Gå til innhold

BK: Første dråpebilder

B25S

Anbefalte innlegg

Heisann.

Da har jeg tatt mitt første dråpebilde, ingen før, ingen etter! Har 200 bilder til av samme sort, dog med forskjellige fat under (andre farger) så jeg får se om det er noe brukendes der og slenge de på denne tråden etterhvert! ;)

Utstyr:

Canon EOS 50D

Canon 17-40mm f/4 L

Canon 580 EX II

Manfrotto 055XPROB m/488RC4

Teknisk beskrivelse:

Har latt en kran dryppe over en tallerken/fat med vann på, har brukt "lang" lukkertid på 5 sekunder, ISO 100 og f/9. Har fyrt av blitz manuelt.

Redigering:

Farger, kontrast, crop og oppskarping.

Her kommer første bildet jeg rakk å fikse litt på før søvnen kaller:

post-139208-1234220795_thumb.jpg

Endret av AsbjørnH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det er litt for mye støy? Sitter på skolen og fargene er ganske forskjellige ifra slik de er på imacen, og det ser ganske støyete ut her, så tanken slo meg litt! :blush:

Lønner det seg å låne macroobjektiv eller skaffe seg et? Har da tenkt på Canon 60mm f/2.8 da det ikke er så altfor dyr pris på den, mulig jeg bør gå for EF om jeg har planer om å skaffe meg fullformat, hmm. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

For å få en bedre effekt av dråpen, annet enn det Asbjørn nevner, kunne du ha valgt et sort fat, eller lagt en sort duk/skjorte over tallerkenen, slik at vi slipper den pissgulgrønne fargen som på et vis kamuflerer dråpen i bildet. Ellers synes jeg det var bra truffet. Komposisjonsmessig foretrekker jeg et lavere synspunkt, slik at man ser mer bort på dråpen. Men prøv å få til en mye mørkere bakgrunn for å få mer kontraster i bildet. =)

Lenke til kommentar
For å få en bedre effekt av dråpen, annet enn det Asbjørn nevner, kunne du ha valgt et sort fat, eller lagt en sort duk/skjorte over tallerkenen, slik at vi slipper den pissgulgrønne fargen som på et vis kamuflerer dråpen i bildet. Ellers synes jeg det var bra truffet. Komposisjonsmessig foretrekker jeg et lavere synspunkt, slik at man ser mer bort på dråpen. Men prøv å få til en mye mørkere bakgrunn for å få mer kontraster i bildet. =)

Ja jeg har tenkt og prøve dette i kveld når det blir mørkt, både med kort og lang lukkertid (manuell blitz).

Har også tenkt på et kvitt og svart fat, og bruke 70-200 og komme så nær bølgen som mulig, og mindre dråper, fra en annen vinkel (fra siden, lavere). Kommer til å eksperimentere mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...