Gå til innhold

[Løst] plasma eller lcd tv?

Anbefalte innlegg

Hei. :D

eg har tenkt til å kjøpa meg eit nytt tv 50"

men eg lurer, på ka så er forskjellen mellom lcd og plasma.

Ser at lcd er dyrere mens plasma er billigere. Så eg går utifra at det er ein forskjell.

har også høyrt at plasma brenner seg visst det står lenge på ein kanal, mens lcd brenner seg ikkje??

Så eg lurte på ka er forskjellen?

Skal kjøpa ein til ca.12000kr skal være full hd. Men plasma eller lcd?

Eg kommer til å bruke den til spill på xbox og se film på, evt. kobla den opp til pcen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedforskjellene er at Plasma egner seg best til film pga bra fargegjengivelse, mens LCD egner seg best til PC pga bedre bildeskarphet. Alle sier at man bør gå for LCD hvis man skal koble den til PC'n. Bildet blir skarpere og teksten blir mere leselig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Informasjon sponsa av to av dei største plasmaprodusentane ja.

Om 60% synest ein type er best betyr jo det at 40% synest den andre var best. Det er ikkje som med eit stortingsval at den med flest stemmer vinn.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

I teorien kan LCD brenne seg fast, men tror ikke akkurat du skal bekymre deg.

Innbrenning er heller ikke et problem på Plasma lengre. Glemte TVen på i natt, og ble såklart bekymret for om logoen til kanalen hadde brent seg inn, men fant bare mild IR når jeg slo av alle kilder. kan ikke se at innbrenning skal bekymre noen lengre.

Lenke til kommentar

der eg går på treningstudio så er det ein plasma skjerm der, og der ser du at mtv logoen er brennt fast i tv.

Det eg er mest bekymra får når eg kjøper tv er at det skal brenna seg fast bilde.. men får eg det igjen på garantien?

Lenke til kommentar
Det er LCD.

Edit: Dvs. dei aller fleste er vanleg LCD, men det finnes forskjellige typer. Plasma har eg aldri sett i PC-skjerm-format.

Man kan ikke lage så små plasma skjermer og det systemet er ikke egnet til det heller. Desktopen hadde svidd seg fast i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar

LCD er best til mere statiske ting som PC. Pluss at skarpheten er bedre så det er lettere å se liten tekst i nettleser osv.

Med plasma er det uansett ikke snakk om at det "brenner seg fast" på en time eller to, men over flere dager kanskje med samme symbolet i hjørnet hele tiden. Under vanlig bruk vil aldri det skje. Samme kan skje med en vanlig CRT-skjerm, selv om den funker på en helt annen måte.

Er bl.a. derfor vi har skjermbeskytter på PC'ene, for at ikke statisk desktop bilde skal svi seg fast på skjermen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Plasma har eg aldri sett i PC-skjerm-format.

Litt OT på TV-forumet kanskje, men litt historisk interessant:

De fleste Toshibas bærbare PC-modeller på 80-tallet hadde plasmaskjerm. Monokrom i orange og mørkebrunt. De billigste modellene hadde monokrom LCD. Toshiba var markedsleder på de første bærbare som lignet på dagens bærbare dagens format. De fleste andre produsentene brukte bare LCD, og LCD ble vel enerådende omtrent samtidig som de første farge-LCD kom.

pp_t3200.jpgToshiba T3200 fra 1987, ur-laptop med plasmaskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...