akle Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei! Jeg har tenkt og ta et - to år i forsvaret før jeg søker PHS. Og har tenkt en del på befalsskole. Men hva lærer man egentlig i befalsskolen, hva slag teoretisk opplæring er det og hva slags praktisk opplæring er det. Og hvilke oppgaver får man i praksisåret. Mvh Akle Lenke til kommentar
agm Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hei!Jeg har tenkt og ta et - to år i forsvaret før jeg søker PHS. Og har tenkt en del på befalsskole. Men hva lærer man egentlig i befalsskolen, hva slag teoretisk opplæring er det og hva slags praktisk opplæring er det. Og hvilke oppgaver får man i praksisåret. Mvh Akle Hei Det er selvsagt forskjeller avhengig av hvilken forsvarsgren det er snakk om - Hær, Sjø eller Luft. Det er også forskjeller på avdelingene innunder hver gren. Først og fremst vil du gjennomgå alt vanlige rekrutter gjennomgår i begynnelsen. Som elev på HBS (Hærens Befalsskole), vil du gå igjennom fag som generell Lederutvikling, Undervisningslære (Hvordan holde leksjoner), Beslutningstrening, Etikk, mye innen Fysisk Fostring (Treningslære på norsk) og selvsagt også en god del innen Taktikk og militære fag. I tillegg vil du utdannes innen avdelingsspesifikke fag (Avhengig av om du er i Panserbataljonen, Sanitet, Artilleri, Garden osv osv). For tiden er HBS modulbasert, og elever utdannes ved avdeling. Det vil i praksis si at du tjenestegjør som befalselev ved en avdeling, og innimellom reiser på fellesmoduler i regi av HBS. I praksisåret vil du tjenestegjøre som Sersjant. Vanligvis i form av å være lagfører eller lignende. Hverdagene går mye ut på å holde leksjoner og planlegge utdanning for soldatene i troppen din, samt å lede laget på øvelser i felt. Det er i praksisåret de aller fleste føler de utvikler seg som ledere og personer. Kjør på, og lykke til! agm Lenke til kommentar
akle Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 HeiDet er selvsagt forskjeller avhengig av hvilken forsvarsgren det er snakk om - Hær, Sjø eller Luft. Det er også forskjeller på avdelingene innunder hver gren. Ja det var noe jeg hadde tenkt og spørre om, har mest tenkt på befalsskole i hæren, men hva er de aller største forskjellene mellom grenene, noen pluss/minus. Først og fremst vil du gjennomgå alt vanlige rekrutter gjennomgår i begynnelsen. Som elev på HBS (Hærens Befalsskole), vil du gå igjennom fag som generell Lederutvikling, Undervisningslære (Hvordan holde leksjoner), Beslutningstrening, Etikk, mye innen Fysisk Fostring (Treningslære på norsk) og selvsagt også en god del innen Taktikk og militære fag. I tillegg vil du utdannes innen avdelingsspesifikke fag (Avhengig av om du er i Panserbataljonen, Sanitet, Artilleri, Garden osv osv). For tiden er HBS modulbasert, og elever utdannes ved avdeling. Det vil i praksis si at du tjenestegjør som befalselev ved en avdeling, og innimellom reiser på fellesmoduler i regi av HBS. I praksisåret vil du tjenestegjøre som Sersjant. Vanligvis i form av å være lagfører eller lignende. Hverdagene går mye ut på å holde leksjoner og planlegge utdanning for soldatene i troppen din, samt å lede laget på øvelser i felt. Det er i praksisåret de aller fleste føler de utvikler seg som ledere og personer. Kjør på, og lykke til! agm Høres ut som interessangt og spennende. Er fremdeles enda usikker på hva jeg skal velge. Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå