Gå til innhold

Olympus vs Canon vs Nikon vs Sony vs Fujifilm?

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger hjelp!! Skal kjøpe digitalt kamera til dama. Hadde tenkt og legge meg i en prisklasse av 2000-2500.

Har ingen peiling på dig. kamera...så jeg har prøvd å finne info og tester på nettet. Har funnet flere, men blir stort sett forvirret av alt som står.

Hun har ikke hatt dig. kamera før...så jeg er usikker på hva som er ett fornuftig kjøp. Tror kamera må være ganske brukervennlig. Kamera må ha optisk zoom...selv om jeg har begynt å lure på om ett kamera uten er bedre for en som ikke har så peiling?1?

Ut i fra tester og slikt har jeg funnet 5 kamera som jeg føler kan være noe:

Olympus C220 Zoom (2245,-)

Canon Powershot A60 (2256,-)

Nikon Coolpix 2500 (2419,-)

Sony DSC P52 Cyper-Shot (2167,-)

Fujifilm Finepix A204 (2027,-)

Håper noen kan gi meg råd å hjelpe meg med mitt valg av kamera til henne. Eventuelt om noen av de jeg listet opp er å anbefale.

(har fått ett inntrykk av at C220 er på vei ut...selv om det for meg virker som det beste i den prisklassen????)

PÅ FORHÅND TAKK :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sikkert har sett, så er det 2 Mpixel kameraer som gjelder i denne prisklassen. Dvs, at de fungerer fint for 6"*4" bilder og litt mer, men A4 utskrifter ikke blir helt optimalt. (Kan gå det også, med litt etterbehandling)

De fleste kameraene fra de anerkjente merkene er ok i dag. Du bør se etter brukervennlighet og ergonomi. Har hun tatt mye bilder eller er hun nybegynner? Jeg antar at hun er nybegynner, utifra mailen din. De fleste kameraene er lette å bruke i dag. Et kamera som A60 har fulle manuell-funksjoner som en speilrefleks, men i automodus merker du ikke noe til det. Dersom hun blir interessert i foto er dette kameraet ok. Men det er litt stort. Damene vil ofte ha dem så små som mulig (for en gangs skyld:-)Jeg tror de fleste heller vil ha et lite kamera, enn et som er fullt av finesser.

Zoom tror jeg du bør satse på, den økte billedkvaliteten og lysstyrken ved fast brennvidde verdsetter ikke en nybegynner. Da blir nok heller frustrasjonene større.

Kan dessverre ikke komme med noen definitive valg, har ikke satt meg inn i denne prisklassen. Skulle hun hatt et 3Mpix kamera, så tror jeg valget hadde falt på Olympus Mju300 (lite, gode bilder og allværskamera), men i denne prisklassen har jeg ikke oversikt.

Lenke til kommentar

Takk til 2roll for svaret :) Ellers må jeg jo si at det har vært dårlig med hjelp :cry: Noen må jo sitte inne med en del kompetanse i denne prisklassen???

Vel og merke er dette en fødselsgave...så jeg må klare meg på egen hånd i valg.

Vil jo helst at hun får ett kamera av god kvalitet...men det blir sikkert en del festbilder og den slags.

Hehe...kvinnfolk er vel ikke de mest avanserte på digital kamera...så sant det ikke eksisterer en glødende interesse da :lol: Så det er nok litt viktig at kamera er lett å bruke for henne.

Det er jo 2 Mpixel kamera jeg har funnet...men Sony DSC P52 Cyper-Shot er på 3,2 så vidt meg forstått! Til gjengjeld har det bare 2x opisk zoom. Er Sony det nyeste av disse kameraene? Virker litt uhamslig??

Er fortsatt interessert i tips og gode råd :lol: Kom igjen

På forhånd takk...

Lenke til kommentar

Hei! :woot:

Vil bare minne deg på at minnekortene til Sony er sinnsykt dyre!

I tillegg må du kjøpe oppladbare batterier utenom til noen av disse kameraene.

Jeg vil satset på enten Canon eller Nikon kameraene du har nevnt. Jeg skal selv kjøpe Canon A60. Men tviler egentlig på at dama di vil verdsette manuelle funksjoner, tror det vil være unødvendig, men det vet du bedre enn meg. :smile:

Jeg vil foreslå at du vurderer Nikon Coolpix 2100 også. Hvis du ser det i butikken så vil du bli overrasket over størrelsen.

Og så vil jeg nevne at du får Canon IXUS v2 til 2995,- på Elkjøp for tiden.

Tror ikke det er det beste, men helt klart mindre og mer sexy enn de andre kameraene!

Tilslutt, hvor fant du A60 til 2256,- ?? :)

Lenke til kommentar

Takk for innspillet lunikz :smile: Hehe...føler akkurat nå at jeg burde gått i en lokal butikk og kjøpt ett kamera uten å begynne å lete på nette. Blir alvorlig forvirra over all infoen om diverse kamera.

Det jeg tror er viktigst for henne er at kamera er lett å bruke og at bildene blir bra. Sliter med innsikten selv så jeg vet ikke heilt.

Har snust rundt for å finne best pris på de kameraene jeg fant mest aktuelle. De prisene jeg har oppgitt har jeg fra kfor.no :lol: Den billigeste jeg har funnet til nå.

Noen som vet om andre tester enn de på dinside??

Lenke til kommentar

Hallo!

Den webshoppen virket sinnsykt billig, men da jeg skulle kjøpe kameraet fant jeg ut at det var uten moms. Så da er det fremdeles Telebutikken.no som er billigst. Tenkte kanskje du ville vite det! :wink:

Her kan du finne tester av forskjellige kameraer(Kan være litt vanskelig å finne frem på):

http://www.digit.no

http://www.dpreview.com/

http://www.imaging-resource.com/

http://www.steves-digicams.com/

http://www.dcresource.com/

PS! Jeg skjønner du blir forvirret. Jeg har holdt på i flere måneder nå, og ble bare mer og mer forvirret. Så du er ikke alene.

Men endelig har jeg kommet frem til A60! 8)

Ikke for å forvirre deg enda mer, men her har du noen kameraet uten manuelle innstillinger, tilfelle du skulle finne ut at det er best.

- Canon Powershot A300 (2000 kroner uten oppl. batt)

- Nikon Coolpix 2100 (2400 kroner med oppl. batt)

Finnes sikkert mange andre gode jeg har glemt også.

Lenke til kommentar

Takk for opplysning og svar lunikz

:smile:

Heldigvis har jeg litt tid på meg :lol:

Skulle ha meg en runde i butikkene i dag å se på og prøve de mest aktuelle kameraene. Ugh...det var en skikkelig nedtur...utvalget var bånn :evil: Hadde liksom slått fra meg Olympus C220, men det var jo det enneste i den klassen de hadde inne. Fikk prøve det og det ser utvilsomt bedre ut i virkeligheten enn på skjermen.

Ser ut som jeg peiler meg litt inn på Nikon Coolpix 2100 eller Canon A60 :p Noen som har meninger om hva som er det beste av disse to?? Kan vel kanskje si at jeg heler litt mot Nikon 2100, men har enda ikke funnet en skikkelig test av dette. Bare vanlig presentasjon.

Lenke til kommentar

vel,liker steve sine tester eg,er lisom "iso standar"

http://www.steves-digicams.com/2003_review.../nikon2100.html

men er og ein "lang" test her

http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP2100/CP21A.HTM

..... canon a60 er vel akurat samme som a70 bare 2mpx vs 3mpx,og lit dårligare video sak (er samme manualen til a70 som a60),brukte a70 i påska og syns det funka veldig bra,bruker får det meste automatisk eg (pga er ikkje har skjønt hvordan man egetlig skal stille inn ting,det samme var på mit agfa 1280)

konklusjon:

vis dama di liker auto "saker" er det veldig enkelt og bruke,den "auto auto" saken på canon a70 gir deg only 2 option,du kan stille flash`en (vanligvis er den på auto) og så kan du stille "kvalitene" hvilken oppløsning,så har du eit mode som heiter p det gir deg "lit" flere option skal stille eit par ting til,så har du manuel som er heilt manuel,her skal du ha lit peling lisom,er jo kjekt vis dama di får lit peling på digital kamera og vil utforske lit,er alltid greit og ha noe og gå på,kamera er hverfall bare og skyte med,har ikkje hat noe problemer når eg sier til mamma att du kan låne det her vis du vil,er greit og sette på så bilde blir vist 3 sec på LCE skjermen (på den måten veit dei lisom att dei HAR tat eit bilde),har fåt hørt noen ganger i starten,"tok eg bilde nå" så kan skjermen gå automatisk av igjen,vis det er ønsklig..... bare eit tips :)

Lenke til kommentar

det her må ha gjort alt "perfekt" ein anbefaler det og ein anbefaler det,begge 2 bruker hverfall "billig" compaq flash,og ein lader koster 89kr på biltema (lader 4 aa batterier på 5 timer,som siker er på 1600amper) og batteri som er på 1800 får du får 200 kr på elkjøp,så det er ikkje så stor utgit,hvilken typer batteier følger med på nikon sit da?

Lenke til kommentar

Til SVINGEN:

Blir vel fort sånn når jeg har fått så liten hjelp som jeg har fått :smile: All honnør til LUNIKZ som tok seg bryet med å hjelpe meg i den digitale-jungelen :smile:

Jeg har null peiling på kamera...som skrevet er det påtenkt som bursdagsgave til min kjære. For å være ærlig anner jeg ikke hvilket kamera som passer henne best :-? Det som er viktig er at kameraet er av god kvalitet og brukervennlig...men man får jo ikke hva som helst til den prisen jeg har satt (2000-2500)!?!

I den klassen virker det for meg som Nikon 2100 og Canon A60 er noenlunde fornuftige valg.

Savner innspill, erfaringer og anbefalinger...derfor spør jeg deg SVINGEN hvilket kamera du hadde endt opp med i min situasjon?? :smile:

Nikon har ett litium batteri.

Lenke til kommentar

vel,hehe det var eit direkt spørsmål det skal du ha,det som vile vært best er jo og ta ein tur til din lokale butikk og fåt set på begge 2 om dei er virkelig så enkel og bruke som folk vil ha det til.... men siden det ikkje er så enkelt (folk har dårlig utvalg) har aldri prøvd nikon sine digital kamera,så eg veit lisom ikkje hvordan dei "er" men eg vile gåt får a60 ut fra den erfaring eg har av a 70 (kjøpt får 1 måne siden ca) kanskje på tiden noen med nikon kommer på banen her med noen comment? men 1 ting bør du jo huske på...alt er 10 dager retur rett på,så det er jo bare bytte det vis du mener det er feil.....uanset kan det ikkje gå så gali.....

hehe,går lit fort i svingene her ja ;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at noen anbefaler nikon og noen canon er fordi begge kameraene er svært gode. Begge bruker også CF minnekort. (Mest for penga)

Du/hun vil bli fornøyd med både A60 og Coolpix2100. Men Coolpix 2100 er vesentlig mindre i størrelse. Til gjengjeld så kan den ikke ta opp lyd i videomodus. Så vidt jeg vet så kan du ikke sette manuell ISO på Coolpix'en (men kommer hun noen gang til å gjøre det??)

Selv valgte jeg A70, men jeg tror jeg ville gått for Coolpix 2100 til henne.

Ps: Olympus, Canon, Nikon og Minolta lager GODE kameraer. Du blir ikke lurt av dem. Forskjellene er der selvfølgelig, men de er ikke enorme.

Lenke til kommentar

Heisann...

jeg har nikon coolpix 3500 som basically er det samme kamera som 2500 bare med 3 mp istedenfor 2... Jeg tror at kjærsten din vil være veldig fornøyd med det... på Auto-modus går det egentlig ikke an å gjøre noe galt. Dama mi har også lånt det mange ganger og hun syntes også det er bra! 2 ting som er veldig kule for enkel fotografering er at du kan vri linsen i forhold til lcd skjermen slik at det blir lett å ta bilder fra alle vinkler (over-hodet-fotografering-på-konsert f.eks) og at LCD skjermen har utrolig bra oppløsing og veldig bra zoom på LCD skjermen... ellers har det veldig bra makro og tøff design (ingen linse eller noe sånt som står ut.. følses som en litt gammel mobiltelefon i lomma..) . kameraet mitt har dessuten falt ned fra biltakhøyde på asfalt uten at det har tatt skade så det tåler en støyt... gå for nikon 2500

Lenke til kommentar

TAKK til 2roll og schloemi for svarene :smile: Men schloemi: det er Nikon 2100 det her er snakk om, og som er aktuelt for meg. 3500 og 2500 er nok bra kamera det.

Fikk ett bra å forståelig innspill fra 2roll...men hvis du er grei forklarer du meg hva det vil si å sette kamera i manuell ISO? :o Hehe...jeg har lite peiling.

Ellers sitter jeg med en følelse av at 2100 er det som passer best for henne. Tror ikke hun kommer til å bruke kamera til så mye mer enn å ta bilder på enklest mulig måte. Men selvfølgelig vil jeg jo at hun skal få ett kamera med god kvalitet og gode bilder. Jenter er ofte mer opptatt av "utseende" når det gjelder ting de ikke har så greie på! Vil jo si at 2100 ser bedre ut enn A60!!!

Skulle gjerne visst litt om LCD-skjermen på 2100 er god. Stemmer det at skjermen på A60 har større oppløsning enn 2100? :smile:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skyte inn det jeg har å bidra med:

Nikon Coolpix 2500 er veldig mye skarpet i forhold til Olympus c220 i kameraet, og oppløsning er av Ljud & Bild målt til 1,2 reelle MP vs 1,4 på Olympusen. C220 har også minst kunstig skarping i kameraet i tillegg til voldsomt god oppløsning i 2MP-klassen. Synd det er grått og kjedelig. Må få lov til å nevne at Ljud & Bild ER Skandinavias (Kanskje hele Europas?) kilde nummer 1 når det gjelder digitalkamera, videokamera og parabol. Kjøp det den som kan.

Nå har jeg selv et Olympus, så det jeg sier blir jo ikke perfekt objektivt.

Jenter synes det er gøyere enn gutter med STILIGE kamera, og således blir både coolpix 2500/3500 bedre valg enn C220. I tillegg har jeg ofte kommet innpå hvor treigt kameraet er (men veit ikke om andre er så mye raskere da!) Positivt når det gjelder designet til Olympus er at kamera ikke blir så lett stjælt om dem ser ut som 35mm kompaktkamera (et av mine argument).

Se også på Exilim versjon 2 (3'ern er ute, men dyr) og et Canon digitalIXUS versjon 1 eller 2, de burde være billige nå.

Coolpix 2100, er ikke det litt klumpete å putte i lomma, eller forveksler jeg med en annen modell?

manuell ISO betyr at du setter hvor lysfølsomt kamera skal være. Om du har høy lysfølsomhet (=ISO) blir det også mye støy i bildet.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at C220 er MASSE kamera for pengene. Men det er litt stort, da. Som Casio sier, det beste kameraet er det du gidder å drasse på (fritt oversatt)

Manuell-funksjoner er ikke viktige for de fleste. (for meg var det det, så da var A70 et fornuftig valg). Coolpix 2100 har en ganske fornuftig balanse mellom størrelse og brukervennlighet. Sier bare et ord: IXUS... Knallfine kamera, men jeg synes de er forferdelige å holde.

Manuell ISO er allerede forklart. Poenget med manuell ISO kommer inn dersom du bruker stativ. Dersom du kan overstyre automatikken, så kan du få mindre støy i bildene, men dertil lengre lukkertider. (Dessverre så fører lengre lukkertider også til støy på digitalkameraer, så dette er ikke alltid like enkelt.) For frihåndsfotografering er det like greit med automatisk valg.

Nikon har endel eksponeringskompensasjon selv om du ikke kan kjøre den helmanuelt. Så det er plenty med muligheter til å vokse med kameraet dersom man blir mer enn middels opptatt av foto. Med prisendringen på digitalkameraer, så tror jeg ikke så mange beholder sitt i 10 år likevel, så det er vel ikke veldig farlig hva man velger.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Et gjennomsnittlig digitalkamera vil neppe holde i 10 år likevel. Bla. blir nok CCD-brikken svekket med tiden, så jeg tror at man bør være innstilt på å skifte kamera hvert 3. år eller noe slikt.

Dette er i seg selv et godt argument for ikke å kjøpe de aller dyreste kameraene.

MLW

Lenke til kommentar

Oisann, blir CCD-brikkene dårligere så fort? Det har jeg ikke hørt om. Har du sett noen tester av dette? Min erfaring med videokamera er at dette ikke er dramatisk, men der er jo oppløsningen mye lavere.

Vet du om CMOS (evt andre teknologier) er likedann?

Dette kan jo isåfall sparke beina vekk på DSLR-industrien. De tar seg råd til å kjøpe et entusiast-hus vært 3. år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...