeniører som prøver å forbedre sine motorer. Og klarer de 0,1 % anses det som en stor seier. Og uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så vil det alltid selges "søppelmotorer". Men disse kan nå selges som høyeffektive motorer. Til samme pris som "søppelmotoren". Men det som faktisk er MER interessant, er at metoden som har blitt patentert IKKE skal la seg gjøre! Ikke når man følger skolebøkene om komponentteori. Så våre tester er kun helt i startgropen for hva som virkelig kan gjøres. Patentstyret sa først at min patentsøknad måtte avslås fordi den ikke hadde noen funksjon. Ikke før vi tok med oss motoren og demonstrerte den for de måtte de innrømme at de ikke kunne forstå at dette virket og dermed måtte godta at vi søkte. Vår søknad ble regnet som "prioritert søknad" og en av de mest innovative nye patenter på flere ti-år i Norge. KUN pga. den ekstreme fordelen av oppfinnelsen. Så.. DET er det store med det. Endret 16. september 2010 av MR2i Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Og uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så vil det alltid selges "søppelmotorer". Men disse kan nå selges som høyeffektive motorer. Til samme pris som "søppelmotoren". Så tingen deres koster ikke noe? Uansett så får du nokk vise oss denne mirakeltingen og hvordan den fungerer hvis det er noen som skal tru på det. Du har jo nå pattentert det så da er det vel ikke noe fare for at noen stjeler ideen heller. Og et pattentnummer kan du vel også legge ut (ikke at det er værdt så veldig mye i dag da, slik som masser av "evighetsmaskiner" og "free energy maskiner" har fått invilget pattent av imbesilene på pattentkontoret) Endret 16. september 2010 av flesvik Lenke til kommentar
MR2i Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Og uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så vil det alltid selges "søppelmotorer". Men disse kan nå selges som høyeffektive motorer. Til samme pris som "søppelmotoren". Så tingen deres koster ikke noe? Uansett så får du nokk vise oss denne mirakeltingen og hvordan den fungerer hvis det er noen som skal tru på det. Du har jo nå pattentert det så da er det vel ikke noe fare for at noen stjeler ideen heller. Og et pattentnummer kan du vel også legge ut (ikke at det er værdt så veldig mye i dag da, slik som masser av "evighetsmaskiner" og "free energy maskiner" har fått invilget pattent av imbisilene på pattentkontoret) Du kan finne det selv. Offentlighetsdatoen er 7. januar 2011. Du får søke deg jobb på Patentstyret slik at nivået heves om du mener det er for dårlig. Men du bør først lære deg å stave. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Finne det selv??? Hvordan skal jeg liksom kunne gjøre det? Har ikke noe interesse av hverken å jobbe på patentkontoret eller å gå ned i lønn ved å skifte jobb til dette takk. og til det siste: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y, z, æ, ø, å Endret 16. september 2010 av flesvik Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Angående det selvrengjørende dosetet som ble nevnt litt lenger bak i tråden: Hva om noen bæsjer på setet?(Ja, det har skjedd) Vil renseren være høy nok til å fange inn all bæsjen, eller ville den bare fordelt bæsjen jevnt utover? Ellers vil jeg bare si at det er en veldig god ide! EDIT: Innlegget kom to ganger Endret 17. september 2010 av Bluebeard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå