Bolson Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Per idag, AMD ligger 2 år bak Intel på desktop CPU ytelse. AMD kan idag i det beste fall konkurrere med Intel's "utgåtte" og forrige generasjons CPU. Det er tydelig at du lever i en drømmeverden... Ytelseforskjellen mellom Phenom II og i7 er hovesakelig når det gjelder minnebåndbredden og et par tester, nå på den nye AM3 sokkelen så har ting tatt seg opp og Amd sin cpu er langtifra dårligst men greier faktisk å score bedre enn en langt dyrere i920 i noen av testene. http://www.tomshardware.com/reviews/socket...nom,2148-6.html Du vet "Sam" bare ser på ytelse i spesifikke applikasjoner, og aldri på pris/ytelse. Ellers er det han skriver så regelrett feil at det nesten er morsomt. 1. Når det gjelder produksjonsteknologi ligger AMD ca 9 - 12 mnd etter. 2. Når det gjelder HT/QuickPath har AMD fram til i høst ligget mange år foran Intel 3. På det meste andre skal du sitte med ekstremt god kunnskap for å vurdere hvem som er kommet lengst. Som perioden 2004 - 2006 forteller svært godt, endre ofte "utviklingslinjer" rett i "veggen", og da er plutselig det å være i forkant blitt til å være i bakkant. i7 er uten tvil en meget bra CPU, kongen på haugen ytelsesmessig akkurat i dag. Men om det er lurt kjøp for de fleste er et stort spørmål. Intels "roadmap" med i7 og i5 på ulike sokler viser klart ønske om sterkt differensiering i high-end og low/middle-end markeder. Noe man som kunde fort kan risikere å betale en ekstra pris for. Som Malvado er jeg faktisk imponert over den pris/ytelse Phenom II gir. Særlig når det gir mulighet for meget bra Quad oppsett til en pris som er betydelig lavere enn med i7. Personlig har jeg en HTPC og "multiserver" på oppgraderingslista, og begge får nok AMD innmat. Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Core i7 er også en grønn cpu: Mer her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...i=3512&p=10 Så ytelse pr watt er mye bedre på core i7 Endret 11. februar 2009 av magnusr Lenke til kommentar
Incense Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Har prøvd å holde meg borte fra å kommentere alle de mer eller mindre tåpelige innleggene her, men jeg klarer ikke.. Så da er jeg nede på nivået til de jeg nå skal kritisere Intel ER foran amd i ytelse. Det er ikke noe å diskutere en gang! Det er det mange her sier, som noen ikke klarer å få inn i hodet. Det er nesten ingen (unntagen dere) som snakker om ytelse vs pris her!!! AMD er jo billigere nettop fordi de ikke kan konkurere mot ytelsen til Intel. Dere må snart kutte ut å forsvare ene eller andre firmaet som om det var en religion. Samme gjelder deg SAM_Oslo. Intel ligger IKKE 2 år foran AMD! Det har de aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Eventuelt den dagen det nærmer seg å bli 2 år forskjell i teknologien så er AMD ute av cpu-markedet for lenge siden. Jeg har selv hatt AMD i alle år, men går nå over til å kjøpe Intel grunnet ytelsen. For meg spiller det overhodet ingen rolle hva prisen er (eller hva firmaet heter), jeg vil ha det beste når jeg kjøper nytt. Er fint at dere engasjerer dere, og konkuranse er bra for oss forbrukere, men fokuser på hva som er fakta... kom ikke her med argumenter som ikke har noe med den faktiske diskusjon å gjøre. 1. Skal du ha best ytelse, kjøp Intel!!! 2. Skal du ha best ytelse vs pris, kjøp AMD. Beklager... men dette måtte ut Lenke til kommentar
War Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Hørt på TG i år Å ser du har en AMD i kassa? Erm ja Hvis du ikke hadde kjøpt TG bilett hadde du hatt råd til intel. Hvordan kan man forsvare å kjøpe amd pga det er den beste pris/ytelse så ser man på resten av forbruket av snop og kebab på 1 mnd. Endret 11. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Hørt på TG i år Å ser du har en AMD i kassa? Erm ja Hvis du ikke hadde kjøpt TG bilett hadde du hatt råd til intel. Hvordan kan man forsvare å kjøpe amd pga det er den beste pris/ytelse så ser man på resten av forbruket av snop og kebab på 1 mnd. Det var da absolutt en merksnodig måte å prøve å forsvare kjøpet av en Intel cpu. Noen har begrenset budsjett mens andre er beviste på å få mest mulig ytelse igjen for pengene, for begge disse passer Amd phenom II bra. Legger man til den ekstra verdien man har igjen ved at den lar seg overklokke bra så er kjøpet langt mer atraktivt. Men selvsagt, har du nok penger til å tørke deg i ræva med så kjøper du jo ferrari. Endret 11. februar 2009 av Malvado Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Intel har kommet med endel detaljer angående 32nm Core i7 prosessorer nå (basert på Westmere). Dagens 45nm Core i7 prosessorer kommer til å bli erstattet av en 6-core versjon i begynnelsen av 2010 som kommer til å være kompatibel med eksisterende LGA-1366 sokkel og chipset. If I had to build a new desktop today I’d go Core i7 and think about upgrading to a 6-core version sometime next year. If I couldn’t or didn’t need to build today, then the thing to wait for is Lynnfield. Four cores that should deliver i7-like performance just can’t be beat, and platform costs will be much cheaper by then (expect ~$100 motherboards and near price parity between DDR3 and DDR2). http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...?i=3513&p=7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) En tidlig batch av 920-D0 bør jo kunne bli et godt kjøp, Intel jo for vane å luke ekstra godt i rekkene når nye ting er på gang (kjekt for allverdens testere at de får gode CPU'er å hanskes med). Endret 11. februar 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) o Endret 31. mai 2010 av MatseMats Lenke til kommentar
War Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) ic7 cpuene har en ny standard for klokkresultat. 3,6 på ic7 er ikke det samme som 3,6 på for eks E8400 eller Q6600 Men bedre. Må kanskje klokke Q6600 til 3,8- 3,9 for å få det "samme" Vet ikke om det gjelder amd også men ikke utenkelig. Nytter ikke å sammenligne frekvensen mellom cpuer, ikke en gang innen intels bredde. Endret 12. februar 2009 av War Lenke til kommentar
Incense Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Er man smart så kjøper man det som har bra pris/ytelsesesforhold. (AMD)Er man er latterlig persjon som ikke nyter ordentlig, men bare vil ha det beste fordi det "funker" (akkurat som en overklokket prosessor) så kjøper man dyrt og nytt. (Intel) Jeg kikka litt på prisguiden, og AMD hadde en AMD Phenom II X4 940 Black Edition sammen med Intel sine produkter (nå snakker jeg ytelse med 4 kjerner), så jeg vil ikke si at de er så langt unna, for den er jo tross alt nesten like bra som alle de andre , men det var jo den eneste som sto på lista fra AMD. MEN når vi snakker pris/ytelse så dreper AMD Intel!, for den yter bare 200Mhz mindre en den som er dyrest (Phenom yter 3Ghz), og ingen av de andre har en høyere frekvens en 3200Ghz. Når vi snakker om en forskjell på de 2 med høyest frekvens som er til salgs så er det 633Mhz forskjell. (Det gir oss en pekepinne på hvor langt bak AMD er i forhold til Intel) Det latterlige her er at Intel er så dyr (dermed kjøpes den mye mindre ((det lønner seg ikke))), så jeg klarte ikke å google frem hvor mye den beste prosessoren som er på 3733Ghz kunne gi ekstra.(med overklokking) Men den beste fra AMD er så billig at jeg kunne google det, (fordi mange kjøper billig og bra) så jeg fant ut at den enkelt kan bli klokka til 3,60 Ghz, og dermed er det en god konkurent. Dette var litt off topic da, men poenget mitt er at det er likt mellom AMD og Intel fra en annen synsvinkel, og jeg har nå ikke peiling på hva slaks prosessor jeg skal kjøpe, for det kommer jo "oppdateringer" til I7 920, og dermed kan jeg gå glipp av 200, eller 300 Mhz. Er lov å prøve seg, men når du så tydelig ikke har den fjerneste anelse om hva du snakker om...da er det kanskje best å ikke si noe Minner meg om den gang folk snakket om watt og peak på bilhøytalere.. Noen egghoder mente at den med høyeste målte desibel var den som kunne spille "høyest" (sagt latterlig forenklet). Fakta er jo at de forskjellige firmaene måler dette på forskjellig måte. F.eks Pioneer målte peak i det elementet gikk i stykker, mens seriøse produsenter målte peak FØR det gikk i stykker... Alikevel hoppet det rundt en bande luringer som hardnakket påstod at pioneer var det råeste siden deres peak var høyere en konkurentenes... Så pliiiiis...pliiiiis... Tenk, les og lær før dere poster på forumet og kaller andre for idioter når dere overhodet ikke aner hva dere snakker om. Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) o Endret 31. mai 2010 av MatseMats Lenke til kommentar
Mhz Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Angående høytallere så har man hvor sterk de er, og hvor høy lyd de gir. ?...¨ Ingen svarte på spørsmålet tidligere.. vil dette si at 920 blir dyrere eller billigere? Endret 12. februar 2009 av Mhz Lenke til kommentar
War Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Vi håper på samme pris, men i teorien kan den økes , iallefall i starten Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 For et par dager siden avslørte også Intel at deres D0-versjon av dagens i7 920 vil være klar den andre mars i år – og flere kilder hevder 920-ens storebrødre vil være klare ikke mange ukene etterpå. 920 vil beholde samme pris som nå. Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) o Endret 31. mai 2010 av MatseMats Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Nå er det snart også tid for Nehalem-baserte Xeon prosessorer fra Intel. Regner med at de kommer til å være av den nye revisjonen. Når Nehalem lanseres for servere kommer AMD til å miste det siste markedet de for øyeblikket dominerer på. The AMD quadcore is now the server CPU to get, but it is not going to stay that way very long. Untill AMD comes up with SMT or another form of multi-threading and a faster memory controller, Intel's newest platform and CPU will force AMD to make the quadcore opteron very cheap. And unless Istanbul has a very nice surprise for us, it is not going to change soon. http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=555 Lenke til kommentar
Incense Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Det var mere ment som en pekepinne, og bare så dere vet det så har jeg en amd, og den skal liksom "være bra" men den syger selvom den blir klokka masse, og den er veldis stabil... Angående høytallere så har man hvor sterk de er, og hvor høy lyd de gir. Hehe.. har lest denne ca 10 ganger nå og jeg ler fortsatt så tårene triller :!: En ting er å henge i en syltynn tråd rent faglig, men du svinger deg jo gladelig fra tråd til tråd som en inkomeptansens Tarzan Helt fantastisk Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) o Endret 31. mai 2010 av MatseMats Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) o Endret 31. mai 2010 av MatseMats Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 MatseMats: Vennen din må være Captain Obvious. Det er jo helt klart at AMD ikke har samme mikroarkitektur som Intel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå