Gå til innhold

Betale lisens når jeg ikke bruker tven til å se på programmer med?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg HD TV for et halvt år siden for å se på film, spille og surfe på nett med. Jeg er kjempefornøyd med tven og bruker den mye til disse formålene.

Men det var helt til nå. Nå har jeg fått lisensen min i posten og må betale over 2000kr til NRK. Jeg har aldri sett på TV programmer og jeg har ikke en slik boks som man må ha for å i det hele tatt kunne se på NRK.

Dette er latterlig!!! Nå må jeg selge TVen for å bli kvitt lisensen jeg MÅ metale om jeg eier en TV.

Jeg skal nå betale den hersens lisensen og selge TVen for så å kjøpe meg noe som jeg ikke må bvetale lisens for jeg kan bruke til alt annet enn å se på tv programmer og NRK.

Helt bort i natta!! :wallbash:

Noen som har opplevd det samme?

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I korte trekk:

Meld fra til lisenskontoret at du ikke eier tuner, og henvis til at tunerene som sitter i TVen ikke kan brukes ettersom bakkenettet er stengt. Forklar at du kun bruker den som monitor, og gi tillatelse til at de kan plombere tuneren om de ønsker det.

Du skal da slippe lisens.

EDIT: For all del ikke betal lisensen, de refunderer ikke!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Så lenge du har kjøpt et produkt med turner, tv kort, dekoder etc så må du betale lisens.

Du kan mulig få slippe hvis du tar med deg skjermen til et verksted og fjerner turneren og kan fremlegge kvittering på at dette har blir gjort (mulig slippe) for de er sta som få.

En ting kan jeg si og det er at NRK er veldig vriene å ha med å gjøre da mennesker har prøvd i årevis for å komme seg unna lisensen og det hjelper ikke lenger å si at man ikke ser på tv sendinger...

De har vel i grunn kortet det ned til at man er lisenspliktig så sant man har kjøpt et apperat som tilsier at det kan brukes til sendinger.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
De har vel i grunn kortet det ned til at man er lisenspliktig så sant man har kjøpt et apperat som tilsier at det kan brukes til sendinger.

Men apparatet mitt kan ikke brukes til å se på sendinger med? Jeg har ikke den dingsen!

Endret av Mr. Gnom
Lenke til kommentar

Nei, man er ikke lisenspliktig i slike tilfeller. Man kan forklare lisenskontoret at TVen blir brukt til monitor, og gi dem tillatelse til å plombere.

Tillatelse er alt som trengs, og lisenskontoret må selv sende og koste teknikker for å plombere om de finner det for godt.

Les lisensreglene. En mail er alt som trengs.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Nei, man er ikke lisenspliktig i slike tilfeller. Man kan forklare lisenskontoret at TVen blir brukt til monitor, og gi dem tillatelse til å plombere.

Tillatelse er alt som trengs, og lisenskontoret må selv sende og koste teknikker for å plombere om de finner det for godt.

Les lisensreglene. En mail er alt som trengs.

Så de sender en tekniker og plomberer skjermen gratis? Jøss det høres for godt til å være sant at de virkelig tar den utgiften grunnen man har kjøpt seg en tv. Lurer på hvor stort det budsjettet deres er for det må blir mange turer/jobber i løpet av et år. Lurer egentlig på hvordan de plomberer på en slik måte at det da er umulig å bruke skjermen som tv igjen? Er jo i grunn bare å sette inn en ny turner så hvordan kan NRK være sikre på at dette ikke blir gjort rett etter de har plombert skjermen?

Nei jeg tror du skal slite for å være ærlig og at det slett ikke er så enkelt å slippe den drittavgiften men det er lov å prøve seg.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Vel, det er en gang slik reglene er. Man kan ikke belastes for at lisensavdelingen ikke stoler på folk. De har faktisk et ganske stort budjett, bare se på alle dørvandrerne. I praksis blir ikke TVen plombert, men de skal ha mulighet for det. Det er tuneren og evt anntenneinngang som blir plombert. En plombering kan som kjent fjernes. Kjøpes tuner som går via av-innganger innrettes lisensavdelingen om dette, og man er igjen lisenspliktig.

Faktisk er man pålagt å opplyse om tuneren blir tatt i bruk igjen.

EDIT: Så greit ut det ja. Om det er første gangen du får lisens tror jeg ikke du trenger å betale for den. Dette kan du bortforklare med at TVen ble kjøpt til et slikt bruk du beskriver, og at tuneren aldri har vert i bruk. Du har dermed aldri regnet deg som lisenspliktig, og fikk ikke anledning til å kansellere før termin. Husker ikke når lisensterminen begynner, men om den ikke er påbegynt trenger du ikke betale selv om du har fått regning. Første del av paragrafen er nok tilregnet de som har sett TV-sendinger, men ikke lenger ønsker det. Jeg er ikke 100% sikekr på dette, men det er verdt et forsøk. De som feilaktig får lisens trenger jo ikke betale den...

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Ser dette greit ut? Jeg har tross alt loven på min side.

Jeg har TV men jeg eier ikke tuner som fungerer. Den jeg har fungerer bare opp mot det gamle bakkenettet. TVen min bruker jeg som monitor.

Dere har min tilatelse til å komme å plombere mottaker/anntenneinntak slik at den ikke lenger kan brukes.

Jeg har betalt min krinkastningsavgift, 31.01.2009 og kommer ikke til å betale igjen. Som sagt dere er velommen til å plombere min mottaker slik det står skrevet i loven.

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).

Lenke til kommentar

bare NRK får lisensen sin så gir de stort set F*** i resten.

ikke bryr de seg om det er praktisk mulig å ta inn en TVkanal ( NRK sinne spiller ingen rolle ) eller ikke så lenge apparat her den muligheten.

av de mange programmene de produsere selv og normalt legger det ut på nettet til almen beskuelse kommer det plutselig enkelte episoder de blånekter å legge ut , særlig de gangene de vet at folk velger en annen kanal og man er sikker på at programmet også denne gangen kommer på NRK webtv.

jeg her opplev det alt for mange ganger.

da er det ikke rat at folk er forbannet på NRK

Lenke til kommentar

Det man kan gjøre, og som jeg vet er blitt gjort av en jeg kjenner er å "gi bort" tv'n til noen som alt betaler lisens, og få de til å skrive under på at de er nå den rettmessige eier av tv'n. Foreldre er som regel godt egnet.

Da trenger du ikke betale lisens da du ikke lenger har tv. Er dog litt usikker på om du da slipper den første betalningen, men verd et forsøk.

De som kommer på døra kan du bare vise bort da de ikke har myndighet til å gå inn. Politiet kan heller ikke få ransakelses ordre da strafferammen for "lisenssnyting" er under 3 måneder. (Rett på meg hvis jeg tar feil her :whistle: )

Håper du lykkes da nrk ikke er verd en brøkdel av lisensen engang :mad:

Edit: Fortell dem at du kjøpte tv'n som gave til den du får til å skrive under.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

når man likevel kommenterer lisensen.

om hvor bra programmene er hos NRK er diskutabelt .

siden det er en almen kringkaster så skal det dekke alles interesse og alle bør ha til gang til å se programmene.

( hvertfall alle som bor i Norge )

jeg oppfatter det slik at det punktet ikke er helt oppfylt

i mange tilfeller :

enten må man velg bort en annen kanal eller så må man velge bort Nrk programmet .

det skal altså ikke bære lov ( mulig å se begge programmene ) fordi begge selskapene nekter å sende det i reprise

det var en periode at NRK sendt FBI og scrødinges katt samtidig som tv2 sendte hotell cæsar.

cærsar kunnet jeg se dagen etter men den muliheten er fjernet .

da kunnet man som oftes se FBI og Scrødinges katt på nettet.

heldigvis så har NRK vær litt fornuftig å sende disse i reprise litt sener på kvelden

i mange tilfeller virker det som om NRK tar oss brukere mindre seriøst enn konkurrentene

jeg stoler i hvertfall mere på at tv2 sender et program i normal sendetid en det NRK gjør

Lenke til kommentar

Jeg husker hvor inderlig dårlig nrk var før tv2 kom på banen. . . Derrick var jo å regne som ett av ukas høydepunkt, samme var div utenlanske, eller norske (grøss) tullingfilmer under navnet "mandagsfilmen". Mener å huske at filmen Hud gikk der. . . tror den alene skadet meg mer enn Pompel og Pilt faktisk :)

Når tv2 kom, bedret nrk seg betraktelig, noe som viser hvilken forakt de viste sine seere før de fikk konkurranse. Regner med at de tenke de fikk jo lisenspenger uansett, så hvorfor anstrenge seg ;)

Men uansett prøv å "gi bort" tv'n din, kanske du lykkes.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...