Devil123 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Jeg har tenk og se om jeg finner en grei Ford Sierra 4x4 etterhvert, men hvordan er de? gnager de godt på lommeboka? og hvordan er de og forsikre for en 18 åring? Endret 10. februar 2009 av Devil123 Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvis noen her inne klarer å svare nøyaktig på det spørsmålet der er de gode! Du har: Ford Sierra Cossworth 4x4 - dyrt bensinforbruk, dyr forsikring. Egentlig bare å glemme Ford Sierra RS500 4x4 - enda dyrere Ford Sierra Ghia 4x4/XR 4X4 - relativ dyr på mila, er ikke sikker på forsikring. Ford Sierra Sapphire 4x4 - rimelig i forhold til de andre bilene, men er en 2 liter så sluker sikkert litt. Regner med at forsikring ikke er så dyrt! Håper noe av dette hjalp:P Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Hvis noen her inne klarer å svare nøyaktig på det spørsmålet der er de gode! Du har: Ford Sierra Cossworth 4x4 - dyrt bensinforbruk, dyr forsikring. Egentlig bare å glemme Ford Sierra RS500 4x4 - enda dyrere Ford Sierra Ghia 4x4/XR 4X4 - relativ dyr på mila, er ikke sikker på forsikring. Ford Sierra Sapphire 4x4 - rimelig i forhold til de andre bilene, men er en 2 liter så sluker sikkert litt. Regner med at forsikring ikke er så dyrt! Håper noe av dette hjalp:P blir evt. den siste, men hva mener du med "men er en 2 liter så sluker sikkert litt" det er en definisjonsak^^ fatter synes alt under 0.80 er grisemye på vanlig kjøring, mens andre kanske synes alt over 2.00 er mye;) Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg mener at den sluker sikker litt, og da la jeg kanskje litt mye i litt, fordi er jo ikke mye, men er så vandt til at alt over en liter er mye:P Men jeg vil si alt under en liter på en gammel bil med gammelt innsprøytningssystem er greit, og uansett kommer du ikke til å klare å bruke mindre hvis du er en normal ungdom som gir på med en gang han har mulighet:P Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 2.0 sierra med DOHC motor (fysj og fy), bruker rett under liter`n på mila i en 4x4, hvis motoren er i god stand... Hvis du finner en mk2 sierra, med en BRA 2,9 motor, eller 2,0 OHC, så er det de beste Og til han over her, det finnes ikke noe RS500 4x4, den kom bare med bakhjulstrekk, eldre xr4x4 hadde 2,8 motor, de nyere har 2,0 og 2,9 Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kan tenke meg 0.8 og oppover Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Gamle 2,9motoren min brukte 1,2 på "bykjøring" (da var man gjerne først ut av lyskrysset en del ganger) og 0,78 på langkjøring. Dette var 2wd scorpio og manuell kasse. Lenke til kommentar
Castman Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Gamle, rævkjørte, samt dårlig kvalitet generelt gjør at disse har høye kostnader. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Gamle, rævkjørte, samt dårlig kvalitet generelt gjør at disse har høye kostnader. Men den er grei som førstegangs bil? hvordan er forsikringa på den? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Gamle, rævkjørte, samt dårlig kvalitet generelt gjør at disse har høye kostnader. Hva er det som er dårlig kvalitet på disse?? 2.0 OHC motoren er jo nærmest udødelig, DOHC motoren derimot, er ræva hvis du ikke passer på den... Deler til sierra får du slengt etter deg, så de er heller ikke dyre Hvis du ikke har 10 tommeltotter, så er sierra en super førstebil. Jeg betaler litt over 2k i året i forsikring, på min 90mod, men det er da med 70% bonus. Endret 11. februar 2009 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Gamle, rævkjørte, samt dårlig kvalitet generelt gjør at disse har høye kostnader. Snakk om tull! Dette er enkle, billige og gode biler å kjøre. I tillegg er firehjulstrekken genial, de trekker 63% bak, 37% foran. Dette kom Ford med på 80-tallet, f.eks Audi har såvidt begynt med tilsvarende 60/40 fordeling nå på enkelte modeller med mye motor... Lenke til kommentar
Castman Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Mener å ha lest at gamle forder kommer langt ned på feilstatestikken på diverse biltester etc..? kanskje ikke akkurat sierra men mondeo feks. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Forsikringen kan du ihvertfall sjekke her: forsikring postbanken Du får i det minste et overslag. Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Til dere som sier at biler er rævkjørte, la meg fortelle dere en fin liten ting om motorer og understell: En motor blir kjørt på tre forskjellige måter, med tre forskjellige resultater: 1. De som aldri drar bilen over 3-4000 rpm - Dette resulterer i en motor som bare mater bilen med olje, oljen bare brenner opp, og starter først med å sote ned katalysatoren, og deretter trekker seg nermere og nermere eksos manifolden, og ned i eksosventilene, som da enten blir trege, lukker ikke helt, eller åpner ikke helt, og dette resulterer i en tolal overhaling av hele motoren. 2. De som gir bånn gass med en gang motoren starter, og holder samme pine heletiden - Dette resulterer i en motor hvor stempelringene gjerne blir fort slitt, og motoren mister komprisjon. Dette er fordi sylinderen som er mest massiv i dette tilfellet ikke har rukket å ekspandere så mye som den skal for komprisjonen skal opprettholdes i høyere turtall. Dette er tilfellet på en rævkjørt motor. Test dette før du kjøper bilen med et måleapparat som måler trykket fra sylinderen. Mål feks alle 4 sylindere, og dette bør ikke variere for mye. Dette bør samtidig også testes ved å måle om sylinderen lekker luft. Finn øvre dødpunkt på bilen (og du må ha en trykksmåler egnet til dette), og kjør trykk i sylinderen. Lekker den over 25 % må den overhales. 3. De som lar motoren bli varm, så dra motoren så langt at du ligger å runder momentkurven. Dette gir et lavt bensinforbruk (alle tror motoren har minst forbruk ved lavt turtall, noe som ikke er fakta, fordi da trenger den mye mer bensin i forhold til luft), samtidig som motoren blir slitt minst mulig. Hvis bilen er kjørt slik, og spør gjerne om hvilket turtall han liker å ligge i, og hvor langt han drar den. De fleste vil underdrive, men de kan jo ikke dra den lenger enn turtallssperra Hvis denne kjøremåten er brukt, og understellet er greit, foringer, endeledd, opphengskuler, hjulnav, slike ting, så holder motoren i flere milioner kilometer. Høres mye ut, og kanskje en liten overdrivelse, men dette er så og si fakta Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Sierra er kjempe fin førstegangs bil! Selv har jeg hatt 3stk. Men DOHC er favoritt motor'n (toppen er en svakhet på denne motoren) Må bare passe på og kjøre den varm! Hadde forsikringen på meg selv og betalte ca 6k i året med delkasko! OHC med gasser kan nok bruke endel drivstoff. Mest "gjerrige" er nok DOHC min lå på rundt 1l/10km Og bilene er veldig greie å skru på! Ingen problemer med og annbefale en Sierra som førstegangs bil! Lenke til kommentar
With Odin on my side! Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg vil også anbefale DOHC motoren, men da må du vite at du ikke kan herje så mye med den, og pine den like mye som en OHC motor! Har aldri hørt noen som har fått problemer før de har "trimma" bilene. Er tross alt dobbelt så mange bevegelige deler som en OHC. Veldig lett å komme til alt mulig egentlig! Eneste ulemten jeg kan komme med er at den er ekstremt myk original, og fangerne tåler for lite :@ Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Sierra er kjempe fin førstegangs bil!Selv har jeg hatt 3stk. Men DOHC er favoritt motor'n (toppen er en svakhet på denne motoren) Må bare passe på og kjøre den varm! Hadde forsikringen på meg selv og betalte ca 6k i året med delkasko! OHC med gasser kan nok bruke endel drivstoff. Mest "gjerrige" er nok DOHC min lå på rundt 1l/10km Og bilene er veldig greie å skru på! Ingen problemer med og annbefale en Sierra som førstegangs bil! hvem av motorene tåler mest? Jeg har rævkjørt moppa ganske bra, så burde ha en bil som tåler og bli herja med... Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 OHC motor'en tåler mest juling! DOHC motoren kan kjøres ganske hardt den også, men kjør den varm før rasakjøring! Er ikke sikker på om du finner 4x4 med ohc motor! Hvis det blir ohc gå for innspruts motor, ikke gasser! Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Hvordan er den og legge ut i svinger og sånn i forhold til en bakhjulstrekker en bakhjulstrekker er det jo bare og clutche ut...må jo gå an og ligge breit noen ganger hvertfall:P Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Er vel samme opplegget på en sierra 4x4 De har mest drift på bakhjulene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå