Pals Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 George Orwell skrev romanen 1984 for 50 år siden. Om det totalitære samfunnet der storebror så og hørte alt. Hvor rett skulle han ikke få? Vi ser det over alt i dag. Det mediet vi sitter med akkurat nå er et eksempel. Vi legger ut elektroniske spor i høyt tempo, fritt for hvem som helst til å misbruke. Nye fotobokser skal registrere alle biler som passerer. Bomstasjoner popper opp som ugress overalt, klare til å registrere deg. For ikke å snakke om mobiltelefonen. Guds gave til overvåkerne. Overvåkingskameraer skal gjøre byene tryggere, og gjør det sikkert også. Politiet omfavner teknologien fortløpende, uten særlig diskusjon eller motstand. Vi mener vel at overvåkning er greit så lenge det gjøres for en god sak? Men det har en pris. Det blir stadig vanskeligere å slippe unna. Det verste er at vi godtar det. Vi legger til og med ut det aller meste om oss selv på facebook.. Bare for å legge oss helt flate. Vil vi virkelig ha det sånn? Har vi sovnet? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 George Orwell skrev romanen 1984 for 50 år siden. Om det totalitære samfunnet der storebror så og hørte alt. Hvor rett skulle han ikke få? Skjønner ikke hvofor man hele tiden trekker frem "1984". Her er orginalen han ble inspirert av: http://en.wikipedia.org/wiki/We_(novel) Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Greit med overvåkning så lenge det ikke krenker retten til et privatliv. Jeg vil derfor ikke ha overvåkningskamera på soverommet, men jeg plages ikke av overvåkningskameraer på offentlige plasser. Venstre ønsker null overvåkningskameraer i Oslo. Det er idioti. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Er imot overvåkning så langt det er mulig å unngå. Inne i bygninger er en ting, men man burde kunne gå på offentlig plass uten å bli overvåket. Problemene med bruk av overvåkning for å hindre kriminalitet på en generell basis er mange, blant annet at det egentlig ikke funker, men hovedsaklig fordi at det bryter med et av våre viktigste rettsprinsipper "Uskyldig til det motsatte er bevist". Overvåkning antar en skyldighet og er noe som brukes vanligvis mot folk som er faktisk mistenkt for noe med i det minste indisier. I tilegg vil jeg heller ha for lite overvåkning enn for mye. For mye overvåkning kan fort gi et veldig autoritært overvåkningssamfunn slik som man allerede ser skjer flere og flere plasser i verden, blant annet USA og Storbrittania. Sensur og overvåkning synes jeg er de to største truslene mot individets frihets i dagens samfunn. Og det at Venstre tar klar avstand mot dette gjør meg meget fornøyd Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg leste en artikkel om overvåkningen av Oslo sentrum for litt siden, og jeg må si jeg ble overrasket over hvor lite beskyttelse disse kameraene egentlig gir. Da liker jeg heller ideen om å sette opp "alarmknapper" rundt omkring som man kan trykke på hvis det skjer noe, og et kamera vil komme frem og filme området. Forstod det i hvert fall at det var slik det skulle fungere. Det er jo valgfri overvåkning. Akkurat som Facebook...hvor jeg ikke befinner meg. Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Vel, hvis man skal ha en politisk rensning, er vel innlegg på dette forumet av de som går i arresten Men det går faktisk ganske fint an å ikke la seg overvåke på samme måte, en ting er hvordan samfunnet kan ha rett til å overvåke offentlig rom, men en annen ting er hvordan noen kan ha rett på materialet, for eksempel hvor lenge facebook skal ha lov til å ha et bilde på en server. Hvorfor ikke komme med lover som sier at uten samtykke fra personen som la ut bildet, blir det slettet aut. etter 5 år. Mobil, tele og internett logger blir slettet etter 10 år Her har du nok desverre nok, en ting som politikere burde forsvare, men som forsvinner litt etter litt etter frykten for det ukjente. Beskjed til de som gjør en ulovlig handling Mobil - politi kan finne ut hvor du har vært når mobilen er slått på, hvem du har snakket med og hvor lenge, men ikke hva som ble sagt, ALLE SMS som er blitt sent kan politi få innsikt i. ( skal du kjøpe dop? ikke send meld ) Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 hartvedten: Interenett er en sone som det er svært vanskelig å lovlegge. Norsk lov kan ikke bestemme over facebook siden de underlegger seg den Norske staten. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Plager meg egentlig ikke i det heletatt. Ser ikke hva det skulle plage meg at politiet kan finne ut hva jeg driver med hvis de skulle trenge det. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Da liker jeg heller ideen om å sette opp "alarmknapper" rundt omkring som man kan trykke på hvis det skjer noe, og et kamera vil komme frem og filme området. Og hva skal disse alarmknappene være godt for? Politiet dukker jo ikke opp når man ringe dem uansett, så hvorfor skulle det bli noe annerledes med en alarmknapp? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Og hva skal disse alarmknappene være godt for? Politiet dukker jo ikke opp når man ringe dem uansett, så hvorfor skulle det bli noe annerledes med en alarmknapp?Eller politiet kunne innført et lys på disse alarmknappene som de kan aktivere ved behov, knappen kunne hatt teksten "Saken henlagt". Lenke til kommentar
Pals Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Plager meg egentlig ikke i det heletatt. Ser ikke hva det skulle plage meg at politiet kan finne ut hva jeg driver med hvis de skulle trenge det. Det er ikke noe stort problem så lenge politiet bruker informasjonen til det de skal, og ikke noe annet. Men mulighetene er til stede for misbruk. Se hva som skjedde i helsevesenet etter digitaliseringen av journaler. Plutselig kom kjendisers helseopplysninger uvedkommende i hende. Lett som bare det. Hva om CIA eller tilsvarende snoker i e-posten din? Er det også greit? For min del er det et overgrep mot friheten min. Det samme med de små hverdagsdrypp av overvåking og sensurering som går ut over meg som et fritt og selvstendig menneske. Alt gjort i beste mening selvsagt.. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Overvåking er et middel mot kriminalitet som kunne vært unngått om man hadde tatt i bruk andre grep: - Dramatisk strengere straffer - Landsforvise kriminelle innvandrere - Legalisere narkotika - Øke politiressursene (noe de andre tiltakene også medfører) Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Overvåking er et middel mot kriminalitet som kunne vært unngått om man hadde tatt i bruk andre grep: Du går ut i fra at overvåkning faktisk er effektivt mot kriminalitet, hvorfor tror du det er det? - Landsforvise kriminelle innvandrere Er ikke uenig at det vil hjelpe litt, men er ikke alle man kan landsforvise og uansett så er det snakk om en forsvinnende liten del av kriminaliteten gjort i Norge. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Er ikke uenig at det vil hjelpe litt, men er ikke alle man kan landsforvise og uansett så er det snakk om en forsvinnende liten del av kriminaliteten gjort i Norge. Det kommer vel ann på typen kriminalitet. For grove ran er det nok mye større andel uten norsk statsborgerskap enn hva det er for feilparkering. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Roberaas: Det stemmer nok mest sannsynlig, men jeg henviste ikke til prosentdelen, men rett og slett mengden. Kriminaliteten i Norge er såpass lav og kriminaliteten gjort av innvandrere en liten del av dette at å slå ned på dette vil ikke ha en stor effekt på kriminaliteten generelt sett i landet. Jeg sier ikke at vi ikke burde gjør det uansett, men effekten er ikke en stor greie som kommer til å fikse "kriminalitetsproblemet" i landet eller lignende. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det er vesentlig at de er overrepresentert på voldtekt, grove ran og lignende som fører til at folk mister sin bevegelsesfrihet. Hadde det ikke vært for utlendinger som oppholder seg i Norge så hadde politiet for eksempel ikke måtte advare mot ferdsel i enkelte deler av Oslo. Dette er altså mye mer merkbart for vanlige folk enn hva mindre alvorlige typer kriminalitet er. At de totalt for alle typer kriminalitet er i mindretall(men overrepresentert) har kun akademisk interesse når vi drastisk kan forbedre tryggheten til mange ved å kaste kriminelle utlendinger ut av landet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det er vesentlig at de er overrepresentert på voldtekt, grove ran og lignende som fører til at folk mister sin bevegelsesfrihet. Hadde det ikke vært for utlendinger som oppholder seg i Norge så hadde politiet for eksempel ikke måtte advare mot ferdsel i enkelte deler av Oslo. Det at de er overrepresentert betyr ikke at de faktisk er flere siden de er en liten minioritet. Dette er altså mye mer merkbart for vanlige folk enn hva mindre alvorlige typer kriminalitet er. At de totalt for alle typer kriminalitet er i mindretall(men overrepresentert) har kun akademisk interesse når vi drastisk kan forbedre tryggheten til mange ved å kaste kriminelle utlendinger ut av landet. Om vi drastisk kan kan forbedre tryggeheten med å kaste ut kriminelle innvandrere så må det være drastiske mengder kriminelle innvandrere i forhold til norske kriminelle. Selv om de er overrepresentert på all kriminalitet så er det tallmessig mye, mye, mye fler norske kriminelle. Har ikke data tilgjengelig for enkeltgrupper av kriminalitet, men slik er det på alt det jeg har sett av data. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Idielt burde det bli laggd ett program som analyserer bildenne og lagrer kunn video som det ser ut som noe ulovelig foregår. Men det er vel noe vannskelig, og hvrdan kan vi være sikkre på att det er kun det som lagres. Det var mye bedre før i tiden. Da kunne man drite seg ut eller ha offentlig sex uten å frykte att det havnet på youtube. I dag villle noen garantert filma det med mobilen og lagt det ut for alle til og se. Så ett bilde av en fyr som datt av ski heisen men buksa hangfast, så han hang der med baken bar. For 20 år siden ville han slupper og bli ydmyket ved at noen knipsa bilder og la det på nette. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Dette er bare enda en ny syk ting som kontroll-kåte mennesker har bevist at de er i stand til å gjøre. Endret 11. februar 2009 av TheIdanator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå