Gå til innhold

Skater = Gangster?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er 34 år, har en skikkelig streitingjobb og står på skateboard. Jeg tjener også relativt godt og har god utdanning. Den reaksjonen jeg ofte får når jeg forteller folk at jeg skater, er at mange lurer på om jeg ikke er for gammel til å drive med slikt. Altså folk tror skating er en ikke seriøs aktivitet for barn.

Ellers så er jo skating i en viss grad forbundet med hasj og dop, uten at dette stemmer så mye med virkeligheten. Der har man kanskje litt gangster-rykte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Kan vel si det slik at det er "gansterne" som skatere, ikke skatere som er "gangstere". ?

Skating er ofte forbundet med "ganstah" stilen, og dette er helt feil i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg høres stort sett utelukkende på metall, og det går daglig i alt fra Guns 'N Roses til Dimmu Borgir. Metallfolk har ofte blitt regnet som satanister, kriminelle, pøbler og så videre, men det er bare noen få som ødelegger for alle andre. Jeg vil nok tro det er mye av det samme i andre miljøer, som for eksempel skatere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan vel være litt derfra at skating blir forbundet med kriminelle ting og slikt? :p

Men skating virker som et langt mer ''bad'' miljø enn for eksempel fotball. Er du i en skatepark en stund så ser du at ca 50 % av de som er der røyker eller snuser selv om de er mindreårige. Det er liksom helt akseptert der. Har sett barn helt ned til 5. klasse som røyker og snuser der. Mens hvis du er på en fotballbane og tar deg en pause for å røyke blir du sett litt anderledes på. (Hvis man er mindreårig)

Lenke til kommentar

Jeg forbinder ikke akkuarat skatere med gangstere.

Det er veldig lett å skjære alle under en kam, og si at alle skatere er kriminelle.

Det er jo sikkert noen skatere som flyr rundt å gjør hærværk, men ikke alle skatere er pøbler.

Lenke til kommentar
Jeg høres stort sett utelukkende på metall, og det går daglig i alt fra Guns 'N Roses til Dimmu Borgir. Metallfolk har ofte blitt regnet som satanister, kriminelle, pøbler og så videre, men det er bare noen få som ødelegger for alle andre. Jeg vil nok tro det er mye av det samme i andre miljøer, som for eksempel skatere.

Det er vel heller media som skal blande sammen alt til en eneste ting. Metal folk = Satanister . bare fordi noen gjorde noen ekstreme ting på 80 - 90 tallet

Så jeg gir media all ære for at de har vært så flinke til å bruke den fordømte kammen sin

Lenke til kommentar
Jeg var just på Platekompaniet, og kom over filmen "Brettkontroll", av Emil Trier. Hadde faktisk ingen anelse om at all form for skating var forbudt i Norge mellom 1978 og 1989. Noe så fantastisk teit, haha. Mon tro hvorfor myndighetene anså skating som en trussel mot befolkningen.

Gleder meg til å se den, altså.

Jeg starta å skate under forbudet, men rett før det ble opphevet, så jeg kjente det ikke så mye på kroppen egentlig. Men jeg husker jeg smuglet et nyinnkjøpt brett over svenskegrensen på en svensketur med foreldrene. Jeg hadde ikke vært mer nervøs om jeg hadde hatt en kilo heroin oppi ræva. Har også skata med noen av dem som var med i filmen. Brettkontroll kosta kun 99 kr på Platekompaniet og anbefales på det sterkeste.

Men for å være helt ærlig, så savner jeg litt den tiden også. Skate begynner å bli alt for kommersielt og mer som en vanlig sport enn en livsstil. Derfor savner jeg litt versting-stempelet.

Edit: Jeg var forresten på en fest i påsken og der fortalte jeg en fyr at jeg skulle dra og skate dagen etter. Da fikk jeg beskjeden tilbake : "Jasså du skal stå på hasjplanka?" Jeg synes egentlig det bare var morsomt jeg.

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Men skating virker som et langt mer ''bad'' miljø enn for eksempel fotball.

Fotballmiljø? Alle spiller da fotball, selv skatere.

Joda. Mange som skate og spiller fotball. Har selv spilt fotball i 9 år og har begynt å skate no. Poenget mitt e at du ser stor forskjell på om du er i en skatepark eller en fotballbane. Skatemiljøet kan kanskje oppfattes som et mer ''bad'' miljø.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte det. Jeg skater en del på Jordal i Oslo. Der er det en skatebane rett ved siden av fotballbane. Da jeg var der i går røyka alle skaterne (litt uvanlig at alle røyker da), mens ingen røkyker rundt fotballbanen. I tillegg er det jo en stor forskjell på de pent uniformerte forballspillerne og de rufsete skaterne.

Men bare fordi de ser litt mer rufsete ut, betyr ikke at de er ille. Og mye av skate-klærene koster mer enn uniformene. Man skal jo ikke bedømme folk etter utseende og det der.

Lenke til kommentar

Er sant det. Skaterne har som oftest dyre merkeklær. Og det at skaterne er så mye mer bad en for eksempel fotballfolket er vel ikke sant. Greit at det er mer røyk og slikt i skatemiljøet, men de gjør vel ikke noe mer gale ting som går ut over andre enn fotballfolket.

Lenke til kommentar

Hei!

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og dermed vil det være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vi kan anbefale å lese om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen. Om du ikke endrer emnetittel kan tråden bli stengt.

Når endringen er gjennomført er det flott om du bruker p_report.gif-knappen ved dette innlegget slik at en moderator raskere får fjernet denne moderatormeldingen.

Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Ka e det som gjør at du mener at det finnes et eget skatemiljø og ikke et eget fotballmiljø då?

Fotball er i bunn og grunn bare en enorm idrett de fleste har vært innom, og det finnes ingen felles tilknytning mellom de som spiller bortsett fra sporten i seg selv.

Enig og uenig her. Såklart finnes det egne fotballmiljøer, men det er mange forskjellige fotballmiljøer. Du har de aktive suporterne som er ett miljø. Du har de som spiller aktivt og som henger sammen (som det var på min VGS). Casuals er et anne mijlø som er løst knyttet til fotball. Jeg sier løst fordi det virker som fotballen for dem kun er en unnskyldning for å lage bråk.

Men det finnes stort sett bare en type skatemiljø, og det er de som liker å stå på brett. Men her er det jo stor forskjell på folk innenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...