Gå til innhold

Hva jeg hater med filmer


pululf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ikke sant at jeg kun har sett filmer med gode slutter. Jeg har også sett cloverfield, in the mouth of madness, og lilja 4-ever, men kom ikke på dem da jeg laget tråden i går.

 

Det er ikke det at jeg hater alle filmer med gode slutter. Hadde vært litt rart om en disney tegnefilm hadde endt med at alle hovedpersonene dør. Problemet med the dark knight var at jeg virkelig ville at the joker skulle vinne fordi han var kul, og fordi jeg gjenkjente litt av meg selv i ham. Beste skurken ever.

 

Jeg fikk litt lyst til å se requiem for dream (Jeg tror jeg har sett den... eller i det minste har den etter eller annet sted. Hva handler den om?)

I The Dark Knight kan ikke Jokeren vinne. Dette er en superhelthistorie. Til og med i de mest eksperimentelle og ikonoklastiske superheltseriene fra 80-tallet som f.eks The Dark Knight Returns så må helten vinne. Dette er reglene i superheltsjangeren.

 

Requiem for a Dream handler om tre personers fall ned i dophelvete. To unge som går fra partydop til heroin, og moren til ene som blir avhengig av legedop. Ikke akkurat en morsom historie, men visuelt utrolig bra. Men personlig vil jeg heller anbefale Requiem-regissør Darren Aronofskys debutfilm Pi. Pi er en slags matematisk grøsser, med utrolig filming, klipping, og ikke minst musikk. Og en utrolig bra slutt.

Lenke til kommentar
Jeg har sett en film som ikke ender lykkelig. Og den eide.

 

Ikke? Herregud, det fins ufattelig mangen filmer som slutter tragisk.

 

Requiem for a Dream,Donnie Darko, The Green Mile er de første jeg tenker på.

 

Sorry, sorry, jeg kom bare ikke på flere. Jeg har sett mange som ikke ender lykkelig. Blant annet donnie darko (sær film!) og the green mile.

Lenke til kommentar
Som mange andre her, vil jeg også anbefale filmer fra utenfor Hollywood. Se noe av f.eks. Kiewslowski. Polske filmer har en tendens til å ikke alltid være like happy. Det har kanskje noe med alle de grå svære boligmaskinene å gjøre.

haha, ja det der rart at så mange øst-europeiske filmer ender trist.

Endret av The Zapper
Lenke til kommentar

Finsk film er heller ikke kjent for å være så jævlig happy. Men jeg ler nå godt av Kaurismäki til tider, humoren hans er basert på all tristessen. Verdt å sjekke ut. Liker man Jarmusch, er sjansen stor for at Kaurismäki faller i smak. Har man sett den siste (og beste) sekvensen i Night on Earth vet man hva man går til.

Lenke til kommentar
Kan vel også slenge med Into the Wild til filmer som ikke har en sukkersøt slutt. Man kan kanskje dra det ut med at han fikk det som han ville osv. Men filmen slutter ikke med at han har den feteste bilen, alle damene og en fet leilighet på Manhatten.

jeg liker best filmer der alle får en bil ala mr.deeds.

Lenke til kommentar
HVORFOR må filmer alltid slutte bra?

Jeg så nettop The Dark Knight, og jeg ble så sykt skuffa da (må kanskje sette dette i spoilertags lol)

 

 

da båtene ikke ble sprengt! Først var det han svære inmaten som "tok" fjernkontrollen fra en av fangevokterne. YESSS tenkte jeg. Nå får vi håpe at han ikke hiver den ut vinduer eller noe sånt. Og så gjør han det faenmeg. Littsmåskuffa. Jaja, det er enda en båt med folk som kan sprenge de andre til himmels. Det er fortsatt håp.

 

På den andre båten med vanlige folk tok en av folka fjernkontrollen og skulle til å sprenge den andre båten. DO IT FAGGOT tenkte jeg, og satt og venta på et fyrverkeri uten sidestykke. Men neeeeida, han klart ikke fordi "Bawwww jeg har moral blablabla, stakkars de andre, kan ikke ta livene deres". Bullshit! Og ikke en gang the joker fikk lov til å sprenge båtene til himmels på grunn av at Batman absolutt skulle redde dem i siste sekund.

Jeg fikk faktisk håpet opp da Harvey Dent skulle skyte familien til politifyren (husker ikke navnet lol). Meeeen så kommer faenmeg Batman og spolerer all moroa.

 

 

 

Hvorfor må ALLE filmer ha en sukkersøt slutt der alle lever happy ever after, og de slemme enten blir drept eller satt i fengsel? Kan vi ikke få en film der skurkene lever og snillingene dør?

Jeg har sett en film som ikke ender lykkelig. Og den eide.

Scenen du fortviler deg over trenger en lykkelig "slutt", ettersom Nolan der prøver å snike inn litt krigsteori. Scenen viser en "klassisk" prisoner's dilemma-situasjon, og Nolan lurer også inn den beste løsningen begge parter i en slik situasjon kan ta i bruk. Vente, ikke bryte ut. Syns scenen var virkelig god.

 

Og som tidligere sagt, så var jo dét den eneste scenen i filmen som var en positiv vending i handlingen.

Lenke til kommentar
Øst-Europa er trist. Hvorfor skulle ikke kulturen dems gjengi dette?

haha, er kulturen i øst-europa trist? dagliglivet kan kanskje fattes som litt "gråere" enn her men kulturen er vel ikke generelt trist.

 

Flere av de beste øst-europeiske filmene ble laget under Sovjetunionen eller rett etterpå. Da var det ganske stor depresjon i landene. øst-europeiske filmer er ofte mye gråere og tristere enn de vest-europeiske og amerikanske filmene. Selv om flere av episodene i den polske serien Dekalog (1989) er til en viss grad hyggelige så er det hele tiden en depressiv stemning over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...