Gå til innhold

Hva jeg hater med filmer


pululf

Anbefalte innlegg

HVORFOR må filmer alltid slutte bra?

Jeg så nettop The Dark Knight, og jeg ble så sykt skuffa da (må kanskje sette dette i spoilertags lol)

 

 

da båtene ikke ble sprengt! Først var det han svære inmaten som "tok" fjernkontrollen fra en av fangevokterne. YESSS tenkte jeg. Nå får vi håpe at han ikke hiver den ut vinduer eller noe sånt. Og så gjør han det faenmeg. Littsmåskuffa. Jaja, det er enda en båt med folk som kan sprenge de andre til himmels. Det er fortsatt håp.

 

På den andre båten med vanlige folk tok en av folka fjernkontrollen og skulle til å sprenge den andre båten. DO IT FAGGOT tenkte jeg, og satt og venta på et fyrverkeri uten sidestykke. Men neeeeida, han klart ikke fordi "Bawwww jeg har moral blablabla, stakkars de andre, kan ikke ta livene deres". Bullshit! Og ikke en gang the joker fikk lov til å sprenge båtene til himmels på grunn av at Batman absolutt skulle redde dem i siste sekund.

Jeg fikk faktisk håpet opp da Harvey Dent skulle skyte familien til politifyren (husker ikke navnet lol). Meeeen så kommer faenmeg Batman og spolerer all moroa.

 

 

 

Hvorfor må ALLE filmer ha en sukkersøt slutt der alle lever happy ever after, og de slemme enten blir drept eller satt i fengsel? Kan vi ikke få en film der skurkene lever og snillingene dør?

Jeg har sett en film som ikke ender lykkelig. Og den eide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor må ALLE filmer ha en sukkersøt slutt der alle lever happy ever after, og de slemme enten blir drept eller satt i fengsel? Kan vi ikke få en film der skurkene lever og snillingene dør?

 

fordi da kan de ikke lage 5 filmer til med samme oppgulpet bare forskjellige steder/båter/utstyr

Lenke til kommentar

Sjekk ut Requiem for a dream. Om filmen gir den happyfølelse eller om du mener at filmen har en god slutt burde du søke behandling snarest ;)

 

Masse filmer som ikke nødvendigvis har god slutt hvis man ser utenfor hollywood. Men i de fleste filmer hvor det er meningen man skal føle med noen av hovedpersonene og identifisere med dem så er gode slutter tilfretstillende for mesteparten av befolkningen.

 

Men mange filmer synes jeg strekker dette vel langt og sliter skikkelig med å drepe folk ordentlig og la dem være død. Gjelder spesielt serier og oppfølgere.

Lenke til kommentar

Finnes mange filmer uten happy ending. Man må bare komme seg vekk fra hollywood filmer.

 

Eksempler:

 

Requiem for a dream

Dancer in the Dark

Revolutionary Road

Requiem for a Dream

Idi I Smotri

Leaving Las Vegas

The Plague Dogs

Lilja 4-Ever

Grave of the Fireflies

Breaking the waves

 

Og en hau flere såklart.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Som mange andre her, vil jeg også anbefale filmer fra utenfor Hollywood. Se noe av f.eks. Kiewslowski. Polske filmer har en tendens til å ikke alltid være like happy. Det har kanskje noe med alle de grå svære boligmaskinene å gjøre.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Sjekk ut Requiem for a dream. Om filmen gir den happyfølelse eller om du mener at filmen har en god slutt burde du søke behandling snarest ;)

Huffda. Den var jeg og så på kino. Vi valgte filmen helt tilfeldig ut fra plakatene. Snakk om downer. Følte meg rimelig deprimert i flere dager etterpå.

 

Men så til topic. Jeg har også tidvis irritert meg grusomt over slike sukkersøte slutter. Men så gikk det pluteselig opp for meg en dag at alle de sukkersøte sluttene gjør de filmene som ikke har en slik slutt langt bedre. Hadde alle filmer hatt typisk ikke-sukkersøte slutter, hadde vi klagd på det også. Og hadde det vært jevnt fordelt, hadde vi sikkert syns at alle fillmer var ganske middelmådige. Så nå er jeg faktisk glad i at filmer slutter sukkersøtt.

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt ikke et Hollywoodproblem, men et sjangerproblem. Ser man på lett underholdning, som f.eks The Dark Knight, så krever sjangeren en happy ending i 99% av tilfellene. Det finnes selvsagt noen unntak, som Butch Cassidy and the Sundance Kid som absolutt er lett underholdning, men som ikke kan gå "bra" til slutt.

Hvis man bare putter en trist slutt på en lett underholdningsfilm, uten at det bygges veldig godt opp til det, vil det utelukkende være skuffende for de aller fleste som ser filmen, siden man gikk på kino for å bli underholdt ikke for å bli deprimert.

 

Noen sjangere er derimot ikke avhengig av happy endings. Grøssere går man på for å bli skremt, ergo trenger man ingen lykkelig slutt, og selvom Hollywood har en tendens til å velge lykkelig slutt likevel finnes det utallige grøssere med enten direkte fæle avsluttninger eller bitre avsluttninger(The Descent, Carrie, Night of The Living Dead, Rosemarys Baby, etc, etc).

 

Filmer basert på sanne historier har som oftest slutt etter hva "sannheten" dikterer, og selvom det finnes sjangere innenfor denne sjangeren som har mer happy endings enn andre(Såkalte solskinnhistorier) så er det generelt mye triste avsluttninger. Dette gjelder også historiske filmer.

 

Alt innenfor drama er også åpent for annet enn happy endings.

 

Og ikke minst sorte komedier. Hvis man ser en film for å le av galgenhumor, er man beredt på en trist sort slutt, og ofte gir regissørene deg akkurat det.

 

Og så selvsagt såkalte sjangerløse filmer. Har filmen ingen bestemt sjanger, trenger den ikke følge noen bestemte regler, og slutten er dermed opp til hva regissøren vil.

 

Men hvis du fortsetter å se lette underholdningsfilmer, enten det er action, komedier, etc, etc, så må du forvente happy endings enn om det er Hollywood eller ikke. Og hvis du vil ha noe annet enn happy endings på den type film, så må du grave dypt for å finne de godbitene som har hatt baller nok til å tulle med sjangeren på en god måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke sant at jeg kun har sett filmer med gode slutter. Jeg har også sett cloverfield, in the mouth of madness, og lilja 4-ever, men kom ikke på dem da jeg laget tråden i går.

 

Det er ikke det at jeg hater alle filmer med gode slutter. Hadde vært litt rart om en disney tegnefilm hadde endt med at alle hovedpersonene dør. Problemet med the dark knight var at jeg virkelig ville at the joker skulle vinne fordi han var kul, og fordi jeg gjenkjente litt av meg selv i ham. Beste skurken ever.

 

Jeg fikk litt lyst til å se requiem for dream (Jeg tror jeg har sett den... eller i det minste har den etter eller annet sted. Hva handler den om?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...