Gå til innhold

Raidkontroller

Anbefalte innlegg

Har lurt på om jeg skal ha meg 2 stk Segate Barracuda 120 gb (8mb cache) harddisker i raid.

Har ikke helt roen på raid men det skal være den typen sopm gjør at begge harddiskene jobber sammen (dvs data blir skrevet på begge samtidig) som skulle gi litt raskere effekt (tror jeg) :roll:

Noen som vet hvilket raid kontroller kort som er best av de som ikke er så utrolig dyre? Skal bruke pcen til multimedia,video,internett og en god del spilling.

Tar gjerne imot tips osgå :woot:

Takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seagate er vel ikke de beste diskene å ha i RAID.

Du tenker på RAID 0, striping (egentlig ikke RAID i det hele tatt). 20-25% raskere, så ca. Sjekk hw.nos RAID-guide.

Det er vel nesten bare til å kikke det.

Komplett

Jeg har Promise, integrert på hovedkortet. Helt ok. HighPoint er også greie kontrollere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slabbedasken: hva vil du oppnå ved å ha diskene i RAID? Bedre ytelse bedre sikkerhet eller støtte for flere disker?

Les mer om RAID på HW.no, guide om raid her, inngående forklaring til de forskjellige raid-typene er her.

Søk på forum gir også masse gode tips :roll:

De vanligste typene er:

RAID 0 - bedre ytelse, dårligere sikkerhet (2 disker, ryker 1 ryker alt) 0% redundans

RAID 1 - bedre sikkerhet, speiler diskene. 50 % redundans

RAID 5 - bedre ytelse og bedre sikkerhet. Om 1 disk går tapt kan data rekonstrueres (3 disker). 33 % redundans

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...