Gå til innhold

Hakker bilde ved avspilling av Divx/Xvid?

Anbefalte innlegg

Denne hakke/lagge problematikken når en divx og xvid film spilles av er faktisk mye større en folk tror. Når filmen hakker slår mange seg til ro med at problemet skyldes dårlig ripping, men ofte er det helt andre ting som gjør det.

Har nå fulgt et prosjekt på Doom9.org sitt forum en stund. Diskusjonen angående problemet på Doom9.org er mer en lang, og det blir utrolig mye å lese seg igjennom for de som er interessert, men skal forklare problemet jeg hadde i en kort, og da litt unøyaktig versjon: Ofte ligger denne hakke problematikken når du spiller en .avi film i synkroniseringen mellom lyd og bilde. Alle bilde/lyd filer du spiller av i windows må synkroniseres hele tiden. Av uante windows grunner er det bilde som synkroniseres opp mot lyden (internklokka på lydkortet). Siden bilde og lyd da av og til blir usynkront, må ofte bilde "vente" på lyden. Dette gjør at du vil få heng, og bilde blir hakkete (hele problematikken er noe mer avansert en dette, men i korte trekk....).

Jeg selv kom borti dette problemet da jeg tok i bruk SPDIF utgangen sammen med ac3filter (0.63b). Bilde hakka verre. Men løsningen jeg fant hjalp meg ikke bare med filmer spilt av med ac3 lyd gjennom SPDIF, men også andre filmer uten ac3 lyd jeg tidligere hadde sett og som da /lagga/. Filmene ble spilt av helt problemfritt uten noen som helst /lagge/ problemer.

Personen som har tatt tak i problemet er en franskmann som kaller seg for OGO på Doom9.org. Han har laga et program som fikser dette og mye mye mer. Programmet heter ReClock! Programmet er ikke helt ferdig enda og i stadig utvikling, men fungerer utmerket hos meg. ReClock finner du gratis sammen med masse info her: http://ogo.nerim.net/reclockfilter/

OGO selv har forklart bilde/lyd problematikken i forbindelse med DirectShow på en barnslig men enkel måte:

To biler skal kjøre 100 mil og starter samtidig. Begge bilene skal komme i mål på likt. Den ene bilen er en rask bil, mens den andre har liten motor. Når de starter vil den raske bilen kjøre fra den andre. Etter noen kilometer må den stoppe opp å vente på den andre, for så å at den drar fra igjen. Og sånn vil de kjøre hele tiden til de kommer i mål. Slik er det også ofte med bilde og lyd i en divx/xvid film. Bilde må rett og slett vente på lyden.

Når du nå reverserer hele problematikken med ReClock vil faktisk lyden /lagge/ litt, men siden hørselen er så utrolig mye mindre fintfølende en synet, vil du ikke legge merke til det.

Etter installasjon av ReClock må du enable det ved å gå i ReClock folderen under programmer.

Test programmet ut om du har /lagge/ problemer!

Rune.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Takk for et supert innlegg - jeg har begynt å prøve ut denne løsningen, og er veldig fornøyd! Jeg har en bærbar pc med 1GB RAM, og lurte litt på om 512MB brikkene mine, som er av forskjellig merke og utseende, ikke likte hverandre, og at de var skyld i all hakkingen. Kan det være noe i det?

Når jeg så en DVD i går kveld etter å ha gitt opp en divx pga hakkingen, så hakket det litt i PowerDVD men ikke i WinDVD programmet. Jeg har ikke prøvd DVDen med ReClock programmet aktivert enda.

Runar V Værnes

Compaq Evo N610c 1,8GHz

1GB RAM 40GB 5400RPM HD

Maxtor 5000XT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...