Gå til innhold

[Løst]Vognfører, sanitetsoldat og paradegardist

Cess

Anbefalte innlegg

Har en kjæreste som er på Terningmoen på rekruttskole nå. Han skal overføres til gardekompani 5 i uke 9 som vognfører, sanitetssoldat og paradegardist. Noen som veit hva dette går ut på? Åssen er det med perm og sånn? :)

Endret av Cess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en kjæreste som er på Terningmoen på rekruttskole nå. Han skal overføres til gardekompani 5 i uke 9 som vognfører, sanitetssoldat og paradegardist. Noen som veit hva dette går ut på? Åssen er det med perm og sånn? :)

Jeg kan ikke svare for HMKG (Garden), men kan svare mer generelt.

Alle i førstegangstjenesten har rett på 7 permisjoner i løpet av tjenesteåret. Det kan også søkes om en åttende permisjon ved spesielle anledninger (f.eks. begravelse, bryllup eller andre viktige ting). Vanligvis er permisjonens lengde på en ukes tid, men lengre og kortere permisjoner bør forventes.

Lagt til: Etter hvert vil han også få helgepermisjoner!

Angående tjenesten hans, svarer han nok best selv... Vognfører vil enkelt og greit si sjåfør, og sanitetssoldat er soldat ansvarlig for å behandle syke og sårede i laget/troppen. Paradegardist tror jeg de fleste skjønner - om ikke kan du ta en titt på Gardens oppvisning på 17. mai, så får du en idé!

agm

Endret av agm
Lenke til kommentar

Paradegardist vil si at han ikke går vakt, og har dermed litt mer perm enn enkelte andre i garden. Den første perioden på Huseby er det derimot ikke mye perm for noen. Alt i alt kan han vel fovente i overkant av annenhver helg fri + en fire fem langpermer resten av året. (Tror han får noen uker sommerferie også, uten at jeg skal si det for sikkert.)

PS. Det er ikke paradegardistene som har oppvisning, det er drilltroppen :yes:

Lenke til kommentar

Blir noe sånt hvis du er vaktgardist (Vi holder vakt i helger også ;) ), men jeg tenker meg at paradegardiste har noe mer fri, dermed i overkant av annerhver helg, hver helg er litt mye så et sted midt i mellom hver helg og annenhver helg stemmer vel bedre tror jeg. På det lengste har vel kompaniet mitt gått 6 uker mellom to permer. (Vaktkompani)

Lenke til kommentar
om ikke kan du ta en titt på Gardens oppvisning på 17. mai, så får du en idé!

Hehe, nei det er nok ikke det som paradegardist betyr. Det er drillgardister og musikkgardister som opptrer på 17. mai, fra 3. gardekompani, som er et kompani som bare gjør oppvisninger.

Paradegardister hørte jeg ikke om når jeg var i Garden, men vil tro det betyr at han ikke står vakt, men er med på parader hvis det kommer statsoverhoder på besøk osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke drillsoldater i 5 gardekompani, det er logistikk kompaniet. De fleste i 5 er fritatt for vakt tjeneste pga av mengen arbeide i tjenesten. De har som regel fri hver helg. Det er ikke noe som heter "Parade Gardist". Vaktsoldat/Drill Gardist er det som blir brukt innad i HMKG.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
Grasulf: Vet da at det også holdes vakt i helgene, men tenkte mer på at jeg ikke trodde dere var så voldsomt mye på vakt. Garden er tross alt landets største avdeling (med GOD margin).

Det er somregel 2 kompanier som veksler på å ha vaktperioder. En vaktperiode er 1 uke +/-

Samtidig så er det 1 kompani som har gardeperiode (opplæring) når dette kompaniet er vaktklare så vil det lette arbeidet til di 2 første kompaniene, dermed litt mer perm. men det varer ikke mer enn 4 uker før det ene kompaniet dimmiterer.. Hardt liv, men sån var det, er det å kommer alltid til å være.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...