Gå til innhold

spørsmål om kontaktorer?

Anbefalte innlegg

Er det plass kan du legge flere kurser i røret etterpå. men da må alle kurser i røret kompenseres ytterligere for flere forlagte kabler.

Kjenner ikke til de avgreiningene.

Har alltid lagt ett rør til hvert sted. Ingen splitter eller noe som kompliserer ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det plass kan du legge flere kurser i røret etterpå. men da må alle kurser i røret kompenseres ytterligere for flere forlagte kabler.

Kjenner ikke til de avgreiningene.

Har alltid lagt ett rør til hvert sted. Ingen splitter eller noe som kompliserer ting.

Hmm ok!!

Trodde dette var lurt da man kan spare masse kabel og kabelrør og i tillegg kansje slippe å sette inn ekstra kurs, men er egentlig usikker på om dette er god løsning.

Eks problem:

Hvordan løser du problemet om du skal koble deg til master som er for trange til mer en to kabler og du må avgreine med f.eks tre kabler da føler jeg at disse kan komme til sionrett??

Uansett har lagt ved PDF fil over disse støpeskjøtene fra Melbye.

St_peskj_t_avgreining.pdf

Lenke til kommentar

Vel. Etter min mening er skjøter bare nok en kilde til feil. og bør unngås så sant det er mulig.

Særlig under bakken, og på steder der kablen er utilgjengelig. Ville heller lagt 2 kabler.

Master er stort sett laget for kabel inn og ut til neste.

Dersom du MÅ gå med 3 kabler ut. Så har du bare noe få alternativer.

1. Finne en mast med plass til 3 kabler.

2. Plassere en koblingsboks på et sentralt sted. Og gå med en kabel til hver mast.

Men det er ikke så veldig pent.

Men skjøter under bakken er ikke bra. Og bør unngås så langt det er praktisk mulig.

Lenke til kommentar
Vel. Etter min mening er skjøter bare nok en kilde til feil. og bør unngås så sant det er mulig.

Særlig under bakken, og på steder der kablen er utilgjengelig. Ville heller lagt 2 kabler.

Master er stort sett laget for kabel inn og ut til neste.

Dersom du MÅ gå med 3 kabler ut. Så har du bare noe få alternativer.

1. Finne en mast med plass til 3 kabler.

2. Plassere en koblingsboks på et sentralt sted. Og gå med en kabel til hver mast.

Men det er ikke så veldig pent.

Men skjøter under bakken er ikke bra. Og bør unngås så langt det er praktisk mulig.

Ok og takk for svar...setter virkelig pris på å få svar fra fagfolk :thumbup:

Lenke til kommentar
Tenk på at dette er mine synspunkter basert på hvordan jeg har vært vant til å gjøre ting.

Andre vil ha andre synspunkter.

Det eneste som virkelig er galt, er det som er forskriftsstridig :)

Forresten,et lite spørsmål til!!

Hvis du har en 32mm kabelrør inni en prefabrikert betongvange.

Kabel skal trekkes igjennom betongvangen, altså igjennom 32mm røret som er i betongvangen og opp til en uttaksboks.

Blir det vanskelig for en elektriker å trekke en 6mm2 kabel igjennom en 32mm rør.

En PFSP3x6/6mm2 har en ytre diameter på 17mm, så etter som jeg ser det burde det gå greit.

Kabelen skal trekkes ikke mer en 0.7-0.8 meter i vangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...