Gå til innhold

To pakker i USA?

Anbefalte innlegg

Har jeg tolket dette rett?

Stimulansepakken:

Talet om i dag klokken 17:00, stemmes over i dag.

Senatets plan inkluderer større skattekutt, inkludert 70 milliarder i alternativ minimumsskatt, 35 milliarder i skattelettelser for å hjelpe boligmarkedet og 11 milliarder i lettelser for å la bilkjøpere få fradrag for renter på billånet.

Senatets plan inkluderer også 17 milliarder i 300-dollarsjekker som skal sendes til pensjonister som ikke får et skattekutt på 500 dollar beregnet på lønnsmottagere.

Stimulansepakken skal pumpe 529 milliarder dollar inn i amerikansk økonomi frem til slutten av 2010. Omtrent 35 prosent, eller 293 milliarder dollar, er skattekutt.

De resterende milliardene skal i hovedsak brukes på investeringer i infrastruktur og velferdstiltak. Ifølge NTB skal planen skape tre millioner nye arbeidsplasser.

Finanspakken:

Vedtatt i fjord. Var på 700 milliarder. 350 milliarder brukt, 350 milliarder igjen.

Inneholder:

Opprettelsen av en "bad bank"

Investeringer i banker

Funding-garantier

Forbrukerkreditt

EDIT: Nå kom det en til pakke! :S

Endret av ole-c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stimulansepakken skal pumpe 529 milliarder dollar inn i amerikansk økonomi

Er ikke den pakken på drøyt 800 milliarder dollar?

Uansett, disse pakkene består jo "penger" som den amerikanske staten ikke har, dermed må de låne, hvilket i sin tur igjen bare øker det allerede gigantiske underskuddet :ph34r:

Forresten flere som har lagt merke til hvor forskjellig befolkningen i europeiske land vs. USA reagerer når regjeringene foreslår å gå inn med finansstøtte?

I europa er det massiv støtte for alle ekstraordinære tiltak til næringsliv & finansierings-institusjoner som politikerne setter inn, mens i USA er det stort sett skepsis og misnøye til bailout-pakkene (rundt 45-50% er imot)

Har sett flere som blir intervjuet som kommer med kommentarer av typen "hvorfor skal bankene få bailout pakker, -det er ingen som hjelper meg (bailout) hvis jeg har problemer". Så mens vesteuroperere ser ut til å tenke "det som er bra for bedrifter/finans/samfunns-maskineriet som helhet" er nok bra for oss, så fremstår det som den jevne amerikaner tenker "får ikke jeg noe i hånden her og nå, skal ingen andre ha noe heller"

Er vel her det kommer tydelig frem forskjellen på kollektiv og individualistisk tenking.

I et slikt perspektiv, har Barak Obama i det hele tatt noen sjans til å greie redde stumpene? :roll:

Lenke til kommentar

Uansett, disse pakkene består jo "penger" som den amerikanske staten ikke har, dermed må de låne, hvilket i sin tur igjen bare øker det allerede gigantiske underskuddet :ph34r:

Forresten flere som har lagt merke til hvor forskjellig befolkningen i europeiske land vs. USA reagerer når regjeringene foreslår å gå inn med finansstøtte?

I europa er det massiv støtte for alle ekstraordinære tiltak til næringsliv & finansierings-institusjoner som politikerne setter inn, mens i USA er det stort sett skepsis og misnøye til bailout-pakkene (rundt 45-50% er imot)

Har sett flere som blir intervjuet som kommer med kommentarer av typen "hvorfor skal bankene få bailout pakker, -det er ingen som hjelper meg (bailout) hvis jeg har problemer". Så mens vesteuroperere ser ut til å tenke "det som er bra for bedrifter/finans/samfunns-maskineriet som helhet" er nok bra for oss, så fremstår det som den jevne amerikaner tenker "får ikke jeg noe i hånden her og nå, skal ingen andre ha noe heller"

Er vel her det kommer tydelig frem forskjellen på kollektiv og individualistisk tenking.

I et slikt perspektiv, har Barak Obama i det hele tatt noen sjans til å greie redde stumpene? :roll:

Jeg tror kanskje dette har noe med økonomitypene å gjøre, i europa er det velferd, og dermed snakk oss som et fellesskap. I USA er det kapitalisme som gjelder, og hvis staten får penger, betyr det nødvendigvis ikke at innbyggerene får noe, pga det er lite velferdsstat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det er stor faglig og politisk uenighet om hvorvidt "stimulus"-pakken overhodet er "bra for bedrifter/finans/samfunns-maskineriet som helhet". Ikke det beste eksemplet å bruke om man ønsker å fremstille amerikanerne som generelt usolidariske og hjerterå, altså.

Lenke til kommentar

Det er ikke ord jeg har brukt, men det er vel trolig at folk der er mer vant til at alle må være "sin egen lykkes smed"

Sånnsett mener jeg det er iøyefallende forskjeller på hvordan det politiske etablissemenet og innbyggerne i USA vs. europa oppfatter krisen.

I europa kom eu-parlamentet raskt på banen med felles tiltak, deretter har medlemslandene enkeltvis (og f.eks. Norge) på nasjonalt nivå gått inn med diverse redningspakker og garantiordninger for eksport-industri, banker, permiteringsregler, skatteregler, osv. Og tonen har ikke vært å være imot dette, snarere har organisasjoner og opposisjon ønsket mere støtte og i enda raskere tempo.

I USA derimot, sliter Obama med å få folk og politikere til å skjønne alvoret. Han har gjentatt og gjentatt at foretar de seg ikke tilstrekkelig med tiltak, kan krisen utvikle seg til en katastrofe for USA som land. Han har til og med ymtet at får han ikke tilstrekkelig drahjelp og støtte slik at tiltak vil virke etter hensikten, vil han ikke stille til valg igjen om fire år.

Hvis USA ikke rydder opp i økonomien sin, men går på nye smell, så kan man vel frykte at halve Statens olje/pensjonsfondet går føyken pluss det evt. sparefond har låst i verdipapirer der borte osv. Vi har jo allerede hatt flere "Terra-saker" med tap rundt omkring i europa og indirekte har fondssparere o.l. indirekte betalt for amerikanernes husbygging. I tillegg forvant det svære penger i Lemann brothers, IAG, Goldman Sacks, osv.

Barak Obama, som fikk slengt alle problene rett i fanget, har i allefall en gedigen oppgave fremfor seg. Om han lykkes er et åpent spørsmål

Lenke til kommentar

Jeg er motstander av disse stimulus pakkene, da jeg mener det er tull å gi kunstig stimuli til bedrifter som er i ferd med å gå under. Om en bedrift går konkurs så skal ikke staten komme inn å redde stumpene. Dersom en bedrift ikke overlever kriser som denne, så har man ikke livets rett i det lange løpet. Kriser har man hatt før, og forskjellen på en bærekraftig bedrift og en som ikke er, er at en sunn bedrift har muskler nok til å overleve dårlige tider. Dersom man ikke har planlagt for dårlige tider og tilrettelagt driften kun for gode tider, så får man takke seg selv. Da er det bedre at man bruker ressurser på å stimulere til ny og bærekraftig industri. Å pøse på med penger slik at en bedrift kan overleve noen måneder til er som å pisse i buksa for å holde varmen.

Å gi et par hundre dollar til pensjonister og andre er også bare tull. Det er utrolig mye penger totalt som blir brukt på å dele ut litt småpenger til folk.

Jeg trodde kanskje Obama hadde litt baller, men det er vel sosialisten i ham som viser seg nå...

Det er heller ikke Obama sin oppgave å "redde stumpene", det må næringslivet og forbrukerene selv gjøre. Så denne sosialismen er snarere en medvirkende årsak, og langt i fra en løsning på noen av problemene. Vi må slutte å "throw god money after bad"

Lenke til kommentar
I USA derimot, sliter Obama med å få folk og politikere til å skjønne alvoret. Han har gjentatt og gjentatt at foretar de seg ikke tilstrekkelig med tiltak, kan krisen utvikle seg til en katastrofe for USA som land. Han har til og med ymtet at får han ikke tilstrekkelig drahjelp og støtte slik at tiltak vil virke etter hensikten, vil han ikke stille til valg igjen om fire år.

Han oppfører seg som en liten unge i trassalderen som skriker til han får viljen sin. At han ikke vil stille til gjenvalg er vel neppe en trussel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...