fototim Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Dette viser vel bare at man ikke skal legge ut bilder på internett uten at man tåler at noen låner de.Unnskyld meg, men dette argumentet er det ikke hold i. Dette blir omtrent som å klandre en som har blitt overkjørt i et fotgjengerfelt for at han blir overkjørt. "Du må jo forstå at du ikke kan drive å gå i veien" Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Dette er et kroneksempel på det jeg ikke vil akseptere, og ofrene har min fulle og hele støtte i sin kamp mot imperialistjævlene! Du får infiltrere ofrene og overtale dem til et storstilt angrep med bazooka Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Dette viser vel bare at man ikke skal legge ut bilder på internett uten at man tåler at noen låner de.Unnskyld meg, men dette argumentet er det ikke hold i. Dette blir omtrent som å klandre en som har blitt overkjørt i et fotgjengerfelt for at han blir overkjørt. "Du må jo forstå at du ikke kan drive å gå i veien" Jo men samtidlig er det jo som å gå ifra bilen ulåst og med nøkkelen i tenningen. Er klar over at det er lover og regler for det meste, men man må jo bruke litt sunt bondevett innimellom også. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jo men samtidlig er det jo som å gå ifra bilen ulåst og med nøkkelen i tenningen. Nei Er klar over at det er lover og regler for det meste, men man må jo bruke litt sunt bondevett innimellom også. Det sunde bondevettet burde her fortalt "noen" at han/hun ikke kunne bruke disse bildene til reklame uten videre, og det burde vært brukt av kollegaer og ledere til å sjekke hvor bildene kom fra. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Litt off-topic, men hva er den rustne greia for noe? Bildet ble vist i denne Bildekritikk-tråden og ble tatt under denne denne akam turen. Tom Det bildet ville jeg sendt til Jotun for å forhøre meg om de kunne være interessert i å benytte det. Ser for meg overnevnte/omtalte bilde med en Jotun-logo i, og teksten; Bruk Jotun Arcanol rusthindrene maling - før det er for sent Vet ikke penge-verdien på slik, men man kan kanskje få forhandlet seg til 50 liter gratis husmaling f.eks? Lenke til kommentar
genser Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 ...Oppegående mennesker ville stilt seg spørsmål om 3 tilfeldige bilder plutselig dukket opp foran inngangen... Er her jeg primært er uenig. Som nevnt er det for fotografer sannsynligvis helt naturlig å tenke slikt, men oss vanlig dødelige tenker faktisk ikke på rettigheter og lover når vi ser et bilde henge på veggen. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 ...Oppegående mennesker ville stilt seg spørsmål om 3 tilfeldige bilder plutselig dukket opp foran inngangen... Er her jeg primært er uenig. Som nevnt er det for fotografer sannsynligvis helt naturlig å tenke slikt, men oss vanlig dødelige tenker faktisk ikke på rettigheter og lover når vi ser et bilde henge på veggen. Noe som selvsagt ikke gjør det noe mindre ulovlig. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Dette må vel først og fremst være en prinsippsak. Hvis ikke Lefdal betaler for seg, så er det jo fritt fram for alle andre å "stjele" bilder også. Dersom folk ikke er kjent med hva opphavsrett er, er det på tide at de blir klar over det nå. Det må statueres et eksempel. Når det er sagt, så ikke heng ut den stakkars Lefdalansatte som sannsynligvis ikke ante hva galt han gjorde. Ettersom bildene er hentet i fra Akamforumet, er sikkert vedkommende også bruker her! Så en oppfordring til deg Lefdalansatt; stå fram her og fortell din side av saken. Vi henger deg ikke! Gjør vi vel? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Om man er bruker her på forumet så burde man vel kanskje vite bedre? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ser for meg overnevnte/omtalte bilde med en Jotun-logo i, og teksten; Nå er faktisk også denne bruken av en bedrifts logo heller ikke tillatt. Men der er vel trademark reglene som gjeder da og ikke copyright. Pluss at det er vel OT. Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 ... men oss vanlig dødelige tenker faktisk ikke på rettigheter og lover når vi ser et bilde henge på veggen.Da er det pinadø på tide at "vanlige dødelige" begynner å tenke Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Om man er bruker her på forumet så burde man vel kanskje vite bedre? Jeg tror at personen som kopierte ned bildene ikke nødvendigvis er en forumbruker, men en som leser Akam. Alle bildene er brukt i en artikkel eller vist som bilde ifb. med konkurransen. Tom Lenke til kommentar
Vaenas Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Her er det snakk om mange tusen lefdal må punge ut med pga en ansatt. Å hvis h*n ikke får sparken tipper jeg h*n får litt minus på lønninga si framover for å betale tilbake kostnadene for dette. Men mener å ha sett disse bildene selv på lefdal. Husker ikke hvor, å det var en stund tilbake. På den tiden var jeg ikke så aktiv på Akam delen og hadde derfor ikke sett bildene her før. Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Om man er bruker her på forumet så burde man vel kanskje vite bedre? Jeg tror at personen som kopierte ned bildene ikke nødvendigvis er en forumbruker, men en som leser Akam. Alle bildene er brukt i en artikkel eller vist som bilde ifb. med konkurransen. Tom Det er vel ingen logikk i at man nødvendigvis vet om slike ting selv om man er bruker på forumet? Jeg trodde for øvrig at jeg visste det meste om opphavsrett, men fikk likevel en liten "aha-opplevelse" da noen her nevnte bilder som blir brukt i avatarene. Jeg kan ikke akkurat skryte på meg at jeg har tatt bildet i min avatar. Nå blir jo ikke det brukt i forbindelse med kommersiell virksomhet, men kanskje jeg burde skifte avatar snart før jeg får noen krav rettet imot meg... Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Her er det snakk om mange tusen lefdal må punge ut med pga en ansatt. Å hvis h*n ikke får sparken tipper jeg h*n får litt minus på lønninga si framover for å betale tilbake kostnadene for dette. Men mener å ha sett disse bildene selv på lefdal. Husker ikke hvor, å det var en stund tilbake. På den tiden var jeg ikke så aktiv på Akam delen og hadde derfor ikke sett bildene her før. Dette var intreressant. Men funker dårlig hvis du ikke husker konkret... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Å hvis h*n ikke får sparken tipper jeg h*n får litt minus på lønninga si framover for å betale tilbake kostnadene for dette. Lefdal har nok ikke noen sak mot noen av sine ansatte her, verken med tanke på oppsigelse eller trekk i lønn for skaden. Norsk arbeidsliv fungerer (heldigvis) ikke sånn. Men mener å ha sett disse bildene selv på lefdal. Husker ikke hvor, å det var en stund tilbake. På den tiden var jeg ikke så aktiv på Akam delen og hadde derfor ikke sett bildene her før. Det kan være veldig nyttig for de som går i diskusjon med Lefdal om du kunne si noe om omtrent når og i hvilken Lefdal-butikk det kan ha vært. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Håper virkelig saken blir ført videre og da hver enkelt fotograf blir merkbart rikere Bra bilder var det også Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Det var da alvor til hylekor nå da. Ser ikke samme hylekoret når det gjelder å laste ned/stjele sanger fra diverse sider. Man må jo kunne si at det er samme opphavsrett til sanger som det er på bilder. Dobbeltmoralen klikker tydeligvis inn.... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Det var da alvor til hylekor nå da. Ser ikke samme hylekoret når det gjelder å laste ned/stjele sanger fra diverse sider. Man må jo kunne si at det er samme opphavsrett til sanger som det er på bilder.Dobbeltmoralen klikker tydeligvis inn.... Nei, nei og atter nei. Det er ikke å sammenligne. Sammenligningen du prøver å dra ville tilsi at jeg som privatperson lastet ned bildet og hang det på stua mi. Det tviler jeg på noen hadde reagert på. Her er det snakk om en kommersiell interresse. Omtrent som om jeg hadde lastet ned en film, brent den ut og solgt den på gata. Eller brukt en sang jeg lastet ned ulovlig på nettet i en reklame. To vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg ser hva du skriver Lars, men jeg vil nå allikevel si "bob-bob"......:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg