eladmir Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg tenker spesielt på de områden som har hvert årsak for konflikt de siste årene. Jeg har fått med meg at norge har forhandlet om smutthavet med danmark og island, og at norge har utvidet grensen sin med noe som 50,000 km^2 er det noen som vet hvorvidt hele smutthavet er blitt fordelt? kanskje noen oppdaterte kart? Hva med smutthullet, er det noen forhandlinger i forhold til dette området? siste jeg så i dokumentaren olje var at norge skulle forhandle om dette området i FN men de kom aldri med noe svar i forhold til om dette er blitt fordelt. Hva med gråsonen? er avtalen med russland fremdeles stående? eller holder denne på å bli reforhandlet? Hva med nansen bassenget? er dette også noe norge krever som sitt område? Jeg fant en side på regjering.no men den er sist oppdatert i 2005 "http://www.regjeringen.no/nn/dep/fkd/Tema/Ressursforvalting/Norges-okonomiske-sone.html?id=434515" og forhandlingene om smutthavet var i 2006. Er det noe forskjell på hva som er norsk økonomisk sone og hva som er norsk grense? eller er dette det samme? Jeg synes dette er et relativt viktig tema fordi det kan hjemme seg store natur ressurser i dette området og det er derfor viktig å få delt inn disse områdene slik vi har gjort med England og Danmark. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Norsk sjøterritorum er 12nm. Det er dette som er Norges grense, og hvor en har full suverenitet (rett til uskyldig gjennomfart for tredjeparter dog). Den økonomisk sonen strekker seg 200nm, men her har man kun suverenitet over naturressurser i havet og på havbunnen. I tillegg kan man utvide en rettigheter på havbunnen når de tilhører ens kontinentalsokkel. Det er for sistnevnte konflikt kan oppstå, og hvor kyststater nå kapper om å få tildelt retten. I tillegg er ikke grensen mellom Norge og Russland helt avklart (uenighet om deleprinsipp), samtidig som det er en disputt rundt tolkningen av Svalbardtraktaten. Disse tre punktene er de viktigste hva gjelder mulige naturressurser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå