Minus Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Heihei! I min søken på hobby, har jeg begynt å tenke litt på fisking. Jeg trenger derfor litt tips til hva jeg burde se etter av utstyr og slik. Jeg har fisket litt før, men kan ikke så mye om det. Vet noen om fine elver og vatn i Romsdalen? Har bil, så er beredt på å kjøre for å komme til den aktuelle plassen. Kan hende jeg utvider spørsmålene mer senere. Flere spørsmål: Er det noen spesiell lengde på stang en burde kjøpe ved ferskvannsfiske? Hva annet burde jeg se etter? Hva med haspelsnellen? Hva burde jeg tenke på der? Endret 10. februar 2009 av Minus Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Her kan man skrive masse, men holder meg kort nå. Siden du nevner Romsdalen, regner jeg med du skal jakte etter fettfinnefiskene (ørret, røye osv..). Kan være greit med 8-9 fot stang med f.eks kastegram 5-20g, 2-15g eller noe rundt der. shimano er et greit valg. Haspelsnellen burde stå i stil med stanga mtp størrelse. snelle rundt 1000kr er helt greit. sluker på 4-20g er helt greit, og spinnere på 1-10g. Men det valget får man ofte god hjelp i butikken. Skal du ha en rå lekestang, så anbefaler jeg shimano coregonus 1-7g http://www.outfishing.no/storefront.php?pi...amp;c2=&c3= Utrolig deilig stang. Har kjørt en sint 2kg gjedde i en stri bekk med den letteste tuppen. Og bare 300grams ørret er en fryd å kjøre! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Skal du kjøpe slukstang, vil jeg faktisk råde deg til å styre unna de lange modellene. Man kaster riktignok lengre med dem. Men lange stenger er gjerne lengre også når de tas fra hverandre og pakkes sammen, og det er kjekt å kunne feste den demonterte stangen til sekken uten at den rager så mye opp. Dessuten står fisken etter min erfaring sjelden veldig langt ute fra land, og da er det jo ikke så viktig å kunne kaste veldig langt, heller. Sneller har jeg ikke peiling på, men når det gjelder snøre kan jeg anbefale Fireline. Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Kjøp en ordentlig haspelsnelle med kjeramiske kulelager Bruker du 2000 kroner får du en snelle som holder deg livet ut! Stenger knekker, så kjøp en helt grei en til å begynne med, gjerne shimano snelle og shimano stang.. Et bra merke som holder hva det lover, i tillegg er Fireline sene absolutt å anbefale! Endret 16. februar 2009 av Max Anus Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Skal du kjøpe slukstang, vil jeg faktisk råde deg til å styre unna de lange modellene. Jeg råder ham til det motsatte. Lange stenger er deilig, gitt at man ikke har vegetasjon bak seg. Samtidig har man bedre kontroll over fisken med en lang stang. Med lang stang mener jeg stenger som er over ti fot. Sneller fra Shimano i størrelsene 1000 til 2500 er passelig for ferskvannsfiske. Endret 15. februar 2009 av member-101642 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) http://www.klikk.no/friluft/fiske/article2...e?service=print Du kan komme til å få en suveren hobby etter hva du gjør det til selv og du trenger ikke all verdens kunnskap for å starte selv om en viss grunnleggende innsikt i utstyr, bruk/kasteteknikk og fiskens oppførsel/oppholdssted vil være til mye nytte. For en del år siden kjøpte jeg "Teknologisk Forlags store bok om slukfiske og meitefiske" ISBN 82-512-0525-5. Skaff deg en slik eller lignende bok å bla i nå fram mot sommeren. Sjekk eventuelt på biblioteket. Ikke kjøp det aller billigste av utstyr, men du kommer langt med en pakkepris til 1000-1500 kr (stang, snelle, sene) Gå til butikk og kjenn litt på stengene (de har vel ikke fått det store utvalget for sesongen ennå) - hvilken aksjonstype du tror du vil trives best med. Hvis du satser på én stang ville jeg sagt 8-9' tilpasset sluktvekt 5-20 gram, men en til 3-15 g kan være morsommere å fiske med. Jevnt gode bruksegenskaper på de fleste merker nå. Sluk/spinnerfiske: Har du disse tre http://www.komplettfritid.no/product.php?m...31&ps=21369 kommer du veldig langt, komplettér gjerne med en wobbler også. Som nybegynner ville jeg startet med nylonsene (monofilament), senere kan du begynne å teste multifilament også (ikke til elvefiske - trådene slites lett mot steiner). Prøv å fiske langs bunnen etter rykk og napp-metoden, men det er lett å sette fast sluken avhengig av bunnforholdene. Skal litt trening til for å mestre. Variér. Ville ha satset på mark eller Gulp (kunstig med sterk lukt) i tillegg - hvis ørreten ikke er i humør til å ta metall. Endret 17. februar 2009 av Fjellvaaken Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 27. mars 2009 Del Skrevet 27. mars 2009 Ekte mark har jeg ihvertfall dårlig eraring med. Selv de feiteste markene blir ikke tatt. Personlig så syns jeg at det napper aller best når jeg bruker skjesluk, ca 7-8g eller litt større. Og da biter øreten gjerne like under vannoverflaten og ikke så langt unna land. Kommer kanskje an på årstiden da? Lette stenger og tynnere snelle er best for å kaste så lette sluk. Jeg har ofte endt opp med å stå i flere timer uten å få napp. Men nå det plutselig begynner å småregne, så napper det som bare det. Og myggen er vekke. Ut i våren skal jeg ut på gjeddefiske igjen, da ene vannet er overfult av gjedder nå. Fikk en liten en i høst, en ellers lite vellykket fiske etter gjedden både med sluk, woblere, fiskestrimler og annet agn.. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 På høyfjellet er 9-10 fot greit. Men i skogsområder er teleskop gull. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) Skal man fiske i ferskvann er nok en stang på 9-10 for passe. Man bør gjerne nevne fordeler og ulemper med lange/korte stenger men til syvende å sist bør trådstarter selv finne ut hva som passer best for dem. Man bør tenke på hvor man fisker og hvordan man skal komme dit når man velger utstyr. Ulempen med en lang stang er ikke hva det var en gang, en stang på 12 fot veier kun noen gram og bære med seg dette er ikke noe problem. Stenger i 3 eller flere deler er også mye mer vanlig nå enn før, mye på grunn av teknologi i materialene som gjøre at flerdelte stenger ikke påvirker aksjonen i stangen så mye som før. Fisker selv en del etter sjøørret og bruker en stang på 11,6 fot sammen med en 2500 snelle fra Shimano. Snøret jeg bruker er FireLine Crystal, merk at Crystal-varianten er absolutt nødvendig for fiske etter sjøørret siden sjøørretten i de fleste situasjoner merker FireLine snøret. Hvordan det er med ferskvannsfisk vet jeg ikke men å kjøpe Crystal utgaven er ikke dumt. På Skittfiske.no får du ofte meget gode priser på utstyr og til ferskvann ville jeg valgt en stang med slukvekt opp til mellom 8 og 15 gram, kombinert med en matchende snelle og FireLine Crystal 0,10 mm. Skal du kjøpe utstyr i 2000 kr klassen + snøre og sluker vil jeg anbefale deg Shimano Speedmaster og Shimano Nasci 2500. Denne stangen har ett disign som ett smykke og er den mest følsomm stangen som er å finne på markedet omtrent. Snellen er forholdsvis ny og rimelig i forhold til ytelse, personelig mener jeg den er bedre enn både de anerkjente Stradicene og Twin Power fra samme produsent. MEN skal man være veldig pirkete er nok dette litt for kraftig hvis du skal rendyrke ferskvannsfiske og ikke bruke den til noe annet som er kraftigere. Kombinere man den med 012 fireline eller kraftigere er det ryggrad nok i dette utstyret til å dra opp kjemper på over 20 kg og med snører på 0,10 mm og tynnere er det følsomt nok til å gi hele kroppen frysninger med småørret på kun noen hundre gram. Uansett, valget er ditt men skal vedde på at kjøper du dette settet sammen med 0,10 fireline crystal vil du ALDRI se deg tilbake. Endret 5. april 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå