Gå til innhold

Har du nye oppfinnelser?

Anbefalte innlegg

Du kan ikke ta patent på et mekanisk prinsipp, du må nok ut med detaljene ellers så får du ikke patentet.

Og jo det var et patent han hadde tatt for han skulel bygge og selge slike var meningen.

Klasseeksemplet på at et patent er verdiløst kan du ta en titt på her.

Dette er et anerkjent RC helikopter fra align, vellprøvet og fungerer godt.

kx015054a_1.jpg

Så kommer kina kloningene.

1_002.jpg

exi450zl2.jpg

XYK-450.jpg

Her er det i hvertfall ikke noe prinsipp som er forandret mellom modellene.

De er faktisk så likt oppbygde at de er 100% delekompatibel med originalen samtidig som man vil finne forandringer i vinkler og enkle deledesign.

Drevene har en anelse annen utforming men er kompatible med hverandre.

Rammen har en anelse brattere vinkel på batteribrettet.

Rammens underdel har et annet design men monteringsmessig er det eksakt det samme.

Materialvalget er forskjellig fra originalen men det er omtrent alt.

Dette er detaljer som er nok til å komme unna patentet og slik tjene penger på noe andre har laget før.

Når det kommer til spaden så skulle det holde om du lagde et spesielt design på det ekstra håndtaket så kunne du ha produsert så mye du ville.

Vel, du kan nesten ikke basere slike ting på Kina.

For det første gjelder ikke patenter automatisk i hele verden, og for det andre gir store andeler av kinesiske fabrikker en god beng i patenter. Ta en tur på DealExtreme.com og se på alle iPhone-kopiene f.eks.. Eller "Nokla"-mobiler.

Jeg har en idé jeg gjerne skulle undersøkt om finnes. Hvordan gjør man dette sikkert og enkelt, uten fare for tyveri? Må man sende offisiell søknad, eller finnes det noen med taushetsplikt som kan sjekke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som kunne vært sikkelig nyttig er en doring som går opp automatisk. Dvs. Hvis ingen sitter på den så går den opp slik at doen alltid er klar til og tisse i. Og om man må skite så må man holde ringen nede og sette seg på den for att den skal bli nede.

Det ville vært helt yppelig på offentlige herre toaletter. Særlig på skoler. Det er mange som ikke gidder ta opp ringen når de skap pisse så det blir masse søl på den. Men om den automatisk gikk opp så hadde det alltid vært klart til og pisse, og ringen ville altid vært tørr til dem som skal skite.

Hva med å montere pissoar? Slipper å bli daska på rupa av dosetet når man reiser seg ;)

Det er mange som ikke liker å pisse på pisoar forran andre. Ser jo det tydlig på alt griset, til og med på steder som har pissoar. Kunne kanskje plasert pissoarer i tydelig adskilte båser.

Kunne uansett plasert en timer slik att sete ikke gikk opp føre x sekunder etter trykket fra rompa ble fjernet.

Timer blir dyrt, da det gir en langt mer komplisert mekanisme.

Kan vel alternativt løses ved att den går sakte opp. Så sakte att du reiser deg mye kjappere. 30- 60 sec på å komme opp. Men en timer er vel ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Fant vel til slutt ut at Kina ikke har noe patentlovgivning så de gjør som de vill på det området.

Uansett det igjen gjør patenter verdiløse ettersom kineserne kan masseprodusere hva de vill.

Sannhet med større modifikasjoner. Har du patentert noe i Norge, og andre patentsiviliserte land, får du fortsatt eneretten der. Så det er ingen problem å tjene penger på et patent til tross for kina.

Og jo, det finnes diverse beskyttelse i kina og, vi har stoppet produsenter som har gjort forsøk på å kopiere vår patent, som vi lager på egen fabrikk i kina.

Lenke til kommentar
Noe som kunne vært sikkelig nyttig er en doring som går opp automatisk. Dvs. Hvis ingen sitter på den så går den opp slik at doen alltid er klar til og tisse i. Og om man må skite så må man holde ringen nede og sette seg på den for att den skal bli nede.

Det ville vært helt yppelig på offentlige herre toaletter. Særlig på skoler. Det er mange som ikke gidder ta opp ringen når de skap pisse så det blir masse søl på den. Men om den automatisk gikk opp så hadde det alltid vært klart til og pisse, og ringen ville altid vært tørr til dem som skal skite.

Hva med å montere pissoar? Slipper å bli daska på rupa av dosetet når man reiser seg ;)

Det er mange som ikke liker å pisse på pisoar forran andre. Ser jo det tydlig på alt griset, til og med på steder som har pissoar. Kunne kanskje plasert pissoarer i tydelig adskilte båser.

Kunne uansett plasert en timer slik att sete ikke gikk opp føre x sekunder etter trykket fra rompa ble fjernet.

Litt OT men:

En timerkrets er vel ikke dyrt.

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=73-042-08

1,73 kr/stk hvis du kjøper over 75 stk. og det er i en dyr Norsk butikk.

I tilegg til denne trengs en kondensator og et par motstander for å lage timeren.

Lenke til kommentar

Litt OT men:

En timerkrets er vel ikke dyrt.

http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...amp;i=73-042-08

1,73 kr/stk hvis du kjøper over 75 stk. og det er i en dyr Norsk butikk.

I tilegg til denne trengs en kondensator og et par motstander for å lage timeren.

... og en elmotor, en elektromagnet eller lignende for å bevege/låse fast setet. I tilfellet med elektromagneten har lokket ei fjær som løfter lokket opp, elektromagneten holder setet nede når noen sitter på det.

Men ei enkel fjær (eller motvekt) burde være nok, noe à lá kinoseter.

Lenke til kommentar
... og en elmotor, en elektromagnet eller lignende for å bevege/låse fast setet. I tilfellet med elektromagneten har lokket ei fjær som løfter lokket opp, elektromagneten holder setet nede når noen sitter på det.

Men ei enkel fjær (eller motvekt) burde være nok, noe à lá kinoseter.

Trenger bare ei fjær og en motvekt som du sier. En låsemekanisme som låser setet en cm over nederst når det blir satt nede som kan utløses opp igjen med en liten elektrisk aktuator til 10 kroner norsk pris (en spole og en magnetisk splint bare). Så når noen setter seg på lokket så presses det ned den siste centimeteren, trigger en bryter i bakkant av lokket og timerreleet får spenning. Når han reiser seg forsvinner setet den centimeteren opp igjen, bryteren detter ut så mister timerrellet spenning, slår ut igjen etter si 10 sek som gir låseaktuatoren spenning et lite øyeblikk som løser den ut. Så reiser setet seg opp ved hjelp av fjæranordningen.

Altså deler til kanskje 50 kr i norske priser, 5 kroner i kinesiske priser og en veldig enkel krets ;). Trenger ingen elmotor osv...

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

... Og at du plutselig må ha koplet til strøm, ledninger, vedlikeholdsmas etc. - alt langt dyrere og mer trøbbel enn en fjær - kanskje en treig fjær som noen foreslo over her.

Mer som kan gå i stykker => hyppigere feil => flere doer som ikke virker skikkelig etc.

I tillegg kommer renhold etc.

Men hovedproblemet er vel egentlig "folk tør ikke bruke pissoaret" (monter skillevegger mellom båsene - det er ganske så vanlig), og "folk er teite i hue og klarer ikke bruke et toalett" (tja. Oppdragelse?)

Lenke til kommentar

Enig i det, man kan ha fjæra så treig at den ikke dasker deg på rompeballene når du reiser deg opp. Det er fint mulig med en enkel fjær. Enig i det med skillevegger i pissoarer, jeg bruker nesten aldri pissoarer fordi jeg misliker å stå rett vedsidenav andre menn å pisse :p, så jeg pisser heller på dritedassen, men tar somregel opp sittelokket...

Lenke til kommentar

Dosetet beskrevet finnes allerede: Både den som går opp og den som går ned. Alt man trenger er en fjær i kombinasjon med en hydraulisk demper med posisjonsavhengig motstand. Akkurat samme prinsippet som man finner på bagasjeluken til stasjonsvogner.

Lenke til kommentar
Dosetet beskrevet finnes allerede: Både den som går opp og den som går ned. Alt man trenger er en fjær i kombinasjon med en hydraulisk demper med posisjonsavhengig motstand. Akkurat samme prinsippet som man finner på bagasjeluken til stasjonsvogner.

De burde markedsføre det bedre. Det burde gjort seg yppelig på enkelte herre/gutte doer. Er umulig og drite på enkelte av dem grunnet urin på doringen.

Lenke til kommentar
De burde markedsføre det bedre. Det burde gjort seg yppelig på enkelte herre/gutte doer. Er umulig og drite på enkelte av dem grunnet urin på doringen.

Det har helt klart sine fordeler, men jeg har nok blitt svært så skeptisk om jeg kom på et slik toalettet. Den beste løsningen er faktisk de lokkene som automatisk lukker seg. Man tar ikke opp bare topplokket når man skal urinere.

Har faktisk en oppfinnelse på gang selv. Inspirert av bordet under, tenkte jeg en barstol, som kan roteres ut til et bord. Vet hvordan det grovt sett skal gjøres, men venter med detaljene til jeg blir ferdige med noen fag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har helt klart sine fordeler, men jeg har nok blitt svært så skeptisk om jeg kom på et slik toalettet. Den beste løsningen er faktisk de lokkene som automatisk lukker seg. Man tar ikke opp bare topplokket når man skal urinere.

Har faktisk en oppfinnelse på gang selv. Inspirert av bordet under, tenkte jeg en barstol, som kan roteres ut til et bord. Vet hvordan det grovt sett skal gjøres, men venter med detaljene til jeg blir ferdige med noen fag.

Wow, bord oppfinnelsen likte jeg ganske godt!!! Kjenner du til noen andre slike oppfinnelser?

Lenke til kommentar

Den beste dosete-løsningen er vel den allerede eksisterende; når man trekker ned, blir hele doringen, som i disse tilfeller faktisk er en hel ring - rotert gjennom sisternen, vasket og desinfisert. Så hver besøkende får helt nyvasket ring. Sett på offentlige toaletter bl.a. i tyskland.

edit:

Endret av toth
Lenke til kommentar
Vi trenger dasspapir som ikke setter seg fast i rævva.

Du veit det ikke er emballasjeplasten du skal bruke men rullene som er inni? :p Jeg har aldri hatt noe problem med dasspapir som setter seg fast i ræva, selv med noe så billig som FirstPrice.

First Price papiret er veldig bra. Det er ganske fast og setter seg ikke fast. Disse utallige "soft"-typene derimot henger igjen over alt!
Lenke til kommentar
First Price papiret er veldig bra. Det er ganske fast og setter seg ikke fast. Disse utallige "soft"-typene derimot henger igjen over alt!

Hmm, aldri hatt noe problem med at papiret henger igjen med noen papirer, selv ikke soft- typene. First Price papiret syns jeg er litt for sandpapir for ræva, men det går an i kortere tider :p.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Selv om det ikke akkuratt er jeg som står bak "oppfinnelsen" så har jeg derimot et fremtidig prosjekt jeg har lyst prøve ut.

"Multitouch" glassbord ved bruk av

;) Bare at prosjektoren prosjekterer på undersiden på glassbordet. Eventuelt kombinere det med
Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...