Gå til innhold

Er Nikon 55-200mm AFS bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
runniz: Bildene dine virker ikke.

SLRGear er i allefall tydelige på at det faktisk er en betydelig skarphetsforskjell mellom 17-55mm og 18-55mm, noe man nesten skulle forvente/forlange med tanke på prisforskjellen.

Uten tvil, differansen mellom 17-55 og 18-55 er vanvittig.... de som lurer på dette har helt garantert ikke testet begge ;)

Lenke til kommentar

Altså: Både D40 og D60 selges i kitløsninger med 18-55mm og evt. 55-200mm. D60 også i meget gunstig pakke med blits, kurs og sjekk/rens i 3 år (fruen har denne), vet ikke om D40 tilbys i samme type pakke. Det som er viktig: BEGGE disse objektivene har VR i siste utgave. Ungå alle tilbud med eldre varianter, KUN VR-modellene bør vurderes, disse er bedre optisk og VR er i seg selv nyttig. Eldre modeller uten VR er nesten uselgelige på bruktmarkedet fordi det finnes mange VR-versjoner tilgjengelig.

-Lazy

Lenke til kommentar
runniz: Bildene dine virker ikke.

SLRGear er i allefall tydelige på at det faktisk er en betydelig skarphetsforskjell mellom 17-55mm og 18-55mm, noe man nesten skulle forvente/forlange med tanke på prisforskjellen.

Uten tvil, differansen mellom 17-55 og 18-55 er vanvittig.... de som lurer på dette har helt garantert ikke testet begge ;)

Testene på Photozone viser at 18-55 faktisk er skarpere enn 17-55 :p Men forskjellene er veldig små på like blenderåpninger.

Så hvis du ikke trenger lysstyrken men VR så gå for siste versjon av kit-objektivet :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar
Testene på Photozone viser at 18-55 faktisk er skarpere enn 17-55 :p Men forskjellene er veldig små på like blenderåpninger.

Så hvis du ikke trenger lysstyrken men VR så gå for siste versjon av kit-objektivet :)

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...duct/129/cat/13

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct...uct/1154/cat/13

Etter å ha sett på blur indeksen til disse (klikk på grafen) så konkluderer jeg med at 17-55mm har i all hovedsak konsitent skarphet over hele bildeflaten fra f2.8 og oppover, ett unntak er ved 28mm hvor hjørnene ikke er fullt så skarpe som midten. Ellers er plottet stort sett flatt.

18-55mm viser i motsetning voldsomme forskjeller mellom hjørne- og senterskarphet med åpen blender, men ved blender f8-11 er plottet flatt og skarpt - like bra eller bedre enn 17-55mm.

Ved blender f4 for 17-55mm og f3,5 for 18-55mm er det ren utklassing for førstnevntes del gjennom hele zoom-området.

For blender f2.8 er også plottet forholdsvist flatt for 17-55mm, men her er jo ikke 18-55mm med lenger.

Så, klarer du deg med f8-11 er 18-55mm et meget godt kjøp.

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke VR, er dette nødvendig?

Det kjipe med å kjøpe et slikt kamera er at jeg kommer til å angre hver gang jeg har lyst til å filme noe med 18X zoom. :D

Klart en fordel med VR, da du ikke er avhengig av stativ i like stor grad som uten. Men VR er på ingen måte nødvendig.

NB : 18X zoom sier ingenting om hvor nærme du kommer, det forteller bare at største brennvidde er 18 ganger større enn minste brennvidde på objektivet.

Lenke til kommentar
Det kjipe med å kjøpe et slikt kamera er at jeg kommer til å angre hver gang jeg har lyst til å filme noe med 18X zoom. :D

Da fatter jeg ikke hvorfor du ikke kjøper et superzoom-kamera.

Nja, bildekvaliteten blir jo dømt nedenom og hjem er.

Men det skal du ta helt med ro. Ekstremt mange er svært fornøyd med kompaktkamera med superzoom, fordi de får flotte bilder i de fleste situasjoner uten å lære veldig mye eller tenke veldig nøye over hva de gjør. På et speilrefleksforum er det naturligvis mange som vil ha enda mye bedre kvalitet, og som har stor glede av å utvikle egne ferdigheter. Bildene blir ikke automagisk bedre av at de er tatt med speilrefleks, selv om speilreflekskameraene potensielt kan ta teknisk sett mye bedre bilder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger meg på denne tråden...

Jeg og en kompis har tenkt å ta bilder av fugler med D40, men har bare standard objektiv. Sjekket litt priser på teleobjektiver med stabilisator og ble litt skremt. Vi kommer sannsynligvis til å bli sittende stille og observere, så vil stativ + teleobjektiv veie opp for mangel på stabilisator da? Hva med to objektiver Simen1 listet: Tamron 70-300 f/4-5,6 med fokusmotor 1190 kr or Sigma 55-200 f/4-5,6 med fokusmotor 1392 kr?

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Slenger meg på denne tråden...

Jeg og en kompis har tenkt å ta bilder av fugler med D40, men har bare standard objektiv. Sjekket litt priser på teleobjektiver med stabilisator og ble litt skremt. Vi kommer sannsynligvis til å bli sittende stille og observere, så vil stativ + teleobjektiv veie opp for mangel på stabilisator da? Hva med to objektiver Simen1 listet: Tamron 70-300 f/4-5,6 med fokusmotor 1190 kr or Sigma 55-200 f/4-5,6 med fokusmotor 1392 kr?

VR hjelper ingenting om ikke fuglen står helt stille, stativ vil gjøre samme jobben som VR bare bedre, siden VR kun hjelper mot dine bevegelser - ikke fuglens :)

Lenke til kommentar
VR hjelper ingenting om ikke fuglen står helt stille, stativ vil gjøre samme jobben som VR bare bedre, siden VR kun hjelper mot dine bevegelser - ikke fuglens :)

Var det jeg mente, at kamera står i ro. :)

VR er nyttig på monopod eller på tripod ved panorering, ellers bør VR være slått av på stativ (objektiv som koster en bra bruktbil detekterer selv at det står på stativ og slår automatisk av VR).

Lenke til kommentar

VR og stativ gjør omtrent samme jobb. Begge motvirker kamerabevegelser - ingen av de motvirker fuglens bevegelse. Stativ er normalt bedre enn VR, men hvis det er mye vind, vinglete stativ eller bevegelig underlag så kan VR være bedre enn stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...