Gå til innhold

Er dette dette en god Energ Mix/Bar?


Anbefalte innlegg

Les, takk :)

 

Energi bar/mix.

Honning(glukose, fruktose som er raskt opptakelig – Mest glukose i lyse/gule typer)

Valig sukker(sukrose som er mer sent opptakelig)

Mandler(fett, proteiner og karbohydrater)

Peanøtter()

Av dette får jeg viktige vitaminer som E, B og C.

I tillegg får jeg viktige mineraler/sporstoffer som kobber, fosfor, sink, selen, natrium, kalium, magnesium, kalsium og jern.

Samt noe kostfirbre og litt antioksydanter.

 

Tenker å ha 3 deler honning, 1 del Vanlig sukker, 2 deler mandler og 1 peanøtter.

 

Høres dette bra ut? Kom me tanker rundt rundt denne energibomba! Baktaken er en energibar som gir en del kjapp energi, samt en god del varig. Som en bonus kommer alle vitaminene etc.

Endret av hennanhennan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Synes personlig ikke at noe som helst som har så mye rafinert sukker i seg ser noe bra ut. Blir også helt rart å begynne å tenke på detaljer som hvilke vitaminer og mineraler det er og så samtidig ha en 15-20% sukker. Og er det noen spesiell grunn til at alt dette skal blandes fremfor å bare spise separate bestanddeler? F.eks. spise en neve nøtter for fett, en neve rosiner/en banan/etc for carbs og drikke en proteinshake? Og hvor er i det hele tatt proteinene i den blandingen? Er jo sikkert bare 5% proteininnhold i den blandingen, er jo helt ubalansert.

Lenke til kommentar
Synes personlig ikke at noe som helst som har så mye rafinert sukker i seg ser noe bra ut. Blir også helt rart å begynne å tenke på detaljer som hvilke vitaminer og mineraler det er og så samtidig ha en 15-20% sukker. Og er det noen spesiell grunn til at alt dette skal blandes fremfor å bare spise separate bestanddeler? F.eks. spise en neve nøtter for fett, en neve rosiner/en banan/etc for carbs og drikke en proteinshake? Og hvor er i det hele tatt proteinene i den blandingen? Er jo sikkert bare 5% proteininnhold i den blandingen, er jo helt ubalansert.

 

Merkelig nok skrev jeg ikke noe om bruk, men planen er som nevnt ovenfor at det skal være energitilskudd mellom måltidene. Da er det viktig at det er enkelt å innta, noe det ikke er å innta alt hver for seg. Angående proteinene; det er da vel bedre å få i seg noe proteiner enn ingenting?

 

Vitaminer. Jo, lurt å få i seg det på tur. Underernæring er ingen god sak.

 

Min tanke er at det må være bedre med en blanding av alt dette, enn f. eks ren glukosesirup som brukes i mange liknende situasjoner, da det skaper skyhøyt blodsukker.

Lenke til kommentar

Makan til spam... Verste jeg har sett. Du skulle tatt en liten tur til reglene for forumet, og gjerne noe som heter nettetikette.

 

Jeg vil ikke anbefale å ta mineraler og slikt, det har lite for seg. Pga de har en balanse, om man tar tilskudd med noe vil det lage en ubalanse, dermed må man ta tilskudd for alt det andre også, for å gjenskape balansen, og da er man jo i teorien tilbake til start.

 

Dessuten har det ikke så stor bevist effekt heller, om jeg ikke tar feil. Dette har jeg ingen kilder på btw. Omega-3 er nok veien å gå, uansett hva annet man tar.

 

Ellers ser jo energibaren din god ut..

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar
Makan til spam... Verste jeg har sett. Du skulle tatt en liten tur til reglene for forumet, og gjerne noe som heter nettetikette.

 

Jeg vil ikke anbefale å ta mineraler og slikt, det har lite for seg. Pga de har en balanse, om man tar tilskudd med noe vil det lage en ubalanse, dermed må man ta tilskudd for alt det andre også, for å gjenskape balansen, og da er man jo i teorien tilbake til start.

 

Dessuten har det ikke så stor bevist effekt heller, om jeg ikke tar feil. Dette har jeg ingen kilder på btw. Omega-3 er nok veien å gå, uansett hva annet man tar.

 

Ellers ser jo energibaren din god ut..

 

Mitt siste innlegg skulle egentlig være er redigert utgave av mitt nest nederste innlegg. Beklager inntrufne.

 

"Jeg vil ikke anbefale mineraler og slikt". Hva mener du her? Mineralene/vitaminene jeg snakket om er naturlige forekomster i honning/nøtter, og kan vel da ikke regnes som tilskudd? Det skal også svært mye til å bli rammet av vitaminforgiftning av dette.

 

Og: Hva har ikke så stor bevist effekt?

 

Så vidt jeg har forstått det, hører ikke omega 3 hjemme i en energimix, men heller i tran/fisk ol.

Lenke til kommentar
ernæringsfysiologer

Min erfaring er at de kan minst av alle da all kunskap er fra skole/bøker.

 

Finn deg en proteinbar, det vil være en bedre sammensetning og gi deg et mer stabilt blodsukker og dermed fungere bedre med tanke på hva du forventer av produktet.

 

Her er mine forslag.

TN

MY-R

 

Finnes mange flere, men kun disse jeg har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...