bedra Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg var nødt til å ta opp et forbrukslån for godt ett år siden, på anslagvis 125 000,-. Det jeg nå ser at totalsummen fremdeles ligger på rundt 120 000,-, det etter over ett års nedbetaling. Kan noen som forstår seg på effektiv rente forklare meg dette? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Dette var lite detaljer. Hva er rentenivået ditt? Hvor mye har du betalt i måneden osv. Det beste er nok uansett å snakke med de du lånte pengene av i utgangspunktet. Lenke til kommentar
bedra Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 For januar: Lånesaldo: 119 591,- Rentesats: 16,95 Avdrag: 740.99,- Rentebeløp: 1665.01,- Termingebyr: 50,- Dette svir for en student. Men, ja, jeg og mitt gamle liv angrer. Lenke til kommentar
bedra Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Øk avdragene dine! Jeg har gjort det f.o.m februar, men det er maks av hva jeg klarer som student. Det er vel ikke så mye jeg kan gjøre før jeg er ferdig med utdannelse og er i fast jobb igjen. Refinansiering med bedre inntekt er vel det eneste som kan bedre noe. Lenke til kommentar
riroil Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hørt med banken din om ikke du kan få billigere forbrukslån der? De gir som oftest bedre vilkår enn såkalte hurtiglån. Betaler du ned bare det som er minimumsatsen tar det lang tid å bli kvitt lånet. Lenke til kommentar
Razamanaz Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 For januar: Lånesaldo: 119 591,- Rentesats: 16,95 Avdrag: 740.99,- Rentebeløp: 1665.01,- Termingebyr: 50,- Dette svir for en student. Men, ja, jeg og mitt gamle liv angrer. 17% rente!? Dette kommer du til å betale dyrt for. Hmm, du ser jo selv hvorfor det går sakte å betale ned når du kun betaler ca 750,- i avdrag. Det du betaler i renter, som jo er over dobbelt av avdrag, påvirker jo ikke lånesaldo. Dvs at du betaler ca 9000,- ned på lånet hvert år. Dette bør du prøve å komme deg bort fra. Hør med banken din eller andre om annet lån med bedre betingelser slik at du kommer bort fra dette. Dette lånet kommer sikker til å koste deg 250000,- totalt før du er ferdig. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hør med foreldrene dine om dem kan gi deg et rentefritt lån i studietiden feks. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Som andre skriver: Bytt til billigere lån hvis mulig. I tillegg bør du finne ny kapital til å nedbetale lånet fortest mulig. Jeg ville ha startet med å selge "unødvendige" ting du har på finn e.l.. Hvorfor trengte du et så stort privatlån forresten ? Til å kjøpe forbruksvarer ? Kanskje du også bør se på livstilen din for å unngå at pengeproblemene dine kommer ut av kontroll.. Endret 11. februar 2009 av Spartan Lenke til kommentar
bedra Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Som andre skriver: Bytt til billigere lån hvis mulig. I tillegg bør du finne ny kapital til å nedbetale lånet fortest mulig. Jeg ville ha startet med å selge "unødvendige" ting du har på finn e.l.. Hvorfor trengte du et så stort privatlån forresten ? Til å kjøpe forbruksvarer ? Kanskje du også bør se på livstilen din for å unngå at pengeproblemene dine kommer ut av kontroll.. Gamle synder og uføre. Jeg skal ringe den lokale banken i dag og høre om det er mulig å få refinansiert. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hørt med banken din om ikke du kan få billigere forbrukslån der?De gir som oftest bedre vilkår enn såkalte hurtiglån. Betaler du ned bare det som er minimumsatsen tar det lang tid å bli kvitt lånet. Jeg tror neppe han kan få så mye bedre vilkår i banken. Det er tross alt snakk om et forbrukslån uten sikkerhet. Skal man ha bedre rente må man stille med sikkerhet, det er ikke en hemmelighet er at jo dårligere sikkerhet man har jo dårligere rente vil man få. Hvis 17.96 er den effektive renten så synes jeg ikke den er så gæren, regner da med at nedbetalingstiden ligger på 7- 8 år. Pass på å ikke la deg lure ihvertfall. Mange som reklamerer med forbrukslån med en rente ned på 9- 10%. Haken her er at nedbetalingstiden fort kan bli 10- 12 år. Et tips er at du får deg en jobb ved siden av, og mesteparten av disse pengene putter du også inn i dette lånet. Spytter man inn 2- 3000 ekstra pr. mnd. på avdragsdelen så vil dette hjelpe betraktlig. Bonusen blir jo også at rentekostnadene blir lavere. Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det kan virke som at du har ca 10 års løptetid. Å betale ned forbrukslånet ditt over 10 år er ekstremt dyrt og hinsides alt fornuftig økonomisk styring. Et veldig grovt regnestykke viser at du i løpet av de ti årene vil betale 138' kr i renter. Det er mer enn dobbelt så dyrt som det du kjøpte! Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hør med foreldrene dine om du kan refinansiere lånet med sikkerhet i boligen deres. Da bør dere imidlertid ha et godt forhold. Lenke til kommentar
tydekk Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Her burde du helt klart høre med familiemedlemmer om du kan refinansiere lånet ditt med en kausjonist. Dette vil redusere renten betraktelig. Ulempen vil da være at kausjonisten vil måtte dekke lånet om du skulle miste evnen til å tilbakebetale lånet. Èn ting er sikkert. Du er nødt til å refinansiere eller på et eller annet vis fremskaffe pengene til å nedbetale lånet. Hva pengene har blitt brukt på er irrelevant. Gjort er gjort. Lenke til kommentar
Krovell Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg visste at det ville være smart å joine et slikt forum for å få noen tips eller lese om andres erfaring av forbrukslån og lån. Selv er jeg på utkikk etter forbrukslån, men sliter med å få det innvilget. Når jeg leser om hvordan dette forbrukslånet har utartet seg er jeg like glad for å ikke få noe lån i det hele tatt. Dette viser at det er fort gjort å ta overilte valg. Nå er det jo noen måneder siden det har vært aktivitet her, men hvordan er situasjonen per dags dato? Har du fått gunstigere nedbetalingsavtale for forbrukslånet ditt med banken? Synes det er synd bankrådgiverne ofte handler ut ifra bankens favør og ikke kundens, men det er det vel ingen andre meg som mener vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå