Ingeniørstudent Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvordan vil dere rangere disse tre ingeniørlinjene: El-auto Elektronikk Produktdesign/produktutvikling Hvorfor? Og hva skiller egentlig El-automasjon og elektronikk? Hvilke av disse to vil være best å velge? Viktig med begrunnelse her altså. Lenke til kommentar
Alcoh0l_2 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvordan vil dere rangere disse tre ingeniørlinjene: El-auto Elektronikk Produktdesign/produktutvikling Hvorfor? Og hva skiller egentlig El-automasjon og elektronikk? Hvilke av disse to vil være best å velge? Viktig med begrunnelse her altså. 50% av vennene mine går på elektro, og de fleste av dem har starta på automasjon. Det er vanskeligere, men man tjener fett som faen på det. Men du kan jo prøve deg som heismontør. De tjener gode 400 - 500 kr i timen. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Av linjene du lister opp ser det ut til at du lurer på å begynne på HVE. Jeg går selv el-auto på HVE. El-auto er en veldig allsidig og ettertraktet utdanning. Hovedvekten er innen det man i gamle dager kalte sterkstrøm, altså den ”grove” delen av elektroverdenen. Elektronikk er det man har pleid å kalle svakstrøm, som er ”finere”. Man kan si at innen elkraft/sterkstrøm brukes elektrisitet som energibærer, mens innen elektronikk/svakstrøm brukes det til å overføre informasjon (mulig dette er noe du vet, vet ikke helt hvilket nivå jeg skal forklare på). En klar grense mellom svakstrøm og sterkstrøm finnes imidlertid ikke lenger, og begrepene er foreldet. El-auto har også mye elektronikk og data, og man kan få mange av de samme jobbene. Jeg kan ikke dokumentere det på noen måte, det er bare spekulasjon, men om jeg må tippe vil jeg si at produktdesign er den minst ettertraktede retningen av de tre. Det er liksom pop-linja (sammen med data) blant de som kommer fra allmenn eller noe helt annet og ikke vet helt hva ingeniøryrket innebærer. Det er der de fleste jentene går (faktisk ganske stor andel jenter der). Kan tenke meg mange begynner som teknisk tegner og slike jobber. Men sikkert mange som får spennende jobber, og om det er produktdesign du tror passer deg best velger du selvsagt det. Jeg har VGS og fagbrev innen elektronikk, og tok fagbrevet i Hortens største ingeniørbedrift (er nok ca. 200 ingeniører der). Erfaringen fra den bedriften, eller iallfall min avdeling, tilsier at el-auto var mest ettertraktet akkurat her (blant annet var det den linja avdelingssjefen anbefalte). Det el-auto-folka drev med virket også som den typen jobb jeg helst ville ha. Så jeg valgte altså el-auto på tross av min elektronikkbakgrunn. Du burde vel få et visst inntrykk av forskjellen ved å lese om de forskjellige retningene her og om fagene her. Bare å fyre løs om det er mer du lurer på eller vil jeg skal fortelle om. Endret 10. februar 2009 av Endre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå