Gå til innhold

Hjelp med valg av PC. Intel eller AMD? 10000,- maks

Anbefalte innlegg

Hei igjen, sitter med en 4år gammel pc som begynner å ta kvelden og nå er jeg klar for et nytt innkjøp. Sitter å stuser litt over hva jeg skal velge og har kommet til et bra oppsett i mine øyner.

Oppsettet er Intel basert, men det jeg lurer på er om et oppsett med de nye AMD prossesorene er et bedre valg?

Her har du oppsettet jeg har satt opp: Handlevogn.

Jeg fant ikke skjermkortet i prisguiden, så blir en ekstra link til Skjermkort

Noen som kan sette opp et AMD oppsett som minst er like bra, og ikke minst bedre og fortelle litt hvorfor jeg burde velge det fremfor mitt.

Har satt en maks pris på 10000,-

Jeg trenger kun maskinen, har alt av os, tastatur, mus, skjerm og lignende.

Bruksområder/krav:

Gaming

Stillegående

Klokkevennelig

Mye for pengene

Mvh x3m_pl4yer

Endret av x3m_pl4yer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
his iceq4 er et bra kort... men at kjøleløsningen er verdt 1000-1300kr mer tviler jeg på...

og er ikke fan av å kjøpe med cpu kjøler med en gang... like greit å se hvordan den medfølgende klarer seg i første omgang...

Er ikke snakk om mer enn 1000,- fra det billigste 4870 1gb kortet og det kortet jeg vurderer. Det er ikke bare kjøleløsningen som er annereldes, dette kortet gjør mer ytelse da dette kortet er klokket fra fabrikken, det er mer stillegående og en bedre kjøleløsning som du nevner. Mener dette er verdt kronene :) Men uansett, var forsåvdt ikke dette jeg spurte om, så on the topic. Satt i timen og lekte meg litt med AMD oppsett, Handleliste.

Lenke til kommentar

du må ikke la deg lure av masse minne på skjermkortet... forskjellen fra 512mb til 1GB er kanskje 5-10fps på en 4870... om du spiller med veldig høy oppløsning 1080p eller høyere... ellers er det ikke merkbart...

om du legger ut 3k for en 4870 er du jo bare 3-400 fra en 285GTX som er en del kraftigere...

amd oppsettet så sånn ca ok ut... men er det stillegående du er ute etter er OCZ psuene ikke veien å gå...

skal du ha stille psu må det bli chill, mist eller corsair

Lenke til kommentar

Til den prisen, og med det skjermkortet, ville jeg seriøst vurdert AM3 fra AMD som kommer straks, da får du det AMD kaller Dragon plattform, som etter sigende skal være optimalisert for høy ytelse og klokking. Det gir etter min mening mye mer for pengene ...

Selv har jeg både qx9650(775) og Phenom II X4 940BE(AM2+), og er ikke i tvil om at AMD gir mye mer for pengene.

AM3 støtter DDR3.

Om du fortsatt vil ha DDR2, gå for Phenom II X4 940BE(AM2+) eller en AMD Phenom II X3 710(AM2+), samt et 790FX hovedkort, f.eks Asus M4A79 Deluxe eller tilsvarende ...

drbo :cool:

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort en liten forandring på amd oppsettet, hovedkortet. Jeg mener du bør gå for et 790 gx chipsett, grunnet støtte for amd overdrive, og 750 sørbru, som skal klokke bedre.

asus 790 gx også mulighet for cfx .

Rimeligere er det også, ellers synes jeg det er et meget godt amd oppsett.

når det gjelder skjermkortløsningen, synes jeg den er det beste han kan velge for en stillegående gamer 2x4850 1 gb passiv, dette puster 4870x2 rett i ryggen i 1920x1200, tviler på at det finnes bedre passiv skjermkort løsning enn det han skisserer i sin handlevogn. til den prisen i alefall.

og i henhold til Overclock 3D er strømforsyningen han satte opp både still og meget god.

Når det gjelder 790 FX vs /790 GX vet jeg ikke helt, men 750 sørbru skal klokke bedre enn 600 sørbru. så jeg ville god for 790 gx

Endret av Osse
Lenke til kommentar
du må ikke la deg lure av masse minne på skjermkortet... forskjellen fra 512mb til 1GB er kanskje 5-10fps på en 4870... om du spiller med veldig høy oppløsning 1080p eller høyere... ellers er det ikke merkbart...

om du legger ut 3k for en 4870 er du jo bare 3-400 fra en 285GTX som er en del kraftigere...

amd oppsettet så sånn ca ok ut... men er det stillegående du er ute etter er OCZ psuene ikke veien å gå...

skal du ha stille psu må det bli chill, mist eller corsair

Så bråker 285GTX ganske mye mer enn det IceQ kortet og det blir ganske uaktuelt, hadde jeg ikke brydd meg om støy hadde jeg såklart ikke valgt IceQ kortet, da det er andre kort som yter noe bedre i denne pris klassen :]

Men nok om det, du sier OCZ psu'en støyer endel, kan du argumentere det Osse kommer med her? Veldig usikker på oppsettet nå :p

Jeg ville gjort en liten forandring på amd oppsettet, hovedkortet. Jeg mener du bør gå for et 790 gx chipsett, grunnet støtte for amd overdrive, og 750 sørbru, som skal klokke bedre.

asus 790 gx også mulighet for cfx .

Rimeligere er det også, ellers synes jeg det er et meget godt amd oppsett.

når det gjelder skjermkortløsningen, synes jeg den er det beste han kan velge for en stillegående gamer 2x4850 1 gb passiv, dette puster 4870x2 rett i ryggen i 1920x1200, tviler på at det finnes bedre passiv skjermkort løsning enn det han skisserer i sin handlevogn. til den prisen i alefall.

og i henhold til Overclock 3D er strømforsyningen han satte opp både still og meget god.

Når det gjelder 790 FX vs /790 GX vet jeg ikke helt, men 750 sørbru skal klokke bedre enn 600 sørbru. så jeg ville god for 790 gx

Åssen er 2x4850 til gaming osv? Kan jeg regne med å kjøre det meste på full rulle ut i fra oppsettet?

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at strømforsyning bråker i bøtter og spann. Utrolig plagsomt da flere som reviewer den sier den er stille. Den er stille i kanskje 5 min, så suser den i gang og blir på et høyt støynivå. Jeg heiv den raskt ut av min HTPC, og blir tilogmed plaget over støynivået der den står nå i spillpcen.

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at strømforsyning bråker i bøtter og spann. Utrolig plagsomt da flere som reviewer den sier den er stille. Den er stille i kanskje 5 min, så suser den i gang og blir på et høyt støynivå. Jeg heiv den raskt ut av min HTPC, og blir tilogmed plaget over støynivået der den står nå i spillpcen.

Takk bekreftelsen :-) Psu byttet ut.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe deg en ny pc til 10 lapper bør du værtfall pakke inn DDR3 minne i den, det burde vært en selvfølge, men pass på at de passer med fsb på cpu så du får optimal ytelse.

(eks. 1333mhz fsb på minne og cpu)

Tips til stillegående PSU; Nexus.

Videre så er jeg enig i det Vesleengen sier om skjermkortet.

Et kort med 512mb DDR5 minne yter bedre enn et med 1bg DDR3 (som det finnes mange av i dag).

Lykke til med datakjøp :thumbs:

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe deg en ny pc til 10 lapper bør du værtfall pakke inn DDR3 minne i den, det burde vært en selvfølge, men pass på at de passer med fsb på cpu så du får optimal ytelse.

(eks. 1333mhz fsb på minne og cpu)

Tips til stillegående PSU; Nexus.

Videre så er jeg enig i det Vesleengen sier om skjermkortet.

Et kort med 512mb DDR5 minne yter bedre enn et med 1bg DDR3 (som det finnes mange av i dag).

Lykke til med datakjøp :thumbs:

Det er vel en grunn for man kjøper 1gb og det er ikke ytelsen, men oppløsninga. Eller har jeg bommet helt feil her? Skal ta en titt på psu'en

Lenke til kommentar

veldig få kort trenger mye ram... så å dytte masse ram på de, sammen med spilling med lav oppløsning vil enten minne bli en belastning, eller liggende ubrukt... mye minne har man kun bruk for om man spiller med 1920x1080 ++

ellers noe uenig med ddr3... det koster skjorta kontra ddr2 og er samtidig ikke så mye bedre at det kan forsvare prisen... core i7 systemet med 3 kanalers dd3 er godkjent, men ikke ellers...

Lenke til kommentar
veldig få kort trenger mye ram... så å dytte masse ram på de, sammen med spilling med lav oppløsning vil enten minne bli en belastning, eller liggende ubrukt... mye minne har man kun bruk for om man spiller med 1920x1080 ++

ellers noe uenig med ddr3... det koster skjorta kontra ddr2 og er samtidig ikke så mye bedre at det kan forsvare prisen... core i7 systemet med 3 kanalers dd3 er godkjent, men ikke ellers...

Veldig enig med deg i DD3, prisen forsvarer ikke ytelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper denne tråden med noen spørsmål, har som sagt satt sammen to maskiner, intel og amd.

I AMD oppsettet har jeg tatt bruk crossfire, to passive skjermkort vel og merke(obv fordi jeg hater støy)

1. Fordeler/ulemper med crossfire på f.eks spill? Nye og gamle spill.

2.Har også satt opp en SSD disk for OS disk, innspill? Verdt penga?

Her er oppsettene:

INTEL

AMD

Hvis ikke crossfire har noen spesielle ulemper vurderer jeg samma opplegg i INTEL-oppsettet istedenfor det skjermkortet jeg allerede valgt ut. Selvom jeg tror jeg overlever det skjermkotet som allerede er valgt ut, da jeg ikke har noen andre spesielle andre komponenter som bråker. + støydempene kabinett og vifter(støydempende vifter LOOL)

Setter stor fokus på at det skal være lite støy, med også at det skal være en god ytelse.(know, går ikke helt overens til tider, men prøve så det veier opp i opp)

Hva virker mest fornutig ut og mest for pengene? Tar også imot andre forslag og endringer :)

Ble ganske mye her, men fyrer gjerne løs først jeg skal.

x3m_pl4yer

Endret av x3m_pl4yer
Lenke til kommentar

Om du kan vente litt så ville jeg helt klart kjøpt Vertex serien til OCZ så slipper du mye av problemene som er med JM kontrollerene som er brukt på "alle" billige ssd'er.

Koster ikke mye mer heller. Men godt valg PSU'en, kjører den i HTPC'en min med en AMD 9950BE uten noe plagsom støy fra PSU i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Om du kan vente litt så ville jeg helt klart kjøpt Vertex serien til OCZ så slipper du mye av problemene som er med JM kontrollerene som er brukt på "alle" billige ssd'er.

Koster ikke mye mer heller. Men godt valg PSU'en, kjører den i HTPC'en min med en AMD 9950BE uten noe plagsom støy fra PSU i det hele tatt.

Takk for tipset, hvilken PSU referer du til? Har satt opp to PSU'er her :)

Noen synspunkter om hva jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Takk for tipset, hvilken PSU referer du til? Har satt opp to PSU'er her :)

Noen synspunkter om hva jeg burde velge?

HX620'en var det jeg tenkte på :) Har igrunn byttet de fleste PSU'ene jeg bruker til Corsair etterhvært som dei andre har røket og er godt fornøyd med alle sammen (har ett par i VX serien også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...