AlanPartridge Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Grunnen til at jeg spør er at elprice.no har et tilbud på D40 kit med dette objektivet http://www.elprice.no/kamera/digital-speil...-afs-vba150k002 Har tidligere vært skeptisk til D40 pga dårlig kit-objektiv og manglende innebygd autofokus, men trenger kamera til en grei pris. Det jeg lurer på om pakka med 55-200mm i tillegg til kit-objektivet er et bra kjøp for 3495,-? Lenke til kommentar
MrNobody Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Du får svært mye kamera for pengan... Har sjøl D40X og e kongefornøyd. Trur nok eg hadde vært like fornøyd me D40. Du får dessuten en god del meget bra optikk til dette kameraet. Ikke bry deg om at enkelte trekke frem manglende innebygget AF-motor som svakhet. Til nybegynnere e dette kameraet perfekt... Fordeler verdt å trekke frem: - Grafisk fremstilling av lukkertid/blenderåpning (Bra for nybegynnere) - Utrolig bra hjelpefunksjon (Trykk på en knapp for å få hjelp/info) - Meget bra kvalitetsfølelse - Enkelt å bruke, men med avanserte funksjoner. - Bildekvaliteten kan sammenlignes med mange dyrere kameraer. 2 anbefalte objektiver: Sigma 30 mm 1.4 HSM - Lyssterkt og skarptegnende objektiv. Nikkor 16-85 mm AF-S VR - Strålende bra objektiv som benyttes på laangt dyrere kamera. Endret 9. februar 2009 av MrNobody Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det er en helg grei pakke. 700 kr i mellomlegg for 55-200 som koster ~1700 kr er et godt kjøp. (Selv om man får tilsvarende fra Sigma og Tamron for rundt 1000 kr.) D40 er et helt ok nybegynnerkamera. Det gir deg nok av lærerike og underholdende utfordringer for en stund. Vær forbedret på at hvis du synes foto er en gøy hobby så vil du ønske deg mer og dyrere av alt etter hvert. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ser ut som en fin pakke det der. D40 er et kjempefint kamera for å lære seg teknikken. Jeg solgte mitt D40 med kitobjektiv i går med tungt hjerte, og alt jeg kan om foto har jeg lært med D40'en. Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Manglende fokusmotor er et døende argument for å ikke velge de lavere Nikon-modellene. 55-200 er et pent og skarpt objektiv til prisen, om noe liten blender... Endret 10. februar 2009 av shakudu Lenke til kommentar
boos Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Bare så det er sagt: Kit-objektivet til D40 er ikke dårlig. Det er faktisk ganske bra. boos Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvorfor solgte du D40`n? Det er jo et perfekt nr. 2 kamera. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 det er verdt å merke seg at dette objektivet ikke har bildestabilisering (VR). Det finnes en nyere versjon med VR som også skal være bedre rent optisk. På telezoomer vil bildestabilisering være særlig nyttig, og jeg ville derfor sterkt vurdert det her, særlig siden den har såpass liten maksimal blender. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Har tidligere vært skeptisk til D40 pga dårlig kit-objektiv... Kitobjektivet 18-55mm er ikke dårlig. Faktisk meget skarpt! Sjekk testen på photozone.de Sigma 30 mm 1.4 HSM - Lyssterkt og skarptegnende objektiv. Dette objektivet er vel kjent for manglende skarphet, kanskje bortsett fra i midten. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 sleipt, er vel eneste butikken som selger gamle versjonen. lett å bli lurt. Værste er at de tar samme pris for den som versjonen med VR.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 sleipt, er vel eneste butikken som selger gamle versjonen. lett å bli lurt. Værste er at de tar samme pris for den som versjonen med VR.. Hvor selges D40 dobbeltkit med VR på telezoomen for 3500,-? Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) mente ikke dobbeltkittet, mente kun ojektivet. elprice tar nesten 2000 for 55.200, mens JP f.eks tar en hundrelapp mer for VR Endret 10. februar 2009 av nbmofo Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Men nå betaler han jo bare 700 kr mer for D40 + 18-55 + 55-200 enn for D40 + 18-55. Altså 700 kr for telezoomen. Noen prissammenligninger: Sigma 55-200 f/4-5,6 899 kr Tamron 55-200 f/4-5,6 987 kr Tamron 70-300 f/4-5,6 med fokusmotor 1190 kr Sigma 70-300 f/4-5,6 1275 kr Sigma 55-200 f/4-5,6 med fokusmotor 1392 kr Nikon 55-200 f/4-5,6 med fokusmotor 1698 kr (som del av kit: 700 kr) Tamron 18-200 f/3,5-6,3 med fokusmotor 1722 kr Nikon 55-200 f/4-5,6 med fokusmotor og stabilisering 1995 kr PS. De smarte av oss kjøper kamera med innebygget stabilisering og fokusmotor så vi slipper å betale ekstra for de egenskapene for hvert nytt objektiv vi kjøper. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Hvorfor solgte du D40`n? Det er jo et perfekt nr. 2 kamera. det kan du si, angrer litt. men for å være ærlig har jeg vel strengt tatt ikke behov for 2 hus. Om jeg noen gang skal bruke 2 hus ser jeg helst at det ene er FX Lenke til kommentar
AlanPartridge Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Takk for tilbakemeldingene. Nyttig å høre hva dere tenker om dette. Et annet tilbud jeg synes er interessant er D60 med kitobjektiv til 3995. Da får man jo 10 mp og høyere ISO, men ikke det gode objektivet i D40-pakka. D60 har jo heller ikke innebygget autofokus. Hmm, lurer på om jeg ikke går for D40-pakka, da det virker som om denne gir mest for pengene. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Har tidligere vært skeptisk til D40 pga dårlig kit-objektiv... Kitobjektivet 18-55mm er ikke dårlig. Faktisk meget skarpt! Sjekk testen på photozone.de Sigma 30 mm 1.4 HSM - Lyssterkt og skarptegnende objektiv. Dette objektivet er vel kjent for manglende skarphet, kanskje bortsett fra i midten. Disse to utsagnene viser bare hvor lett man kan bli lurt av tester. Nikkor 18-55 er riktignok svært bra til prisen, men å omtale det som "meget skarpt" er som å omtale fotball som kultur. Sigmaen er meget god. Tester blir lurt fordi den har et sterkt krummet fokusplan, som gjør at den må blendes laangt ned før den blir skarp i hjørnene - dersom man skal fotografere en mursteinsvegg eller en flat testplansje. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Takk for tilbakemeldingene. Nyttig å høre hva dere tenker om dette. Et annet tilbud jeg synes er interessant er D60 med kitobjektiv til 3995. Da får man jo 10 mp og høyere ISO, men ikke det gode objektivet i D40-pakka. D60 har jo heller ikke innebygget autofokus. Hmm, lurer på om jeg ikke går for D40-pakka, da det virker som om denne gir mest for pengene. D40-pakka er helt fin den, kona har den, jeg har D70S, og jeg har brukt tele-zoomen en del også. Vi er begge veldig fornøyd, fint område til å fotografere barna. Og begge zoomene er kjempelette og kompakte, lydløse (viktig!) og har samme filterfatning (praktisk! Trenger bare ett polafilter) Hvis du sper på med en god blitz, anbefaler STERKT en Nikon SB-600, fantastisk bra blitz med litt muligheter, så har du en god pakke som kompanserer for manglende lysstyrke. Telezoomen mangler stabilisator ja, men det har ikke jeg savnet så mye, og hjelper ikke på alle motiver heller. Ville heller hatt en god blitz tror jeg. Synes også huset er kompakt og godt å bruke, låner den ofte også. Nei, dette er fortsatt en god pakke for pengene, og gir mye fotoglede! Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har tidligere vært skeptisk til D40 pga dårlig kit-objektiv... Kitobjektivet 18-55mm er ikke dårlig. Faktisk meget skarpt! Sjekk testen på photozone.de Sigma 30 mm 1.4 HSM - Lyssterkt og skarptegnende objektiv. Dette objektivet er vel kjent for manglende skarphet, kanskje bortsett fra i midten. Disse to utsagnene viser bare hvor lett man kan bli lurt av tester. Nikkor 18-55 er riktignok svært bra til prisen, men å omtale det som "meget skarpt" er som å omtale fotball som kultur. Sigmaen er meget god. Tester blir lurt fordi den har et sterkt krummet fokusplan, som gjør at den må blendes laangt ned før den blir skarp i hjørnene - dersom man skal fotografere en mursteinsvegg eller en flat testplansje. Fotball ER kultur og Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX II ER skarpt! Sjekk grafene for oppløsning på dette objektivet til kr. 1000,- sammenlignet med Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G IF-ED DX til kr. 8000,- Det billige ser litt skarpere for meg... Ikke at skarphet er alt, men nå var det nå engang skarpheten du angrep. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jepp, det er samme konklusjon fra Thom Hogan og Bjørn Rørslett for ikke å nevne en viss ken Rockwell. 18-55en er skarp vidåpen. Men for de som er ute etter et slikt; pass på at dere får DXII og ikke den første versjonen som er en god del softere. Egner seg svært bra til Infrarødt også da den er fri for hotspots... Lenke til kommentar
runniz Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Har tidligere vært skeptisk til D40 pga dårlig kit-objektiv... Kitobjektivet 18-55mm er ikke dårlig. Faktisk meget skarpt! Sjekk testen på photozone.de Sigma 30 mm 1.4 HSM - Lyssterkt og skarptegnende objektiv. Dette objektivet er vel kjent for manglende skarphet, kanskje bortsett fra i midten. Disse to utsagnene viser bare hvor lett man kan bli lurt av tester. Nikkor 18-55 er riktignok svært bra til prisen, men å omtale det som "meget skarpt" er som å omtale fotball som kultur. Sigmaen er meget god. Tester blir lurt fordi den har et sterkt krummet fokusplan, som gjør at den må blendes laangt ned før den blir skarp i hjørnene - dersom man skal fotografere en mursteinsvegg eller en flat testplansje. Fotball ER kultur og Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX II ER skarpt! Sjekk grafene for oppløsning på dette objektivet til kr. 1000,- sammenlignet med Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G IF-ED DX til kr. 8000,- Det billige ser litt skarpere for meg... Ikke at skarphet er alt, men nå var det nå engang skarpheten du angrep. Ikke for å være enda mer kverulerende - 18-55mm er et veldig godt kitobjektiv - men photozone har fått endel kritikk for måten de tester objektiver på. SLRgear gir denne fremstillingen (dog med VR-versjonen); EDIT: On topic: Jeg syns D40 dobbel-zoompakken til 3.500 er et godt kjøp - VR eller ikke Endret 17. februar 2009 av runniz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå