LittleM Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Har Xp Pro (norsk). Første gangen jeg ibstallerte det, da oppgraderte jeg fra 98se. Men nå har jeg formatert harddisken og skal legge inn Xp, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. På 98se skulle man bare sette inn cden og bootdisk og deretter taste install og alt gikk som smurt. Er ikke så kjent med Xp. Har selføgleig sjekket på Micrsoft.com, men den fremgangsmåten de viser til funker ikke for meg. Har skjønt at jeg må komme meg inn i dos først (bruker da bootdisk fra 98se). Deretter skal jeg kjøre kommandoen "E:i386winnt.exe" men får bare feilmelding. PS! har funnet ut at brenner og cd-rom bytter om stasjonsbokstav fra E: til F: i dos. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Du må lage bootdisker om du skal starte XP (som er nt basert) fra blank hdd. makeboot(32).exe lager disse diskene (4disker i W2K) for deg. Prøvd å boote fra CDrom? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Du trenger ikke gjøre det så komplisert. Hvis maskinen din støtter oppstart fra en cd-enhet, så setter du bare bootdevice eller noe lignende til en av cdspillerene, setter i Windows-cden og starter maskinen på ny. Lenke til kommentar
LittleM Skrevet 18. april 2003 Forfatter Del Skrevet 18. april 2003 Er ikke sikker om cd-romen støtter boot fra cd. Kan huske at jeg satte cd-romen øverst i bootlista og startet maskinen på nytt og det enste som skjedde var at cden spant opp og jeg fikk beskjed om å trykke på en tast for å komme videre. Flere som har sagt at det skal være mulig å foreta en insallasjon fra cden etter at hardisken er formater uten og bruke bootdisk. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Er ikke sikker om cd-romen støtter boot fra cd. Kan huske at jeg satte cd-romen øverst i bootlista og startet maskinen på nytt og det enste som skjedde var at cden spant opp og jeg fikk beskjed om å trykke på en tast for å komme videre. Flere som har sagt at det skal være mulig å foreta en insallasjon fra cden etter at hardisken er formater uten og bruke bootdisk. Jepp ! Boot direkte fra CD èn du, sjekk i biosen at du har bootrekkefølgen slikt; A: CDrom, HDD /CDrom, A: HDD. da skal det gå greitt. Lenke til kommentar
picachu Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Er cd-en orginal så støtter den boot fra cd-rom, er det en backup-cd så støtter den normalt boot fra cd oxo. Hvis man har kopiert filene fra en winXP-plate over på en cd-r så funker ikke boot fra cd. Bytter cd-rom og brenner stasjonsbokstav i dos ? plz forklar. Lenke til kommentar
LittleM Skrevet 19. april 2003 Forfatter Del Skrevet 19. april 2003 For det første, så har jeg nå XP pro på maskinen. Problemet oppsto da jeg skulle installere XP på formatert hd. Så jeg måtte installere win98se og deretter oppgradere til XP. Nå prøver jeg å installere XP for min fetter., men først må jeg lære meg og kjøre setup fra DOS. Her det snakk om en backup cd lagd med clonecd, så kanskje det er derfor den ikke booter. Jeg bruker oppstartdisk fra win98se (fat-filsystem) Har skjønt såpass at for å kjøre installasjonen fra DOS så må jeg kjøre winnt.exe (og winnt32.exe hvis man oppgraderer fra et os, ikke sant?). I DOS taster jeg følgende: ”E:i386winnt.exe” da får jeg feilmeldingen: ”Angitt bane/fil er ikke gyldig”. Deretter tastet jeg ”dir E:” og da fikk jeg opp masse som ikke var på xp-cden ( bl.a. fdisk, minnet mer om oppstartdisketten til win98se). Deretter tastet jeg ”dir F:” og fikk da opp innholdet i xp-cden. (til vanlig er F: brenneren min (!)). Så jeg tastet ”F:i386winnt.exe”, men fikk samme feilmelding. J***** irriterende. Men jeg er jo jævla lur da. Så jeg kopierte winnt.exe fra xp-cden til diskett (gjorde dette i XP) Kjørte DOS og tasta A:winnt.exe. Installasjonen startet. Hurra! Deretter spør installasjonen hvor installasjons filene (*.inf fil/filer) til XP ligger. Så jeg tastet prøvde både med E:, F:, E:i386 osv, men installasjonen ville ikke videre. ARRRRRGGGHHH! Gikk inn i XP og søkte etter *.inf filer på cden og da fant jeg veldig mange. Så nå har jeg gitt opp. Skal nå prøve å lage bootdisker som er nt-baserte sli AveMORphine foreslår. Noen som gidder være så vennlig å ramse opp alle mulige måter (fra den enkleste til den mest kompliserte) å installere XP fra DOS på? Slik at jeg kan forsikre meg om at jeg har prøvd alt før jeg går å henger meg Lenke til kommentar
picachu Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Hvis du har brent cden i clone så virker den 99% sikkert som boot-cd. Innstallere fra dos er ikke noe god ide. Man må bla. aktivere smartdrv osv. ellers kommer filkopieringen til å ta 100 år. Prøv eller å exprimenter med booting fra cd. Ta bort ide-enheter du ikke trenger sånn at du kun har HD cd-rom. Sett begge aleine på hver sin kabel. HD på ide0 og cd på ide1. Sjekk i bios at du har satt cdrom som 1st bootdevice. Funker det fremdeles ikke så har du sikkert en kompis som har en cd du kan låne til innstallasjonen. Eller alternativt at du kan ta med cd-en å teste om den booter i en annen maskin. Hvis ingenting av dette funker så får du "henge" litt ved nærmeste pc-sjappe å kjøpe deg en ordentlig xp med vannmerke å alt gl&hf Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Du kan jo legge XP installasjonsprogram på floppy, du finner det her: http://www.bootdisk.com/ Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 1. mai 2003 Del Skrevet 1. mai 2003 hvis du skal kjøre E:i386winnt.exe fra dos må du bruke disse kommandoene e: cd i386 winnt(.exe) Lenke til kommentar
Smal Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 husk at selv om mange av biosene som er ute å går som "støtter" booting fra cd.. er det ikke alle som gjør det... lag en bootdisc fra xpcden din.... skal være en mappe som heter bootdisc på cden.. så velger du å boote fra floppy som førstevalg.... burde ikke være noe problem... MVH Smal Lenke til kommentar
kri2rs1 Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Grunnen til at cd-romen din ble flytta fra e til f, er at når man starter opp med en 98se oppstartsdisk så lages en Ramdrive. Du kan ikke skrive F:i386winnt.exe, da må du som sagt: Først velge cd-romen, og skrive, f: Så skrive, cd i386 og så til sist winnt.exe Den beste måten er og starte med cd'en i og ha cd-romen som first boot device. Lenke til kommentar
hwlars Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Her det snakk om en backup cd lagd med clonecd, så kanskje det er derfor den ikke booter. Jeg bruker oppstartdisk fra win98se (fat-filsystem) Jeg har gjort det samme! Men det virket (Windows XP Home Editon) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå