fakefox Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Til å begynne med vil jeg bar si at dette ikke er en typisk ”Jeg er 16-år og ble tatt for sniking, hvordan kommer jeg meg unna?”-tråd. Forrige tirsdag fikk jeg bot for manglende billett (også kalt sniking), da jeg reiste med lokaltoget til NSB. Jeg var i en ganske håpløs situasjon og har derfor tenkt å klage på forelegget jeg fikk. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen her inne som har kjennskap til hvordan NSBs system for slike saker fungerer? Om jeg i det hele tatt har noe for seg å klage? Historien er som følger: Jeg er nordlenning og har aldri vært i Oslo-området i voksen alder. Dama mi begynte å studere på Ås nå i høst og jeg var på besøk for første gang forrige uke. Dette var derfor første gang jeg reiste med NSBs lokaltog så jeg hadde med andre ord ingen kjennskap til hvordan systemet med betjente/ubetjente vogner fungerte. Da jeg skulle reise hjem igjen var jeg litt sent ute så jeg kom springende akkurat i det konduktøren blåste i fløyta. For å være sikker på at jeg kom meg inn på toget hoppet jeg inn i den nærmeste og bakerste vognen. Jeg la merke til at det sto ”Ubetjent” på utsiden av vogna, og først inni vogna kunne jeg lese retningslinjene for ubetjente vogner som sto på veggen. Der sto det, som alle sikkert vet, at man må ha stemplet/gyldig billett for å bruke den vognen. Videre sto det ”Mangler du gyldig billett, kan du gå til betjent vogn hvor konduktøren vil hjelpe deg.” Jeg begynte da å bevege meg fremover i toget. Inne i neste vogn, som også var en ubetjent vogn, kom jeg midt oppi en kontroll. Jeg ble stoppet av tre kontrollører i midtgangen hvorav den ene spurte om jeg hadde gyldig billett. Jeg prøvde å forklare situasjonen, slik jeg har gjort nå, men jeg ble bare fortalt at kontrollørene ikke hadde myndighet til å personlig vurdere slike saker på stedet og at jeg ikke hadde noe annet valg enn å godta forelegget. Jeg ble derimot oppfordret til å klage på forelegget i etterkant hvis jeg var uenig med avgjørelsen. Jeg har for så vidt forståelse for at de ikke gidder å stå og krangle med en hver idiot som prøver å lure seg unna, og derfor kjører en slik form for nulltoleranse, men jeg synes at i et så åpenbart tilfelle må det være lov å vise litt skjønn. Kontrolløren så tross alt at jeg kom rett fra en annen vogn, ikke mer enn et par minutter etter påstigning. Uansett, jeg er litt skeptisk til å klage på denne måten i etterkant fordi jeg ser for meg at det bare sitter en eller annen saksbehandler på et kontor en plass, som sikkert har hørt utallige lignende historier før, og skal vurdere klagen min uten noen annen kjennskap til saken enn det jeg skriver. Så det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har som klager? Når man for eksempel kjøper en flybillett inngår man jo også en ”transportkontrakt” med flyselskapet, hvor det bl.a. står at man plikter å sette seg inn i reisebetingelsene på forhånd. Gjelder det samme når man trår over dørterskelen på NSB sine tog? Har jeg som passasjer ansvar for å på forhånd sette meg inn i NSBs transportvilkår, uavhengig om jeg har reist med lokaltog før eller ikke? Det står i hvert fall ingenting om dette i transportvilkårene til NSB. Det sto jo tross alt som sagt at ”Mangler du gyldig billett, kan du gå til betjent vogn hvor konduktøren vil hjelpe deg.” Men andre ord, det burde tas høyde for at har man gått på feil vogn så må man få mulighet til å faktisk følge denne regelen. Hva sier dere? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 vel, du har i det minste ingenting å tape på å klage. Men vil tro det er liten sjanse for å få noe forståelse for saken din. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det var feil av deg å godta forelegget, du sa deg dermed skyldig i å snike. Hvis du vil noe vei i saken, bør du snakke med en jurist. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det var feil av deg å godta forelegget, du sa deg dermed skyldig i å snike. Hvis du vil noe vei i saken, bør du snakke med en jurist. Det er jo ikke alle som hvet slikt nårr man er så ung, mange voksende ville også godtatt den. Særlig med tanke på att konduktørenne sa att det letteste var å godta den for så å klage senere. Om det ikke er tilfelle så har jo konduktørenne jugd. Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det er jo ikke alle som hvet slikt nårr man er så ung, mange voksende ville også godtatt den. Særlig med tanke på att konduktørenne sa att det letteste var å godta den for så å klage senere. Om det ikke er tilfelle så har jo konduktørenne jugd. Ikke sikkert det er en direkte løgn, det var sikkert lettest for konduktørene Lykke til uansett! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 For å være sikker på at jeg kom meg inn på toget hoppet jeg inn i den nærmeste og bakerste vognen. Jeg la merke til at det sto ”Ubetjent” på utsiden av vogna, og først inni vogna kunne jeg lese retningslinjene for ubetjente vogner som sto på veggen. Der sto det, som alle sikkert vet, at man må ha stemplet/gyldig billett for å bruke den vognen. Videre sto det ”Mangler du gyldig billett, kan du gå til betjent vogn hvor konduktøren vil hjelpe deg.” Jeg begynte da å bevege meg fremover i toget. Inne i neste vogn, som også var en ubetjent vogn, kom jeg midt oppi en kontroll. Jeg ble stoppet av tre kontrollører i midtgangen hvorav den ene spurte om jeg hadde gyldig billett. Det er ett problem i forklaringen din... Jeg tar i motsetning til deg mye lokaltog på østlandet, og jeg har enda ikke sett et tog med to "Ubjent"/Månedskort vogner etter hverandre. Til Ås/Moss kjører NSB de nye Type 72 togene. De er alltid konfigurert slik: Ubetjent-Betjent-Betjent-Ubetjent. Hvis NSB kjørte de gamle Type 68 togene så er de konfigurert slik: Ubetjent-Betjent-Ubetjent. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg har sett 2xUbetjent flere ganger.. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Til å begynne med vil jeg bar si at dette ikke er en typisk ”Jeg er 16-år og ble tatt for sniking, hvordan kommer jeg meg unna?”-tråd. Forrige tirsdag fikk jeg bot for manglende billett (også kalt sniking), da jeg reiste med lokaltoget til NSB. Jeg var i en ganske håpløs situasjon og har derfor tenkt å klage på forelegget jeg fikk. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen her inne som har kjennskap til hvordan NSBs system for slike saker fungerer? Om jeg i det hele tatt har noe for seg å klage? Historien er som følger: Jeg er nordlenning og har aldri vært i Oslo-området i voksen alder. Dama mi begynte å studere på Ås nå i høst og jeg var på besøk for første gang forrige uke. Dette var derfor første gang jeg reiste med NSBs lokaltog så jeg hadde med andre ord ingen kjennskap til hvordan systemet med betjente/ubetjente vogner fungerte. Da jeg skulle reise hjem igjen var jeg litt sent ute så jeg kom springende akkurat i det konduktøren blåste i fløyta. For å være sikker på at jeg kom meg inn på toget hoppet jeg inn i den nærmeste og bakerste vognen. Jeg la merke til at det sto ”Ubetjent” på utsiden av vogna, og først inni vogna kunne jeg lese retningslinjene for ubetjente vogner som sto på veggen. Der sto det, som alle sikkert vet, at man må ha stemplet/gyldig billett for å bruke den vognen. Videre sto det ”Mangler du gyldig billett, kan du gå til betjent vogn hvor konduktøren vil hjelpe deg.” Jeg begynte da å bevege meg fremover i toget. Inne i neste vogn, som også var en ubetjent vogn, kom jeg midt oppi en kontroll. Jeg ble stoppet av tre kontrollører i midtgangen hvorav den ene spurte om jeg hadde gyldig billett. Jeg prøvde å forklare situasjonen, slik jeg har gjort nå, men jeg ble bare fortalt at kontrollørene ikke hadde myndighet til å personlig vurdere slike saker på stedet og at jeg ikke hadde noe annet valg enn å godta forelegget. Jeg ble derimot oppfordret til å klage på forelegget i etterkant hvis jeg var uenig med avgjørelsen. Jeg har for så vidt forståelse for at de ikke gidder å stå og krangle med en hver idiot som prøver å lure seg unna, og derfor kjører en slik form for nulltoleranse, men jeg synes at i et så åpenbart tilfelle må det være lov å vise litt skjønn. Kontrolløren så tross alt at jeg kom rett fra en annen vogn, ikke mer enn et par minutter etter påstigning. Uansett, jeg er litt skeptisk til å klage på denne måten i etterkant fordi jeg ser for meg at det bare sitter en eller annen saksbehandler på et kontor en plass, som sikkert har hørt utallige lignende historier før, og skal vurdere klagen min uten noen annen kjennskap til saken enn det jeg skriver. Så det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har som klager? Når man for eksempel kjøper en flybillett inngår man jo også en ”transportkontrakt” med flyselskapet, hvor det bl.a. står at man plikter å sette seg inn i reisebetingelsene på forhånd. Gjelder det samme når man trår over dørterskelen på NSB sine tog? Har jeg som passasjer ansvar for å på forhånd sette meg inn i NSBs transportvilkår, uavhengig om jeg har reist med lokaltog før eller ikke? Det står i hvert fall ingenting om dette i transportvilkårene til NSB. Det sto jo tross alt som sagt at ”Mangler du gyldig billett, kan du gå til betjent vogn hvor konduktøren vil hjelpe deg.” Men andre ord, det burde tas høyde for at har man gått på feil vogn så må man få mulighet til å faktisk følge denne regelen. Hva sier dere? Litt lei sak dette. Men synes personlig saken din er god. Dersom du ikke ble sittende en stund i den ubetjente vognen. Send en klage hvor du også legger ved dokumentasjon på at du ikke bor her i sørøst og ikke er vant til kollektivtrafikk av slik dimensjon. De som prøver å snike, pleier å gjemme seg mest mulig bort, ikke å nærmest oppsøke de som du gjorde, selvom du bare skulle forbi dem. for å kunne plassere deg på den plassen du blir henvist til via skilt. Får du ikke medhold, er det på høy tid NSB får bort de skiltene Endret 13. februar 2009 av Rune-B Lenke til kommentar
fakefox Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Det var feil av deg å godta forelegget, du sa deg dermed skyldig i å snike. Jeg sa meg ikke skyldig i å snike. Kontrolløren sa jeg måtte skrive under for å bekrefte at personopplysningene jeg hadde gitt fra meg stemte. Dette stemmer også med det som står på selve forelegget. "Jeg erklærer at de oppgitte dataene er riktige. Eventuelle klager må rettes innen 14 dager." Det er ett problem i forklaringen din... Jeg tar i motsetning til deg mye lokaltog på østlandet, og jeg har enda ikke sett et tog med to "Ubjent"/Månedskort vogner etter hverandre. Til Ås/Moss kjører NSB de nye Type 72 togene. De er alltid konfigurert slik: Ubetjent-Betjent-Betjent-Ubetjent. Hvis NSB kjørte de gamle Type 68 togene så er de konfigurert slik: Ubetjent-Betjent-Ubetjent. Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor langt toget var, men jeg er ganske sikker på at den neste døren var av samme type (orange/rød(?) og merket Ubetjent). For jeg tenkte at jeg liksågodt kunne hoppe inn bakerst etter som neste uansett var den samme. Uansett, om vognen var Ubetjent eller ikke, kontrollørene befant seg i den neste vognen. Send en klage hvor du også legger ved dokumentasjon på at du ikke bor her i sørøst og ikke er vant til kollektivtrafikk av slik dimensjon. Kanskje litt vanskelig å dokumentere dette, annet enn å be dem sjekke telefonkatalogen. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Når du ikke har noe å tape, bør du aldri vedta et forelegg. NSB må da opprette en sak mot deg før de kan stille et krav. Du bør selvsagt klage, men sjansen for at noen faktisk vil lese den er minimal. Hadde en episode med Tollvesnet selv, hvor samtlige klager ble returnet med et mer eller mindre standardisert svar som aldri ga meg svar på det jeg spurte om. De presterte derimot å legge ved en 3-4 kopier av brevet jeg hadde sendt og et lite skriv at om jeg ønsket å klage igjen måtte det skje innen XX dager, og at behandlingstiden for tiden var på 7 måneder. Lykke til. Endret 15. februar 2009 av hanzhen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå