Gå til innhold

Linux distribusjon eller annet, ikke "tung",+lærer

Anbefalte innlegg

Hei!

På tide jeg prøver noe annet enn Windows og Dos, og er veldig inspirert av spessielt folk rundt her på forumene, til å prøve meg løs på linux, FreeBSD eller noe annet... Alt er egentlig hipp som happ, untatt at jeg har noen ting jeg ønsker os'et skal inneholde/være:

Må være godt å komme i gang med, ikke så altfor vanskelig, men greit nok. Vil ha utfordringer fra starten av, ellers kommer jeg aldri igang.. :lol: I tilegg må os'et være såpass avansert, at jeg kan lære en masse utover tid (seff.), og fortsatt kunne bruke os'et etter en stund uten at jeg føler at jeg "kan alt"...

Må ikke være for intensivt for systemet.. Grunnet at jeg har en ganske "svak" (vel.. var"supersterk" for nokre år sia.. lol). Om ønsket, ramser jeg kjapt opp noe av specs'ene:

Pentium 3 600Mhz

128mb sdram

Ati Xpert Work Pro 99' 8mb (som utgir seg for å være ATi Rage Pro 128 :roll: )

IBM 32.3GB

Nå, spilling og lignende: gjerne FÅ muligheter (lol), grunnet at jeg er alltid mer effektiv, når det ikke er noen muligheter til å spille noe særlig. Selvfølgelig, specsa er nok ikke helt ypperlige til spill heller... ;)

Har noen gb ledig... kan nok rydde ca. 3gb, samt be pappa på knær om han kunne slette noen av sine diiiiigre visual cadd tegninger.. Men vi får se..

Ser kjempefram til forslag til os! Var litt usikker av plassering i forumet (Linux forumet), men håper det er greit.. Linux er jo et ganske stort punkt i posten... ; )

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare prøvd linux-distroene Red Hat og Mandrake av "andre operativsystemer" (dvs. det som ikke er M$ Windows), så jeg kan ikke anbefale noen andre OS. Jeg ville valgt Mandrake istedenfor Red Hat (selv om jeg kjører en oppdatert utgave av Red Hat 7.2 nå). Grunnen til dette var at jeg fikk mange problemer med Red Hat (måtte stå over konfigureringen av X Windows, og selv om filene ble installert så var ikke linkene riktig satt opp, fonter manglet osv.). Men på en eldre maskin så skulle ikke dette by på problemer (da mine problem primært skyldes ny maskinvare på en gammel distrubsjon). Hvis du har ISDN så kan det være noe vanskelig å få til dette (tro meg, men det funker endelig her!), mens oppkobling med modem og vanlig nettverkskabel (ADSL....) skal være utrolig lett.

De første problemene man støter på er gjerne kompileringsproblemer (duh). Dette er spesielt relevant hvis du bruker en eldre distrubsjon. Jeg har brukt atskillige timer på å finne biblioteker som programmene trenger.

Nå tilbake til anbefalingen: Gå for Mandrake, gjerne en litt eldre versjon. 3GB er litt lite plass, men det skal gå hvis du trekker inn magen ;-) I tillegg så burde du skifte ut den medfølgende vindushåndtereren (jeg tror KDE er standard i Mandrake, Gnome i Red Hat) med en som bruker lite maskinressurser (søk på forumet eller google). Jeg opplever Gnome (den versjonen som følger med RH 7.2) som ustabil (men maskinen har aldri hengt seg. *Kill*) og har også hørt om andre som har lignende erfaringer. Dette problemet fikk jeg ikke med KDE og Mandrake (jeg brukte versjon 8.1)., dog med en noe eldre maskinvare. Mandrake følger stort sett standard (men config fila til XFree86 heter XF86Config-4 i Mandrake, mens standard er XF86Config), så det blir ingen problemer å følge HOWTOer eller installere programmer. På din maskin så burde ikke installasjonsprosessen, uansett hvilken distrubsjon du velger, by på noen problemer. Du har nok muligheter til å utfolde dine Linux-kunnskaper uansett om du velger Mandrake eller Red Hat, så det er ikke noe argument for å velge den ene fremfor den andre. Red Hat har etter det jeg har erfart en noe brattere læringskurve (men ikke så mye vanskeligere), da ikke alt er konfigurert etter installasjonen (f.eks FAT/NTFS-partisjoner "synes" ikke hvis du ikke selv editerer fstab-fila... Ikke så vanskelig, men frustrerende hvis du ikke vet hva du skal lete etter)

Lykke til med ditt ikke-windows prosjekt. Og vær tålmodig! Ikke mist motet fordi du støter på problemer. Du finner stort sett løsningen på det ved å søke på Google.

Lenke til kommentar

Mandrake er det safe, fin newbie distro. Er litt i samme situasjon som deg, men har prøvd noen distroer. Prøvd mandrake og debian, begge fine distroer. Likte egentlig debian best, pga pakkesystemet. Det passet meg også best da jeg har "eksplosiv interesse". Altså at jeg gjerne kan jobbe 2 døgn med å innstalere noe, men så skal det gjerne være lettere når jeg først er ferdig. Debian var "vanskliger" å innstalere en Mandrake. Setter det i hermetegn, da det egentlig ikke er vanskligere, du må bare lese litt mer først. Mandrake klarer alle å innstalere. Begge 2 må du bruke litt tid under partisjoneringen, men har du gjort det før er ikke det heller noe problem. Har nå problemer med å innstalere Debian på en helt ny maskin, men tror mandrake ville hatt samme problemet. Så har egentlig ikke fåt prøv Debian over lengre tid, men innstalerte det på en gammal pc, og innstalerte da ikke vindusmanager eller desktop. Allikavell var det en drøm å innstalere ting med apt-get innstal.

Vet ikke om du vet forskjellen på pakkesystemene? Uansett syns jeg apt var mye enklere en red-hat/mandrake rpm, rett å slett genialt.

Tar forresten anledningen til å spørre om det er noen adnre distroer som bruker samme pakkesystemet?

P.S ville tatt ordentlig backup av faren din sitt arbeid, du kan rissikere å ødelegge en del.

Lenke til kommentar

Jeg hadde omtrent samme mål som deg, og startet med redhat 8 i oktober i fjord. Da jeg hadde lært meg det grunnleggende (++) gikk jeg over til Slackware (ved juletider). Ved første boot havner du rett i consolen, som jeg heldigvis delvis var vant til (nå er jeg avhengig), og fikk opp X. I vinterferien igjen installerte jeg Linux From Scratch. Egentlig ikke så vanskelig, bare å følge en guide, men det er endel valg å ta, og jeg finner stadig nye feil.

Jeg kan anbefale deg å installere Red Hat til å begynne med, og når du kan det "Grunnleggende" (Jobbing i konsol, minst en teksteditor, hva de viktigste configfilene er og syntaxen til de...), så går du over til Slackware/debian.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

Heller litt i retning av Mandrake 9.1... Men samtidig lurer jeg også litt på RedHat.. så jeg blir nødt til å titte litt rundt på sidene til mandrake og redhat... For å se hva som "virker" best. Ender kanskje opp med at jeg "eller" (elle,melle).

Men, dere som har postet over:

Er det virkelig så stor forskjell mellom systemene? Jeg mener, de er jo Linux begge to. Og vil jeg kunne lære ting mye fortere med red hat distb. siden den har en brattere "kurve"?

Takker igjen for svar. Godt å våkne opp om morningen, og finne masse seriøse svar. :smile:

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Takker for svar! :)  

Heller litt i retning av Mandrake 9.1... Men samtidig lurer jeg også litt på RedHat.. så jeg blir nødt til å titte litt rundt på sidene til mandrake og redhat... For å se hva som "virker" best. Ender kanskje opp med at jeg "eller" (elle,melle).

Men, dere som har postet over:  

Er det virkelig så stor forskjell mellom systemene? Jeg mener, de er jo Linux begge to. Og vil jeg kunne lære ting mye fortere med red hat distb. siden den har en brattere "kurve"?

Takker igjen for svar. Godt å våkne opp om morningen, og finne masse seriøse svar.  :smile:  

Mvh,

Joachim

Red Hat har ikke så bratt lærekurve.

Den er enkel å forstå.

Jeg VILLE lære jeg, så jeg rota rundt i alle konfigfiler og stressa på, så fant jeg ut av det etter hvert..

Lenke til kommentar
Takk for raskt svar!

Da heller jeg litt over mot red hat igjen...

Og lurer på om det er en viss red hat versjon jeg burde gå for? Siste er jo ikke alltid best.. eller?

Joachim

Ikke 8 i allefall.

Den var svært treg.

Trur dette er fikset i 9.

Trur jeg hadde kjørt 9 jah..

Lenke til kommentar
Takk for raskt svar!

Da heller jeg litt over mot red hat igjen...

Og lurer på om det er en viss red hat versjon jeg burde gå for? Siste er jo ikke alltid best.. eller?

Joachim

> RedHat 9 er veldig enkel å sette opp. Versjon 8 er etter min mening en flopp, derfor har de kommet med 9eren så raskt.

Vil absolutt anbefale RedHat fremfor andre distro fordi kunnskapen du tillegger deg med RedHat kommer til gode i mange år etterpå. RedHat er i ferd i å bli den største siden de valgte proprietær veien å gå.

En viktig ting er også at man kan lett "skrelle" RedHat etterhvert man blir flinkere til Linux. Er ikke så sikker på om det er så lett med feks Mandrake eller Suse.

Lenke til kommentar

Dersom du er villig til å bruke litt tid på å lære, kan FreeBSD være bra. Det finnes minst tre godt skrevne bøker om FreeBSD som forutsetter lite forkunnskaper, sjekk signaturen min. To blir snart gitt ut i ny utgave tilpassa FreeBSD 5.

Det er utrolig greit å ha ei god lærebok når man skal til med et nytt os. Howtoer og man-sider gir ikke den samme helheten, pluss at det er mer praktisk med ei bok.

FreeBSD ikke er en distribusjon men et helhetlig konsistent operativsystem. En av konsekvensene er at det finnes mye bedre dokumentasjon for FreeBSD enn for enkeltvise Linux-distroer.

Lenke til kommentar

Det spiller egentlig liten rolle om du velger Red Hat fremfor Mandrake, eller omvendt. De er forskjellige, men like gode. Hvis du vil lære litt "ekstra", så burde du velge en eldre distrubsjon (kanskje Red Hat 6.2?). Da lærer du deg å oppgradere div. verktøy som autoconf, automake, gcc, gtk og oppgradering av linux-kjernen. Dette lærer du deg ikke hvis du velger en nyere distrubsjon, rett og slett fordi du ikke trenger å gjøre det! Det skal likevel legges til, at å installere disse "verktøyene" kan medføre mye hodepine og mye bortkastet tid (automake, krever en annen versjon av autoconf, som igjen krever...).

Det går helt fint å få en gammel distro til å bli like "bra" som en helt ny. Siden distrubsjonene bare er en samling av masse programmer (som er satt sammen for enkelhetens skyld), så kan du oppgradere alle pakkene i et gammelt system slik at alt blir som nytt.

Når jeg likvel ville anbefale deg Mandrake, så er det fordi Mandrake er litt mer brukervennlig og fungerer litt bedre "out of the box", uten at du mister all kontroll.

Lenke til kommentar

Etter egen erfaring har jeg lært utrolig mye etter å ha begynt med Slackware. Man er nødt til å lese og gruble for å få tin til, og det er nettopp det jeg har lært av. Ikke for vanskelig, og alltid nye ting å lære.

Har prøvd pakkesystemene til Gentoo og Debian, og de var geniale begge to, men vil anbefale en plain-linux som slackware i begynnelsen, da lærer du skal du se :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...