Gå til innhold

Valg av forsterker

bidz

Anbefalte innlegg

Hepp

Da står jeg mellom valget av to forsterkere, men er litt usikker på hvilken jeg skal velge. Begge blir lovprist, og begge ligger relativt jevnt i pris og specs.

Alternativ 1: Vox AD30VT

Alternativ 2: Roland Cube 30x

Forsterkeren skal brukes hjemme i en stue, og kun det. Det skal hovedsakelig spilles rock på den (litt variert type rock, alt fra 60-talls rock til velvet revolver, guns, metallica. samt noe jazz og blues sikkert).

Gitaren er en Gibson Les Paul Standard med Burstbucker Pro pickups.

Jeg heller mer mot Vox'en, av den grunn at den har et rør i seg som visstnok skal gi litt "varmere" lyd. Mindre syntetisk. Samtidig så har den en haug med presets, og man kan også lagre presets. Men samtidig så ser Cube'n enklere ut å stille inn.

Hva anbefaler folket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvor stor stue du har, eller hvor langt det er til nærmeste nabo, men jeg ville egentlig starte med å spørre om du trenger 30 watt. Skal du bare spille for deg selv, eller sammen med noen...? Jeg har en Mesa Nomad 45 i hjemmestudioet, og ønsker meg stadig en forsterker som vrenger på mindre guffe. (Nå er det en rørforsterker, problemet er ikke like akutt på en transistorforsterker.)

Nå har 30x'en litt bedre specs enn 15x og 20x, (flere simuleringer), så om prisen ikke er viktig kan jo det være en grunn til å gå for den.

Jeg har ellers to Cuber (En microCube og en Bass Cube) og er godt fornøyd med dem. Vox'en har jeg ikke prøvet selv.

Edit: Hva er budsjettet ditt?

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvor stor stue du har, eller hvor langt det er til nærmeste nabo, men jeg ville egentlig starte med å spørre om du trenger 30 watt. Skal du bare spille for deg selv, eller sammen med noen...? Jeg har en Mesa Nomad 45 i hjemmestudioet, og ønsker meg stadig en forsterker som vrenger på mindre guffe. (Nå er det en rørforsterker, problemet er ikke like akutt på en transistorforsterker.)

Nå har 30x'en litt bedre specs enn 15x og 20x, (flere simuleringer), så om prisen ikke er viktig kan jo det være en grunn til å gå for den.

Jeg har ellers to Cuber (En microCube og en Bass Cube) og er godt fornøyd med dem. Vox'en har jeg ikke prøvet selv.

Edit: Hva er budsjettet ditt?

Stua er vel rundt 20-30kvm vil jeg tro. Nærmeste nabo er rett på andre siden av veggen :D (bor i blokk) Men hun spiller ofte en form for fløyte relativt høyt på dagtid så litt gitarspilling får hun tåle helt fint!

Jeg trenger neppe 30 watt. Men jeg synes prisforskjellen på 20x og 30x samt Vox AD15 og 30 er såpass liten at det er hensiktmessig å kjøpe den største av dem uansett. Mest bang for the buck? Samtidig så har jeg muligheten til å skru opp en god del høyere dersom jeg ønsker det en dag.

Jeg skal nok hovedsakelig spille for meg selv, med unntak av innomellom når jeg kanskje kommer til å jamme med noen kompiser.

Budsjettet mitt er maks 2500,- Cube 30x får en for 1990,- via nett og Vox AD30VT får man for 2395,- Vox'en har fått veldig gode omtaler da, men det har jo Cube'n også... Derfor jeg spørr her med tanke på hvilken som er best for mitt bruk.

Lenke til kommentar

1990,- er en god pris for 30x. Det aller beste er om du har anledning til å gå til en forhandler og prøve dem begge. Det er tross alt du som skal bruke og like den. Skriv ut annonsen fra ID musikk og spør om de kan matche dem på pris. De har gjerne litt å gå på. Om du ikke kommer ned i samme prisen så er det snakk om et par hundrelapper, og da har du tryggheten av å ikke ha kjøpt katta i sekken.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det ble en Vox Valvetronix VT30. Denne er nyere enn AD30VT.

Kongelyd på den forsterkeren, er knallfornøyd med den!!! Mye varmere og mer "godlyd" enn på Cube 30X'en jeg sammenlignet med. Definitivt verdt de par-tre hundrelappene den kostet ekstra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...