Gå til innhold

Hva jeg hater med filmer


pululf

Anbefalte innlegg

Solaris (original sovjetisk vesrjon), No country for old men, Munich, Scarface, Gudfaren (forøvrig også mange andre mafia-filmer), Irreversible, Erik Poppes Oslo-filmer, de fleste filmene av Stanley Kubrick. Alle sammen filmer med avlutninger som ikke er sukkersøte, hvorvidt de er triste eller bad-guy vinner kan vel diskuteres, men happy ending kan man ikke kalle det. Ta en kikk på topp-lista til imdb, det er mange av de filmene som har en tvetydig slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det store spørsmålet er vel ikke Happy ending denne tråden har vel vist ganske klart at det finnes en rekke eksempler også innenfor Hollywood på at Happy Ending ikke er en del av kanonen. Det som er en del av den kanoniske hollywood fortellingen derimot er det er en klar og definert slutt hvor det kommer klart fram om protagonisten oppnår målet eller ikke. Det er dette som skiller hollywood film fra mye Europeisk kunstfilm.

Lenke til kommentar

Angående slutten på The Dark Knight:

 

 

Egentlig vinner The Joker. Hans mål var aldri å drepe Batman eller ødelegge hele Gotham.

Han vil ha det moro og skape kaos. Han vil også omvende Harvey Dent, for å vise at Gothams hvite ridder også har mørke, onde og hevngjerrige sider.

Og det klarte The Joker utmerket.

 

 

Altså, ikke en fullt så happy ending.

Lenke til kommentar
Angående slutten på The Dark Knight:

 

 

Egentlig vinner The Joker. Hans mål var aldri å drepe Batman eller ødelegge hele Gotham.

Han vil ha det moro og skape kaos. Han vil også omvende Harvey Dent, for å vise at Gothams hvite ridder også har mørke, onde og hevngjerrige sider.

Og det klarte The Joker utmerket.

 

 

Altså, ikke en fullt så happy ending.

Nja...

 

Angående Dent, så snyter Gordon og Batman The Joker for seieren.

 

Men er enig i at det ikke er en happy ending.

Lenke til kommentar

Det der vil jo ikke fungere. Alle vil jo trykke for å se spoileren, for de vet ikke hvilken film det dreier seg om. Men hadde de visst hvilken film det dreiet seg om, hadde de allerede vært spoilet. Og hvis de tenker slik, vil ingen trykke for å se spoileren, og innlegget ditt var totalt unødvendig.

 

For en paradoksial tråd.

Lenke til kommentar
HVORFOR må filmer alltid slutte bra?

Jeg så nettop The Dark Knight, og jeg ble så sykt skuffa da (må kanskje sette dette i spoilertags lol)

(...)

Hvorfor må ALLE filmer ha en sukkersøt slutt der alle lever happy ever after, og de slemme enten blir drept eller satt i fengsel? Kan vi ikke få en film der skurkene lever og snillingene dør?

Jeg har sett en film som ikke ender lykkelig. Og den eide.

 

Ikke alle filmer slutter sukkersøtt, Ladder 49 f.eks slutter ikke sukkersøtt. Men dette har mye med at det er veldig få som tør å produsere filmer uten sukkersøte endinger, det skal ende bra fordi man vet nesten ikke hvordan man skal avslutte en film hvis ikke alle tråder er nøstet opp.

 

Tror og det har med hva vi forventer, vi forventer at de gode vinner over de onde, man forventer at alt ender bra og forventer den samme "gamle" slutten som alltid.

 

Jeg ville fått litt problemer å nøste opp i alle elementer om jeg skulle skrevet en film uten en happy ending. Tror det passer bedre i slike katastroefilmer som f.eks Ladder 49 eller filmer som ikke er så "objekt" orientert men heller på filmer med litt mer difuse kanter som gjør det lettere å avslutte med en ikke fult så lykkelig slutt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Pleier ikke å digge lykkelige slutter selv, men du kan ikke ha sett mange filmer hvis du tror alle er sukkersøte. Også var ikke TDK slutten så jævlig sukkersøt heller da. Har vært mange hundre ganger værre!!!

 

Du må se flere filmer fra 70 tallet. Pleide ikke å være sukkersøtt da. Kan jo ikke spoile filmene for deg men en god andel av 70's grit for eksempel har langt fra lykkelige slutter. Og så har vi skrekkfilmer da selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...