Gå til innhold

Kinesisk "spacewalk" - ekte eller faket?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke overbevist... Ikke mye oblektiv informasjonsformidling over den klippingen der. Kornete opptak og særlig "sammenlignet med USA/USSR" klippene gjør at den ikke akkurat oser av troverdighet. Men skal ikke se bort i fra at Kineserene har gjort slik som russerne gjorde på den under-nordpolen expedisjonen sin, og blandet ekte bilder med bilder fra trening og andre oppdrag.

Spesielt det flagget så nå ganske overbevisnede ut til å være i vakuum*.

*Jada, jeg vet at innen 45 minutter har en eller annen sjemtegauk, som er halvfærdig med 3FY, postet at det ikke er mulig med totalt vakum....

Lenke til kommentar

Flere av "poengene" i filmen er bare tull. Det er tydelig at disse "poengene" er konstruert av en som ikke har så mye peiling på romreiser.

• "Luftboblene" er antagelig stjerner i bakgrunnen. Hastigheten forklares i punktet under.

• Det at skyene går fort skyldes ganske enkelt at et romskip kretser rundt Jorda i ganske stor fart, faktisk er et helt omløp unnagjort på noen få timer. Det eneste unntaket er såkalt geostasjonær bane, men denne banen brukes ikke av romskip, for den banen er full av kommunikasjonssatelitter.

• Den store hastigheten relativt til Jorda er også årsak til de raskt skiftende lysforholdene på opptaket. Faktisk vil slike lysendringer skje fortere i og omkring et sånt romskip, for romskip sendes alltid med jordrotasjonen for å spare drivstoff. Ved jordoverflaten ved ekvator er denne ekstrahastigheten på grunn av jordrotasjonen omtrent 1670 km/t.

• Flagget "vaier" fordi det har masse, det henger etter flaggstanga og har en treghet på grunn av de stadige hastighetsendringer. G-krefter fungerer nemlig også i vektløs tilstand. Det var samme type G-krefter som fikk flaggene på månen til å "blafre" når romfarerne dreide stanga fra side til side for å bore stanga ned i månens overflate.

• Å slippe taket i romskipet er ikke spesielt smart i vektløs tilstand, spesielt hvis du ikke har en sikkerhetsline eller rakettmotorer på drakten, for driver du bort fra romskipet uten slikt utstyr kan du ikke "svømme" deg tilbake, du driver bare lengre og lengre bort og vil i de fleste tilfellene ende opp som "romskrot".

• Jordas posisjon vil ikke endre seg i forhold til romskipet på et normalt omløp, og kameraet er tydeligvis fast montert på romskipet. Det er kanskje også derfor romfareren ikke lar seile ut fra romskipet, for da ville han lett kommet utenfor kameraets synsfelt.

• Den gode lyden er faktisk det beste poenget, men samtidig vet vi at lydoverføring i våre dager kan gjøres digitalt, som i en moderne mobiltelefon eller RDS-radio, og da vil ikke lyden endres underveis slik gammeltidas analoge radiosignaler lett ble over store avstander.

Alt i alt ble ikke jeg overbevist om at opptaket var "fake", derimot er jeg overbevist om at dette blir nok en evig konspirasjonsteori blant de som egentlig ikke har filla peiling på romfart. Og de vet vi at er i flertall i befolkningen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
[...]

• Den gode lyden er faktisk det beste poenget, [...] over store avstander.

[...]

Er dette direkteoverførte bilder? Hvis ikke er jo overføringsavstanden fra mikrofonen til astronauten(eller hva nå kinesere i romdrakt blir kalt) og bort til hvor nå lyden lagres på romskipet antakelig mindre enn 10meter, kanskje til og med overført på kabel. Er det direkteoverført, vil jeg uansett tro at dataoverføringen ned til jorda forgikk digitalt, som du sa.

edit: selvfølgelig er det ikke direkteoverføring til youtube, men ble disse bildene oprinnelig sendt "live"?

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
[...] overføringsavstanden fra mikrofonen til astronauten [...] og bort til hvor nå lyden lagres på romskipet antakelig mindre enn 10 meter

Avstanden på 10 meter er uansett ikke et argument, da lyden selvsagt overføres fra romfareren til senderutstyret på romskipet ved hjelp av radiosignaler (som kan være digitale).

Å overføre vanlig analog lyd er umulig uten luft eller et annet overføringsmedium. Hvis noen finner på å sette ut en mikrofon ut i verdensrommet og prøver å ta opp lyden av et passerende romskip med rakettmotorene på fullt skyv, så vil opptaket kun være en total stillhet. Romskip som passerer med et hvin ser man i enkelte sci-fi-filmer (f.eks Star Wars), men slike romskipslyder fra andre romskip er det altså egentlig umulig å oppfatte i verdensrommet, for lyden har ikke noe å forplante seg i.

Lenke til kommentar
[...]Å overføre vanlig analog lyd er umulig uten luft eller et annet overføringsmedium[...]

Om radiosignalene mellom romfarer og romskip inneholder digital eller analog informasjon gjør vel ingen forskjell i vakuum eller luft (eller kabel)? At lydbølger ikke forplanter seg ingenting, trodde jeg var så selvsagt at det, selv ikke på internett, trenger å spesifiseres hver gang.

Radiooverføring av lyd (analog, eller digital) over kortere avstander fungerer da alldeles utmerket. Skal ikke mye modifisering før en sånn trådløs mikrofon som brukes på TV, forelesningssaler, konserter etc. kan monteres inne i en romdrakt å ta opp alle lydene der inne?

Lenke til kommentar
[...]Å overføre vanlig analog lyd er umulig uten luft eller et annet overføringsmedium[...]

Om radiosignalene mellom romfarer og romskip inneholder digital eller analog informasjon gjør vel ingen forskjell i vakuum eller luft (eller kabel)? At lydbølger ikke forplanter seg ingenting, trodde jeg var så selvsagt at det, selv ikke på internett, trenger å spesifiseres hver gang.

Radiooverføring av lyd (analog, eller digital) over kortere avstander fungerer da alldeles utmerket. Skal ikke mye modifisering før en sånn trådløs mikrofon som brukes på TV, forelesningssaler, konserter etc. kan monteres inne i en romdrakt å ta opp alle lydene der inne?

Jeg tror dette var en dårlig formulering fra SeaLion, at han med "vanlig analog lyd" mente vibrasjoner i luft, ikke radiobølger.

Lenke til kommentar
SeaLion, "Boblene" er ikke stjerner, det er veldig lett å se det.

Boblene var vel i grunn det eneste på hele opptaket jeg lurte på var. Resten var typisk konspirasjonspjatt, ørten påstander med 'ser her, dette er bare så bevis på at det er feika', bevis som faller fra hverandre ved første undersøkelse.

Hva var egentlig boblene? Rusk og rask fra innsiden av romfartøyet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg er somregel veldig skeptisk til alle konspirasjons teorier, men den kinesiske regjeringen med sin sensurering og undertrykelse av informasjon er kanskje den eneste regjeringen som jeg tror kanskje ville a prøvd å fake noe som dette. Jeg er ikke helt sikker hva jeg skal tro og jeg ville ikke bestemme meg kun etter en lav oppløsnings filmsnutt men jeg må inrømme at det virker noe merkelig og måten det ser ut på stemmer ikke helt med hva men ser i videoer fra NASA og Russland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...